گروه اقتصادی: بلندترین سد خاکی ایران با ارتفاع 182 متر آب‌گیری شد تا دست‌کم استان خوزستان از این پس با خشکسالی وداع کند و کشاورزان این منطقه دیگر نگران کم آبی و خشک شدن محصولات خود نباشد و البته نه تنها سیلابها دیگر توان تخریب اراضی کشاورزی را نداشته باشند بلکه بخشی از برق مورد نیاز کشور هم با راه‌اندازی نیروگاه ساخته شده در محل سد گتوند تامین شود.

سد سازی

به گزارش ایرنا، عملیات آبگیری سد گتوند علیا به‌عنوان بلندترین سد خاکی کشور روز پنجشنبه در حضور رئیس‌جمهور انجام شد.براساس این گزارش سد گتوند علیا پس‌از سد کرخه دومین مخزن ذخیره آب کشور محسوب می‌شود و دریاچه این سد می‌تواند4.5 میلیارد متر مکعب آب برای مصرف استان خوزستان ذخیره کند.به گفته محمد رضا رضا‌زاده مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، نیروگاه گتوند علیا که بیشترین انرژی برقابی را در کشور تولید خواهد کرد، هم‌اکنون 2 واحد نیروگاهی آن به پیشرفت 100درصدی رسیده است که درصورت ارتفاع گرفتن آب مخزن آماده راه‌اندازی می‌شود و 2 واحد دیگر نیز تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

به گفته او آبگیری سد گتوند علیا به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد، مرحله اول آبگیری حداکثر تا تراز 140متر خواهد بود و در این تراز 280میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌شود. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در مراسم آغاز آبگیری سد گتوند با تشریح روند طولانی و مشکل سدسازی درباره سد گتوند، گفت: این سد یکی از مهم‌ترین سدهای کشورمان است و در مقاطعی در کارگاه این سد 10هزار نفر در حال کار بودند، که تاکنون 1700 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است و تا تکمیل آن، 700 تا 800 میلیارد تومان دیگر هزینه خواهد شد. وی تاکید کرد: هرچه ظرفیت سدسازی در کشور است را فعال کنید، در عین حال فرصت نامحدود دیگری روبه‌روی ما قرار دارد که آن هم حضور در بازارهای جهانی است.

کد خبر 141586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز