پیشوای دوم جهان تشیع که نخستین میوه پیوند فرخنده علی(ع) با دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) بود، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.

تولد امام حسن مجتبی (ع)

  حسن‌بن‌علی(ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال را بیشتر درک نکرد زیرا او تقریبا 7سال بیش نداشت که پیامبر اسلام بدورد زندگی گفت. پس از رحلت پیامبر(ص) تقریبا 30سال همراه پدرش امیر‌مؤمنان(ع) بود و پس از شهادت علی(ع) به مدت 10 سال امامت امت را به‌عهده داشت و در سال50 هجری با توطئه معاویه و به دست همسر خود بر اثر مسمومیت در سن 48 سالگی به‌شهادت رسید.

1332 شمسی: کودتای نافرجام 25 مرداد

این کودتا با طرح و حمایت مالی و اجرایی سازمان مخفی اطلاعات بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در 25 مرداد 1332 به انجام رسید. نقشه کودتا با همکاری انگلیس و آمریکا طرح شد و پس از چندبار تجدید‌نظر و مشورت با عناصر اصلی به‌تصویب رسید. نقشی که برای شاه درنظر گرفته شده بود امضای فرمان عزل دکتر مصدق و نیز امضای فرمان نصب سرلشکر زاهدی به نخست‌وزیری بود. بعدها روشن شد که شاه درواقع 2ورقه سفید را امضا کرده بود تا کودتاگران آنچه لازم است، بر بالای امضای آن بنویسند. فرمان عزل را یک ساعت بعد از نیمه‌شب 25مرداد سرلشکر نصیری که رئیس گارد سلطنتی بود با همراهی تانک و زره‌پوش از سعد‌آباد به خیابان کاخ آورد تا در منزل به دکتر مصدق ابلاغ کند. نیروی محافظ مقر بلافاصله نصیری و نیروی همراه او را بازداشت کردند. شاه که قبلا به کلاردشت رفته بود با شنیدن خبر به رامسر رفت و از آنجا با هواپیما به بغداد و سپس به رم پرواز کرد. صبح 25 مرداد خبر اقدام نصیری در شهر منتشر شد و همه دانستند کودتای 25مرداد شکست خورده است.

1949 میلادی: مرگ مارگارت میچل، خالق برباد رفته

مارگارت میچل، نویسنده معروف آمریکایی در هشتم نوامبر 1900 میلادی در آتلانتای آمریکا به دنیا آمد. وی ابتدا تحصیل در رشته پزشکی را آغاز کرد اما مرگ مادرش، زندگی او را تغییر داد و تحصیل خود را رها کرد و به کار داستان‌نویسی و تهیه گزارش برای برخی روزنامه‌های آتلانتا پرداخت. 6سال بعد، آسیبی که براثر حادثه‌ای بر پایش وارد آمد، او را از ادامه کار روزنامه‌نگاری بازداشت. در همین سال بود که مارگارت، نوشتن رمان تاریخی و معروف خود به‌نام بربادرفته را آغاز کرد و طی 10 سال آن را به‌صورت داستانی هزار صفحه‌ای درآورد. این کتاب پیروزی برق‌آسایی به‌دست آورد به‌طوری که تا مدت‌ها روزانه 50هزار نسخه از این داستان در آمریکا به‌فروش می‌رفت. بربادرفته سرگذشت غم‌انگیز مردم جنوب آمریکا در جریان جنگ‌های داخلی و پس از آن است. از این کتاب فیلمی ساخته شد که به‌صورت پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما در آن زمان درآمد. مارگارت میچل سرانجام در 16آگوست 1949 میلادی در اثر تصادف درگذشت.

1812 میلادی: نبرد اسمولنسک

در جریان نبرد اسمولنسک،این شهر توسط ارتش ناپلئون پس از یک زدوخورد شدید به‌تصرف درآمد. نبرد در 16 آگوست آغازشد و در 18 آگوست 1812 به‌پایان رسید. ارتش ناپلئون تحت فرماندهی مارشال مورا، مارشال نی و مارشال داووت از رودخانه دنیپر عبور و ناپلئون تلاش کرد تا به‌منظور جلوگیری از ویرانی شهر نبرد را در خارج از شهر انجام دهد اما ارتش روسیه از این امر سرباز زد. بارکلی سردار روس پس از یک نبرد مختصر در 16 آگوست اقدام به عقب‌نشینی کرد و به باگراتیون نیز دستور داد نیروهایش عقب‌نشینی کنند اما باگراتیون با سرپیچی از دستور بارکلی شهر را تصرف کرد و وقتی فرانسویان به شهر رسیدند برخلاف انتظار، آن را یک پادگان سنگربندی‌شده دیدند. جنگ با حمله ارتش فرانسه آغاز شد و در پایان نبرد، بارکلی فرمانده ارتش روسیه دستور عقب‌نشینی صادر کرد. او دستور داد تا تمام پل‌ها و تأسیسات ویران شود و تنها عده کمی در شهر برای محافظت از عقب‌نشینی او باقی بمانند.

کد خبر 143137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز