همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه امروز گفت قطعنامه‌ای که شورای امنیت درباره ایران صادر می‌کند نباید شامل ضرب‌الاجل باشد، اما باید خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تکرار کند.

خبرگزاری رویترز  نیز به نقل از دیپلمات‌ها از حصول توافق در شورای امنیت درباره ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری روسی «ریا نووستی»، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که برای شرکت در نشست وزرای خارجه آسه‌آن به کوالالامپور سفر کرده است امروز جمعه گفت: قطعنامه شورای امنیت باید تنها درخواست‌های آژانس را تأیید کند.

او در عین حال تأکید کرد چنانچه ایران به سرعت به پیشنهاد 1+5 پاسخ دهد، نیازی به صدور قطعنامه نخواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای 1+5 از ایران خواسته‌اند فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، اما ایران می‌گوید تلاشش قانونی، صلح‌آمیز و به منظور تأمین انرژی و دستیابی به پیشرفت‌های علمی است و حاضر نیست آن را کنار بگذارد.

به نظر می‌رسد گفته‌های وزیر خارجه روسیه مؤید خبر امروز خبرگزاری رویتر باشد که به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل از حصول توافق میان اعضای دائم شورای امنیت و آلمان (1+5) بر سر پیش نویس قطعنامه ایران خبر داده بود.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) دارای حق وتو هستند و موافقت همه آنها با مصوبات شورا ضروری است. این کشورها در دو هفته گذشته برای رسیدن به متن قطعنامه‌ای درباره پرونده هسته‌ای ایران گفتگوهایی دشوار داشتند. آلمان نیز به عنوان عضو مؤثر اتحادیه اروپایی در این گفتگوها حضور داشت.

ایالات متحده خواستار قطعنامه‌ای شدیدالحن بود که ایران را به اقدامات تنبیهی در صورت تن ندادن به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تهدید کند. اما روسیه و چین با تهدید ایران مخالفت کردند.

به هر حال چنانچه شورای امنیت سازمان ملل ایران را به پذیرش خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملزم کند، قطعنامه صادره درباره توقف غنی‌سازی توسط ایران الزام‌آور خواهد بود.

مقامات تهران می‌گویند در صورت صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور توسط شورای امنیت، تعلیق عضویت ایران در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را بررسی خواهند کرد.

کد خبر 1422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز