جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین- محمد رسولی: شرکت ژاپنی Ricoh واحد پرینتر IBM را سه ساله خرید.

 شرکت International Business Machine ‌یا همان IBM‌ معروف که بزرگترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده  سخت‌افزار در جهان است، اعلام کرد که واحد چاپ و پرینت خود را به شرکت ژاپنی Ricoh  فروخته است.

طبق اعلام سایت این شرکت، واحد پرینت IBM  تحت عنوان InfoPrint Solution Co  را طی سه سال به این شرکت ژاپنی واگذار کرده است و Ricoh ‌با پرداخت 725 میلیون دلار ، 51 درصد سهام را از آن خود کرده و مابقی را طی سه سال آینده پرداخت می‌کند. (مبلغ کل قرارداد فاش نشده است)

طی این قرارداد Ricoh می‌بایست مالیات این 3 سال را نیز که به ازای هر سال مبلغی بین 100 تا 200 میلیون دلار است را نیز پیشتر پرداخت کند.
IBM  چند سالی است که با فروش واحدهای زیر مجموعه خود که سود کمتری دارند، مبلغ حاصل از فروش آنها را در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند. مسئولان این شرکت اعتقاد دارند که با کاهش تعداد زیر مجموعه‌ها و تمرکز و سرمایه‌گذاری بر روی واحدهای سود‌آور، می‌‌توانند بازدهی بیشتری داشته باشند به همین دلیل در چند ساله اخیر اقدام به فروش واحدهای  کم‌سود و یا ساکن کرده‌اند.
در یکی از بزرگترین فروش‌های خود، واحد تولید دیسک- درایو را به مبلغ 2.05 میلیارد دلار به شرکت هیتاچی فروخت و واحد تولید PC خود را به مبلغ 1.75 میلیارد دلار به شرکت چینی Lenovo  فروخته است.
واحد پرینت IBM دارای داستانی طولانی است که از سال 1991 آغاز شده است. در آن سال مسئولان IBM قسمت تولید دستگاه تایپ و پرینترهای ارزان قیمت خود را به شرکت LEXMARK فروخت و اکنون نیز واحد تولید پرینترهای کیفیت بالا نیز به Ricoh واگذار شده است. طبق بررسی‌های گذشته در IBM، ارزش کل واحد پرینتر در سال 2003، 1.34 میلیارد دلار بوده که با سیر نزولی که داشته در سال 2005 به 1.14 میلیارد دلار و در سال 2006 به 1 میلیارد دلار رسیده است. البته مسئولان IBM اعلام کرده‌اند با وجود سیر نزولی ارزش در این واحد، سود سالانه آن مثبت بوده است. دلیل فروش آن نیز ، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های دیگر اعلام شده است.
InfoPrint Solution  در حال حاضر دارای 1200 پرسنل در قسمت تولید و 1000 تکنیسین در بخش خدمات پس از فروش است.


Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 14304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز