گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پنجاه و هشتمین سالگرد جشن استقلال هند بعنوان میهمان ارشد جشن و به‌عنوان میهمان ویژه روز جمهوری فرصت یافت روابط استراتژیک مسکو - دهلی نو را به رخ جهان بکشد.

پوتین و هیات بزرگ روسی همراه وی در مدت اقامت در هند سخاوتمندانه 10 قرارداد بزرگ در زمینه‌های تجارت، انرژی و دفاع با همتایان هندی خود امضا کردند. قراردادهای روسیه با هند از این جهت با قراردادهای مشابه انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی با هند متفاوت است که این کشورها در نهایت حاضر می‌شوند فقط محصول تولید شده را به هند بفروشند اما روس‌ها در قراردادهای خود در 3 زمینه بسیار مهم حاضر شدند، فناوری پیشرفته تولید و ساخت را در اختیار هند بگذارند.
در دیدار پوتین از هند، روسیه متعهد شد، فناوری تولید راکتور هسته‌ای فناوری باز فرآوری سوخت مصرف شده در راکتورها را در اختیار هند قرار دهد و طرح مشترک ساخت موتور جت (نسل پنجم جنگنده‌های میگ) را در هند اجرا کند. پوتین متعهد شد چهار راکتور هسته‌ای جدید در ایالت تامیل نادوی هند بسازد (دو راکتور روسی در حال حاضر در هند در دست ساخت است) در جهت تضمین امنیت انرژی در هند، روسیه مجوز مشارکت هند در توسعه میدان نفتی ساخالین (3) را نیز صادر کرده است. هند 2 میلیارد دلار در میدان نفتی ساخالین (1) سرمایه‌گذاری کرده و 20درصد سهام این میدان را در اختیار دارد. اولین محموله نفت این میدان را هند در دسامبر 2006 دریافت کرد.
مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند در توصیف اهمیت روابط روسیه و هند در زمینه انرژی گفت که امنیت انرژی یکی از ابعاد مهم روابط استراتژیک هند و روسیه است.علاوه بر امور هسته‌ای و انرژی، روابط دو کشور در زمینه نظامی و دفاعی نیز گسترش خواهد یافت. هند بعد از چین دومین خریدار بزرگ تسلیحات روسی است. 80 درصد سلاح ها و سخت‌افزار نظامی هند، ساخت روسیه است. در جریان دیدار پوتین علاوه بر توافق در مورد ساخت موتور جت جنگنده برای 126 فروند میگ 35، روسیه 300 دستگاه تانک  T-90S  نیز به هند خواهد فروخت. علاوه بر این روس‌ها موافقت کردند هند را در سیستم ناوبری‌ ماهواره‌ای Glonass که جایگزین سیستم GPS خواهد شد، یاری دهند.
حجم تجارت دو کشور در حال حاضر حدود 3 میلیارد دلار در سال است و قرار است تا سال 2010 این رقم به ده میلیارد دلار در سال برسد.
کد خبر 14297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز