به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، آقای غضنفری امروز در نشستی با جمعی از تولیدکنندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: تثبیت قیمتها را به عنوان یک راهبرد در بازار قبول نداریم و به همین دلیل قیمت برخی از محصولات در بورس و برخی هم در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی میشود.
وی تصریح کرد: مدل تثبیت قیمت را در همه محصولات نمیتوان در اقتصاد دنبال کرد و اگر نرخها کمتر از قیمت بازار باشد، راهکار آن خرید تضمینی است و اگر بالاتر بود از طریق ابزار تعرفه و بازرسی اقدام میشود.
غضنفری گفت: با افزایش قیمت خودرو سازان هم اخیرا موافقت شده است.
وی افزود: از تولید کنندگان خواسته شد برای تثبیت قیمت، کاهش حاشیه سود و تعویق زمان افزایش قیمتها اقدام کنند که همکاری کردند و ما هم میپذیریم که قیمت گذاریها باید در محدوده منطقی باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توان مهندسی خوبی در بخش قطعه سازی خودرو ایجاد شده است و موضوع کالاهای بی کیفیت چینی باید در این حوزه به طور جدی پیگیری شود چون پیامدهای آن برای بخش تولید فاجعه خواهد بود.
وی در خصوص نرخ ارز گفت: افزایش این نرخ به نفع صادرات اما عامل فشار به مصرف کننده است و باید همه صنایع ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات غیرنفتی تهیه کنند و انجمن قطعه سازان برای میزان تولید محصولات و شناسایی کشورهای هدف، برنامه ریزی کند.
غضنفری تاکید کرد: باید توانمندیها تولید را افزایش دهیم تا اشتغال زایی هم بشود و البته حفظ شغل مهم تر از ایجاد آن است.
غضنفری اظهار داشت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت کافی از قطعه سازان را وظیفه خود میدانیم.
در این نشست نمایندگان بنگاهها و تشکلهای این حوزه صنعتی هم خواستار معافیت پلکانی مالیاتی برای بخش تولید به مدت 5 سال و نوسازی صنایع قطعه سازی برای رقابت پذیری و تأسیس صندوق حمایت از قطعه سازان شدند.
آنها معتقدند قرار بود هدفمندسازی یارانهها در 5 سال انجام شود اما 80 درصد در سال اول انجام شده است.
واردات قطعه بی کیفیت از چین ـ کمبود نقدینگی در بانکها برای پرداخت تسهیلات ـ افزایش قیمت مواد مصرفی قطعه سازان و اثار تحریمها هم از مشکلات این بخش اعلام شد.