شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: خبرها حاکی از آن است که درصورت محقق شدن وعده‌های جدید مسئولان دولتی برای کمک به مترو، امور مربوط به این بخش مهم از ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت سر و سامان خواهد گرفت.

در همین ارتباط مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه نخستین نشست معاونان شهرداری کلانشهرها و مراکز استان‌ها ضمن تشکر از دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای حل مشکل چندین ساله بدهی معوق مترو به بانک‌ها، گفت: پیش از سال 80 امکان استفاده از فاینانس برای مترو فراهم شد اما از آن زمان اقساط این فاینانس به درستی و به‌صورت مرتب پرداخت نشده است. وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که هر سال برای این میزان بدهی جریمه‌هایی نیز افزوده می‌شد که مشکل را تشدید می‌کرد.

چمران با اشاره به فاینانس 2میلیارد دلاری درنظر گرفته شده برای متروی تهران که امسال عملیاتی می‌شود ابراز امیدواری کرد که این فاینانس بتواند گره‌گشای مشکلات مترو باشد.به گزارش همشهری، وزارت کشور و کنسرسیوم بانک‌‌ها توافق کرده‌اند که بدهی معوقه مترو به بانک‌ها تقسیط شده و جریمه آن نیز بخشوده شود.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود اینکه 50 درصد اقدامات مربوط به ساخت و تعمیر واگن‌های متروی تهران در داخل کشور انجام می‌شود اما همواره برای ورود تجهیزات با مشکل مواجه بودیم که اعتبار فاینانس می‌تواند این مشکل را برطرف کند.وی تصریح کرد: شهرهای اهواز، کرج و مشهد نیز می‌توانند از فاینانس سهمیه امسال که برای متروهای کلانشهرها درنظر گرفته شده است استفاده کنند.

همچنین در همین ارتباط حمیدرضا ارشاد منش، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در حاشیه نخستین نشست معاونان شهرسازی کلانشهرها و مراکز استان‌ها با اشاره به اعلام توافق یادشده با بانک مرکزی، از گشایش خط اعتباری فاینانس به مبلغ 2 میلیارد دلار برای شهرداری تهران خبر داد و افزود: علاوه بر این 2 میلیارد دلار فاینانس نیز برای متروی شهرهای اهواز و کرج گشوده شده‌ است که در حال طی آخرین مراحل اجرایی در بانک مرکزی است. ارشاد منش یادآور شد: علاوه بر فاینانس یاد شده که مربوط به سال 89 بوده است، زمینه استفاده از صندوق توسعه ملی نیز برای مترو با تاکید رئیس‌جمهور فراهم شده است. رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه بدهی مترو به بانک‌ها مشکل ریشه‌داری بود که سال‌ها حل نشده بود، عنوان کرد:

در این شرایط مترو همواره برای ترخیص واگن‌های خود مشکل داشت که با پرداخت بدهی‌ها، این مشکل حل می‌‌شود. شایان ذکر است، قانون بودجه 2 میلیارد دلاری مترو تهران و کلانشهرها، مصوب پاییز سال 88 در 5/1‌سال گذشته از فرازونشیب‌های زیادی برخوردار بوده است. بودجه 2 میلیارد دلاری مترو که در سال 88 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، تا حدودی از دل‌نگرانی‌های مدیران شهری کاست تا شاید گوشه‌ای از مشکلات مترو به‌خصوص در کلانشهری مانند تهران حل شود اما این امر بعد از گذشت یک‌سال باز هم محقق نشد. چه آنکه وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نمایندگان، خالی بودن این صندوق را دلیل پرداخت نشدن این بودجه مطرح کرد. اما عدم‌تمکین دولت به مصوبه مجلس موجب شد تا نمایندگان قانون پرداخت 2 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز مترو تهران و دیگر کلانشهرها را در بودجه سال 90 اضافه کنند و تلاش کنند با گنجاندن آن در قانون بودجه کشور حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد. در نهایت با تصویب این مورد در حال حاضر دولت نیز باید بر اجرای این قانون صحه گذاشته و آن را پرداخت کند.

کد خبر 141728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز