شنبه‌شب در ریو، قرعه گروه‌های پنجگانه مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2014 در قاره آسیا مشخص شد.

فوتبال

در این میان همه کارشناسان متفق‌القولند که زیکو، سرمربی سابق ژاپن بدترین قرعه را برای این تیم برداشت و هر سه تیم ازبکستان، سوریه و کره‌شمالی مدعی صعود هستند، هر چند تیم قهرمان آسیا آماده‌تر از آن است که برای رسیدن به مرحله بعد به دردسر بیفتد. در 4 گروه دیگر اما قرعه‌ها تقریبا یکسان است و 3تیم با قدرت نزدیک به هم برای صعود مبارزه می‌کنند، از جمله گروه E که تیم ملی ایران، بحرین و قطر را به‌عنوان رقیب اصلی در کنارش می‌بیند و اندونزی کمترین شانس را برای صعود دارد. این گزارش به بررسی آخرین وضعیت این سه‌تیم پیش از شروع بازی‌های گروه در شهریور ماه پرداخته است.

قطر‌جدید با راجواچ

قطر با وجود میزبانی جام ملت‌های آسیا تنها توانست تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کند و در این مرحله مغلوب ژاپن شد. فدراسیون فوتبال قطر که عقیده داشت این تیم می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد، پس از این حذف با برونو متسو قطع همکاری و میلووان راجواچ را جایگزین او کرد. این مربی صرب در جام جهانی 2010 توانست با غنا بهترین نتیجه را در میان تیم‌های آفریقایی بگیرد و در میان پیشنهادهای زیادی که داشت، هدایت قطر را انتخاب کرد. راجواچ اما در نخستین ماموریتش کار سختی در پیش دارد، چرا که تجربه بازی در جام جهانی برای قطر که در سال 2022 میزبان این تورنمنت خواهد بود، حیاتی است. نخستین تجربه راجواچ با قطر در دور دوم مرحله مقدماتی بود که این تیم در دوحه ویتنام را 3 بر صفر شکست داد و در بازی برگشت در هانوی 2 بر یک مغلوب این تیم شد. البته خیلی زود است که این نتایج را ملاک ارزیابی کار این مربی قرار داد، درست مثل کار کی روش در تیم ملی. راجواچ معتقد است که برنامه اصلی آماده‌سازی‌ تیمش بعد از این خواهد بود؛« کار سختی داریم، پس باید به‌خوبی آماده شویم. مدتی در قطر خواهیم بود و بعد اردویی 10 روزه در ترکیه خواهیم داشت.» قطر قرار است یک بازی دوستانه هم با عراق داشته باشد.

بحرین در حسرت پلی‌آف

بحرین 4 سال قبل تا یک قدمی جام جهانی 2010 پیش رفت. این تیم در پلی‌آف آسیا عربستان را حذف کرد ولی در پلی‌آف نهایی مغلوب نیوزیلند شد تا در حسرت صعود باقی بماند. بحرین در جام ملت‌های آسیا در کنار کره‌جنوبی و استرالیا نتوانست صعود کند. حذف در مرحله مقدماتی برای سلمان شریدا، سرمربی بومی بحرین به قیمت برکناری وی تمام شد و او جایش را به پیتر تیلور انگلیسی داد. بحرین در جام ملت‌های آسیا فوتبالی دفاعی و تخریبی بازی می‌کرد ولی هنوز مشخص نیست که تیلور چه برنامه‌ای برای این تیم درنظر بگیرد. این تیم به‌دلیل عملکرد خوب در مقدماتی جام جهانی 2010 بدون انجام بازی حذفی به این مرحله رسید و همین شناخت این تیم را دشوارتر می‌کند. در این میان بحرینی‌ها با توجه به عملکرد 4 سال قبل، امید زیادی به صعود از این گروه دارند ولی تیلور مدعی است که تیمش در گروه سختی قرار دارد؛ « نمی‌دانم چطور کسی می‌تواند ما را در این گروه مدعی بداند. در رنکینگ فیفا، ایران و قطر بالاتر از ما هستند. اعضای تیم هم نظرات متفاوتی دارند؛ بعضی می‌گویند که گروه آسانی است و بعضی این گروه را خیلی سخت می‌دانند. پس کسی نمی‌تواند انتظارات را دقیقا مشخص کند.» او اضافه کرد:« در حال حاضر مهم‌ترین موضوع این است که به بهترین شکل آماده شویم. باید به همه حریفان احترام بگذاریم. تمرینات تیم تا به حال خیلی خوب بوده. بیش از 10جلسه تمرین داشتیم و آمادگی بازیکنان خیلی بالاتر رفته است.»

تیلور اضافه کرد : « ما برای اردوی تمرینی به دوبی می‌رویم و امیدواریم بتوانیم چند بازی دوستانه آنجا انجام دهیم.» او 31 بازیکن به اردو دعوت کرده که شامل5 لژیونر هم می‌شود، یکی از آنها عبدالله عمر است که در نوشاتل سوئیس بازی می‌کند. بدین‌ترتیب بحرین هم مثل قطر بازیکنانش فعلا در شرایط مسابقه نیستند و این می‌تواند کاملا به نفع تیم ملی باشد.

اندونزی نفس ندارد

اندونزی در مرحله قبلی پس از تساوی یک بر یک مقابل ترکمنستان در عشق آباد، در جاکارتا این تیم را با نتیجه 4 بر 3 شکست داد. در این پیروزی 2 مهاجم اروگوئه‌ای الاصل این تیم نقش زیادی داشتند. با وجود این صعود، ویم ریسبرگن، سرمربی هلندی این تیم معتقد است که تیمش از نظر بدنی مشکل دارد و به همین دلیل می‌خواهد تیمش را برای تمرینات به ساحل ببرد؛ «مشکل اصلی تیم ما استقامت بدنی و توان تنفسی تیم است.» دستیار سابق بین هاکر اضافه کرد که قرار است برای تیمش 3 بازی دوستانه درنظر بگیرد. قرار است 2حریف اندونزی از میان تیم‌های خاورمیانه‌ای باشند.

کد خبر 142070

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز