"مسئولیت مسلمین در گسترش وتعمیق بیداری اسلامی در جهان" در دوازدهمین اجلاس روحانیون وائمه جماعات و مبلغین مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا در مرکز اسلامی انگلستان مورد بررسی قرار گرفت.

درآستانه حلول ماه مبارک رمضان به دعوت مرکز اسلامی انگلیس درلندن ، روحانیون و ائمه جماعات و مبلغین مراکز اسلامی و مساجد بریتانیا، دوازدهمین اجلاس سالیانه خود را با عنوان :" مسئولیت سنگین مسلمانان در گسترش و تعمیق بیداری اسلامی در جهان " و به منظور هماهنگی تبلیغی ودستیابی به راهکارهای مناسب تبلیغ در ماه مبارک رمضان یکشنبه 31 جولای 2011 برگزار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسلامی انگلستان این نشست که با حضور جمع کثیری از روحانیون وائمه جماعات و مبلغین مقیم بریتانیا و روسای مراکز اسلامی ازشهرها و ملیت های گوناگون و در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد، با توجه به تحولات چشمگیر در منطقه خاورمیانه و خیزش های مردمی در برخی کشور های اسلامی علیه نظام های استبدادی وابسته و پیچیدگی اوضاع در برخی کشورها به ویژه بحرین و همچنین اعلام حمایت از مبارزات آزادی خواهانه ملت های مسلمان، به بررسی راهبردها و راهکارهای تبلیغی در ماه مبارک رمضان پرداخته شد.

حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس مرکز اسلامی انگلیس هدف از برگزاری اینگونه گردهم آیی ها رابررسی و تحلیل مسائل جهان اسلام و تشخیص درست راهکارهای مناسب تبلیغی به ویژه در ماه مبارک رمضان و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و اسلامی در میان خانواده های مسلمان دانست.

رییس مرکز اسلامی انگلیس با تبریک ماه مبارک رمضان ، این ماه را یکی از بهترین و با عظمت ترین و با فضیلت ترین ماه های اسلامی که مومنین می توانند در آن بهره های فراوانی ببرند خواند وگفت: "این ماه بهترین فرصت برای عبادات فردی و حرکتها وفعالیتهای جمعی و بهترین زمان برای تزکیه نفس خود و دیگران است. "

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به حرکت های فرخنده در جهان اسلام و بیداری و هوشیاری مسلمانان ، اظهار داشت : " امروز مردم جهان شاهد پیروزی ملت مصر وتونس و یمن و خلاصی آنان از سلطه طواغیت ظالم حاکم براین کشورها و همچنین بپا خواستن مردم لیبی و بحرین برای احقاق حقوق از دست رفته خود در اثر برقراری سلطه حکومتهای غلط در این کشورها هستند. این حرکتهای مردمی یک شبه پدید نیامده ، بلکه تحت تاثیر پیروزی امید بخش و شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران در 32 سال گذشته وبه رهبری امام خمینی که به حق یکی از بی نظیرترین مراجع تاریخ اسلام در معرفی اسلام ناب محمدی و بیداری اسلامی مردم بوده است ، ایجاد گشته و امروز به مناطق مختلف جهان از جمله افریقا نیز رسیده است. "

رییس مرکز اسلامی با تاکید بر اینکه امروز مسلمانان جهان در صددند تا آزادی های از دست رفته خود را بازیابند، اظهار داشت: " مسلمانان می خواهند دنیا شاهد باشد که اسلام دینی جامع ودین زندگی است. اسلام تنها دین احکام وفروع وآخرت گرایی نیست بلکه دینی است که همه ابعاد زندگی بشری را دربر می گیردو درهمه امور حرف و طرح جامع دارد. آن جریانی که دین اسلام را فقط دین آخرت گرایی می داند و می گوید اسلام به زندگی انسانها کاری ندارد، جریان اسراییلی و آمریکایی است . "
حجت الاسلام والمسلمین معزی با طرح این موضوع که دین اسلام تنها دین درون خانه ها نیست و مبلغین موظف به روشنگری جوانان وفرزندان مسلمان هستند، افزود: بیداری اسلامی ملتها امروز می طلبد که دین اسلام بدرستی به بشریت معرفی شود و جامع بودن آن به آنان اثبات گردد و اعلام شود که اگر بواقع همگان مومن به آن باشند می توانند خلیفه خدا بر روی زمین گردند. مسلمانانی که در اعصار گذشته تحت تاثیر سلطه طلبی استکبار وامپریالیسم غربی تحقیر شده بودند ، امروز با بیداری دوباره خود می خواهند عزّت طلبی مسلمانان را مطرح کنند و کرامت از دست رفته خود را بازیابند. "

رییس مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به تاثیر گذار بودن ملتهای مسلمان در جهان امروز ، تاکید کرد که همه مسلمانان باید عظمت وبزرگی خود را حفظ کنند و توجه داشته باشند و هوشیار باشند که اختلافاتی را که دشمنان اسلام درصدد پراکندن آن در میان جوامع اسلامی هستند وبه آن دامن می زنند ، موجب از بین رفتن آبرو و عزّت وعظمت آنان خواهد شد. وبدانند که تنها در پرتو وحدت اسلامی است که می توانند به پیروزی نهایی دست یابند وموفق شوند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با تاکید بر اینکه یکی از اولین آسیب های بیداری اسلامی در میان ملل مسلمان ، ظهور اختلاف بدست بیگانگان است ، گفت: "شیعه افتخار دارد که پیرو مکتب عقل واندیشه و رهرو ائمه معصومین و آل محمد (ص) است و همه مسلمانان باید غرور و تعصّب بی جا را کنار بگذارند و با معرفی درست اسلام راستین ، حرکتهای گروهی سلفی و تند رو را که موجب بد معرفی شدن دین اسلام شده است را خنثی نمایند و به جهانیان اسلام واقعی را معرفی کنند. "

رییس مرکز اسلامی انگلیس در پایان سخنان خود اظهار داشت : " در عصر غیبت حضرت مهدی (عج) ، منتظران واقعی دعوتگر به حقیقت و اسلام ناب وجامع هستند و از اینرو باید با عمل و رفتار خود جامعه و محیط را برای ظهور آن حضرت آماده سازند. و در چنین شرایطی روحانیون مسئولیت سنگین تبیین مکتب اهل بیت و معارف وارزشهای اسلامی و تفسیر آیات مبارک قرآن کریم به خانواده های مسلمان بویژه فرزندان وجوانان را برعهده دارند."

سخنران دیگر این نشست دکتر شهابی رییس موسسه ابرار در لندن و یکی از فعالان سیاسی درمبارزات مردم بحرین بود که به تشریح اوضاع کنونی جنبش مردم بحرین پرداخت وگفت: " گفت وگوهای میان دولت ومردم بحرین که به منظور احقاق حقوق شهروندی خود و با شیوه های مسالمت آمیز بپا خواسته بودند ، زمانی بحرانی شد که نیروهای نظامی سعودی با تجاوز خود به کشور بحرین ، اقدام به دستگیری روحانیون وروشنفکران و مردم پرداختند. با وجود گذشت 6 ماه از قیام اسلامی مردم بحرین ، نیروهای مداخله گر هنوز نتوانسته اند مردم بحرین را مجبور به عقب نشینی کنند وبلکه این دستگیری ها و شکنجه های مردم بحرین و روحیه مقاومت آنان باعث شدتا افکار عمومی مردم جهان بیشتر متوجه این جنایتها و جرایم ضد انسانی حکومت آل خلیفه شده و سازمانهای حقوقی وبین المللی را مجبور کنند تا دولت بحرین را تحت فشارهای سیاسی قرار دهند و گزارش های مختلفی از ظلم های دولت و حکام بحرین نسبت به مردم بی دفاع این کشور در محافل بین المللی منتشر شود."

دکتر شهابی با تاکید بر اینکه علیرغم فشارهای بین المللی آزادیخواهان جهان، ولی دولت بحرین هنوز بصورت مخفیانه مردم وبه ویژه جوانان را با انحاء مختلف به دست کشیدن از روحیه مقاومت مجبور می سازد، اظهار داشت: " با وجود همه این فشارها روزی نیست که مردم برخواستهای مشروع و به حق خود برای تغییر ریشه ای حکومت و سیاست های دولت اقدامی نداشته باشند. در چنین شرایطی حکومت بحرین برای تغییر ساختار اجتماعی کشور بحرین و بمنظور تحقق اهداف نامشروعی که دنبال می کند، به سرعت اقدام به صدور شناسنامه های سیاسی برای بیگانگان کرده و همزمان به طرد و اذیت وآزار شهروندان مسلمان بویژه شیعیان پرداخته است.

فعال سیاسی بحرین با تاکید بر اینکه حاکمین ظالم بحرین علیرغم پشتیبانی هم پیمانانش آمریکا و انگلیس واسراییل با استفاده از روشهای زورمدارانه در به زانو درآوردن ملت بحرین برای تسلیم کردن آنان با شکست مواجه شده ، درخواست گفتگو با مردم را کرده اند ، اظهار داشت :ظلم حکومت بحرین نسبت به مردم این کشور موجب سخت تر شدن تفاهم وسازش میان مردم و دولت حاکم بر بحرین شده و لذا مردم بحرین دست رد بر سینه حکام این کشور زده اند و هرگونه گفتگو را مشروط به خروج نیروهای متجاوز سعودی دانسته اند."

وی با اشاره به اینکه با وجود تشکیل گروه رسمی برای تحقیق جنایتهای آل خلیفه ، امّا دولت بحرین بصورت مخفی به قلع وقمع و شکنجه مردم ادامه می دهد، گفت : دولت بحرین به تازگی به نماینده سازمان حقوق بشر نیز اجازه تحقیق در این امور رانداده است.

رییس موسسه ابرار در لندن تاثیرگذاری اندیشمندان و روحانیون و روشنفکران را در حمایت از مردم بحرین و این بیداری اسلامی بسیار با اهمیت دانست و از آنان درخواست کرد تا با پشتیبانی معنوی خود به تحقق مطالبات مردم بحرین و خروج نیروهای نظامی تجاوزگر وبیگانه از این کشور کمک نمایند و با مواضع روشنگرانه خود افکار عمومی جهان و محافل بین المللی را نسبت به دخالتهای کشورهای بیگانه بویژه با حمایت آمریکا در همراهی وپشتیبانی از دولت بحرین را آشکار سازند.

سخنران بعدی این جلسه دکتر علی الاوسی جامعه شناس و استاد دانشگاه از کشور عراق بود که سخنان خود را با عنوان: "بیداری جدید جنبش جهانی اسلامی" آغاز کرد و با اشاره به جنبش های جدید مردمی بر علیه حکام دیکتاتور کشورهای عربی منطقه خاور میانه این قیام مردمی را موجب تغییرات اساسی در نقشه منطقه خاورمیانه و ایجاد نظم جدید دانست و به تحلیل عوامل و انگیزه های این حرکت خالصانه و اسلامی مردمی پرداخت و اظهار داشت: " استبداد و جلوگیری از آزادی عقیده وبیان و فاصله میان مردم ودولتها، انگیزه اصلی مردم برای رشد بیداری اسلامی و حرکت های اصلاح طلبانه نه تنها در منطقه بلکه در جهان بوده است وهیچ کجای عالم بویژه جوامع اسلامی از این تغییر مصون نمانده است ."

دکتر اوسی با تاکید بر اینکه مداخله و فشار زورمدارانه قدرتهای خارجی در کشورهای خاورمیانه بمنظور تضعیف قیام خودجوش مردمی می باشد ، افزود: "غرب با اعتقاد براینکه با وجود بیداری اسلامی مردم و بلوغ فکری و درک سیاسی آنان دیگر جایی برای حمایت از دیکتاتورها باقی نمانده ، با انجام توطئه های گوناگون درصدد است تا حکومتهای وابسته ودست نشانده دیگری را با شیوه جدید وبمنظور حفظ منافع خود و بدون دخالت مردم بر مسند حکومت بنشاند . امّا مردمی که بخاطر برقراری عدالت و تحقق آرمانهای اسلامی وانسانی بپا خواسته اند ،به ابرقدرتها اجازه نخواهند داد تا با دخالت خود استبداد وظلم جدیدی را در منطقه ایجاد نمایند. چون هویت این قیام؛ درگیری حق و باطل است وجرقه های بیداری اسلامی از کشورهای مصر وتونس و یمن آغاز شده ولی نتایج این بیداری در سطح وسیعتری همه کشورهای عربی خاورمیانه را فراگرفته است ."

این استاد دانشگاه حضور نظامی قدرت های بزرگ در منطقه را به منظور نابود ساختن منافع ملتها و تضعیف قدرت آنان دانست و افزود:" نابودی زیرساخت های کشورهای خاورمیانه برای ایجاد توازن نظامی و سیاسی به نفع متحدان و هم پیمانان غربی است . و در چنین شرایطی روحانیون واندیشمندان و نخبگان جوامع اسلامی که در خط مقدم دفاع از حقوق و منافع ملتهای مظلوم هستند باید فرصت ماه مبارک رمضان را غنیمت بشمارند و از تاثیر کلام خود ضمن تبیین مبانی دینی ، برای تشریح وتبیین خواسته های نامشروع قدرتها وسیاستهای مداخله گرانه آنان بمنظور روشنگری بیشتر مردم استفاده کنند و با تقویت روحیه مقاومت مردم و بیداری اسلامی و وحدت اسلامی آنان ، حقایق حاکم براین جنبش های مردمی و خواسته های به حق مردم را آشکارتر نمایند . چرا که این روشنگری ها موجب نهادینه شدن آرمانهای اسلامی برای اتحاد امت اسلامی در مقابله با تفرقه واختلافات خواهد بود."

وی با تاکید بر اینکه اگر هرمسلمانی متمسک به ریسمان الهی شود ، همگان را بر محور اسلامیت جمع خواهد نمود و تحت تاثیر خواسته ها و سیاست های وابسته به غرب قرار نخواهد گرفت ، افزود: " در شرایطی که رسانه های جهانی و سازمانهای حقوق بشر جهانی وحتی سازمان کنفرانس اسلامی در برابر ظلم وستم حکومت بحرین وسرکوب مردم مظلوم بحرین که با شیوه های مسالمت آمیز تنها برای احقاق حقوق شهروندی وآزادی عقیده خود بپاخواسته اند ،سکوت اختیار کرده اند و حتی حاضر به انتقاد شفاهی نیستند، فریضه هر مسلمان غیوری پافشاری برخواست اسلامی و ملی ومطالبه حقوق اسلامی است وباید از همه توان خود برای اعلام حمایت از مردم تحت ستم ومقابله با حیله هاو توطئه های قدرتها استفاده نماید."
وی افزود:" تمامی کشورهای غربی که داعیه دموکراسی و آزادی دارنددر برابر این ظلم ساکت نشسته اند و حتی با ظالمین همراهی کرده اند و این نشاندهنده این است که نظم جهانی براساس دموکراسی غربی ، شعاری جز در مسیر منافع غرب نیست و با فشارهای بی حد وحصر خود در صدد تضعیف روحیه مقاومت مردم و تضعیف حرکت بیداری اسلامی هستند. ولی علیرغم اینکه شاهد این جنبش عظیم مردم هستند، نفهمیده اند که مردمی که تحت تاثیر بیداری اسلامی حرکت خود را آغاز کرده اند هیچگاه در برابر خواست قدرت ها تسلیم نخواهند شد."

سخنران بعدی این نشست حجت الاسلام سید علیرضا رضوی رییس مجلس علمای شیعه اروپا بود که در سخنان خود به اهمیت مساله تبلیغ دین در غرب و درمیان خانواده ها وبویژه جوانان و لزوم تعلیم و آموزش معارف وارشهای اسلامی به آنان اشاره کرد و اظهار داشت : " در زمان کنونی که همه مسلمانان بیدار گشته اند و همه جهانیان چشم به آنان دوخته اند ، بهترین فرصت برای طرح مبانی کلی ونظریه های اساسی اسلام برای زندگی بهتر بشر درجهان است. چرا که اسلام در همه زمینه ها طرحهای اساسی دارد و طرح آنها می تواند راهگشای زندگی بشری باشد. بویژه در چنین شرایطی که اقتصاد جهانی بخصوص اقتصاد غربی در حال اضمحلال می باشد طرح نظام اقتصادی اسلامی توسط اندیشمندان ومتفکران اسلامی می تواند نجات بخش انسانها باشد."

وی با اشاره به شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی در عصر حاضر و پس از آن گسترش آثار این نهضت در سطح دیگرمسلمانان کشورهای جهان همچون مصر ، تونس ، لیبی ، یمن و بحرین که منجر به بیداری اسلامی ملتهای مسلمان گردیده، تاکید کرد مبلغین و روحانیون باید این فرصتها را مغتنم بشمارند وارزشها ومعارف اسلامی را تبلیغ وتبیین کنند.
حجت الاسلام رضوی در پایان سخنان خود از مرکز اسلامی انگلیس برای تشکیل چنین اجتماعاتی برای تبیین مسائل جهان اسلام بویژه در موقعیت کنونی که شاهد بیداری اسلامی ملتهای مسلمان هستیم ، تشکر وقدردانی کرد.

سخنران دیگر این مجلس حجت الاسلام سید شمشاد حسین مسئول مرکز اسلامی اسلو از کشور نروژ بود که ضمن تشکر از مرکز اسلامی انگلیس برای تشکیل چنین اجتماعاتی بمنظور هماهنگی بیشتر امور تبلیغی در ماه مبارک رمضان اظهار داشت :" روحانیون در کشورهای اتحادیه اروپا نیز برای دستیابی به راهکارهای مناسب ونوین تبلیغ بخصوص در شرایط کنونی جهان اسلام که منجر به بیداری ملتها گردیده ، اقدام به تشکیل کمیته ای از روحانیون و ائمه جماعات از سراسر اتحادیه اروپا کرده اند که امیدواریم این کمیته بتواند با پیوستن به این اجتماع مبارک روحانیون در کشور انگلیس بیش از پیش به رسالت تبلیغی خود برای تبیین مبانی دینی و روشنگری ملت مسلمان مقیم در کشورهای اروپایی عمل نماید. "

حجت الاسلام سیدشمشاد حسین تاکید کرد اگر همه کسانی که در زمینه تبلیغ اسلام فعالیت دارند با پشتیبانی همه جانبه به یکدیگر ، دست یاری به هم دهند و با خدمتگزاران مجاهد وصدیق اسلام همکاری کنند ، جوامع اسلامی روزبروز شاهد پیروزی های بیشتری خواهند بود و این بیداری اسلامی هرچه بیشتر گسترش خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله العظمی سیستانی به عنوان سخنران بعدی این مجلس به طرح مشکلات خانواده های مسلمان در غرب اشاره کرد و با تاکید بر نقش بسیار مهم زنان مسلمان در تبلیغ دین و معرفی ارزشهای اسلامی وآشنایی با احکام اسلامی و همچنین اهتمام مراکز اسلامی به مشکلات خانودگی مسلمانان اظهار داشت: حضور مبلغین زن در مراکز اسلامی برای تبیین احکام اسلامی بویژه برای بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل وضعیت کنونی جهان اسلام پرداخت و با برشمردن نقش واهمیت روحانیون ومبلغین دین در وقوع بیداری اسلامی در بین ملتهای مسلمان درجهان افزود : "دشمنان اسلام از تبعیت وپیروی مردم مسلمان از روحانیون ومعتمدین آنان شگفت زده اند و نمی توانند این مساله را باهیچ معیاری تحلیل کنند از اینرو همه روحانیون ومبلغان اسلامی بویژه در شرایط کنونی که جوامع اسلامی بیشتر به رهبری وهدایت آنان در تعمیق بیداری اسلامی خود نیازمندند ، باید به مسئولیت سنگین خود عمل نمایند و با تشریح وضعیت جهان و توطئه های دشمنان اسلام بیش از پیش بر روشنگری آنان بیافزایند.

قبل از شروع این همایش روحانیون وائمه جماعات مراکز اسلامی بریتانیا نماز ظهر وعصر خود را به امامت حجت الاسلام والمسلمین معزی اقامه کردند و همایش روحانیون با تلاوت آیاتی از قرآن کریم با قرائت زیبا ودلنشین استاد مصطفی مرجان یکی از قاریان بین المللی قران کریم آغاز شد.

در بین برنامه همایش نیزحجج اسلام سیدتقی رضوی وهیثم سهلانی دو تن از روحانیون حاضر در مجلس با طرح نظرات خود به اهمیت مساله تبلیغ و رساندن پیام اسلام به زبان انگلیسی در این کشور وهمچنین حمایت از مردم مظلوم بحرین برای رهایی از سلطه حاکمین ظالم این کشور و لزوم تبیین جنایات رژیم بحرین برای مردم و آزاد اندیشان تاکید کردند.

کد خبر 141811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز