گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: توسعه بی‌رویه دانشگاه پیام‌نور در چند سال موجب شده تا این دانشگاه برخلاف اهداف اولیه تاسیس خود، در رشته‌های مهندسی نیز به جذب دانشجو روی آورد، درحالی‌که امکانات و تجهیزات مورد نیاز این رشته‌ها در پیام‌نور وجود ندارد

دانشگاه

 و مسئولان برای جبران بخشی از این کمبود‌ها چاره‌ای اندیشیدند؛ استفاده از همه امکانات دانشگاه نو‌پای «فنی و حرفه‌ای».

البته چندی پیش یکی از معاونان دانشگاه پیام‌نور درباره تجهیزات و امکانات گفته بود: مشکل تجهیزات و امکانات در کنار فضای آموزشی از دیگر مشکلات است که آن هم باید متناسب با ساختار دانشگاه پیام‌نور درنظر گرفته شود، یعنی انتظار ما باید در حدی باشد که این امکانات بتواند نیازهای مهم دانشجویان در رشته‌های متفاوت را برطرف کند.

از سوی دیگر وعده مسئولان این دانشگاه در کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر رعایت استانداردها در توسعه رشته‌ها، عملی نشده و شاید به همین دلیل است که رئیس کمیسیون آموزش مجلس در تلنگری از احتمال «معادل» محسوب شدن مدرک پیام‌نور پس از بررسی در مجلس سخن گفت و موجب آشفتگی وزارت علوم و پیام‌نور شد. توسعه دانشگاه پیام‌نور که سابقه تاسیس آن به پیش از انقلاب برمی‌گردد و نام دانشگاه آزاد را پیش از تبدیل شدن به پیام‌نور در کارنامه خود دارد، اکنون چنان روند رو به شتابی یافته که با اساس شکل‌گیری و فلسفه فعالیت آن نیز تناقض دارد و به همین دلیل برخی از آن به‌عنوان یک تهدید برای نظام آموزش عالی کشور یاد می‌کنند.

پس از روی کار آمدن دولت نهم، افزایش آمار دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد به هر قیمتی ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش دهند و در این میان آنچه مورد غفلت قرار گرفت توسعه پایدار آموزش‌عالی کشور بود به‌گونه‌ای که با وجود تلاش بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و افزایش تولید مقالات علمی استادان، به‌دلیل توسعه کمی و بی‌رویه مراکز آموزش عالی در چند سال اخیر، رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی‌های جهانی چندان درخور توجه نیست.

مروری بر نحوه افزایش بی‌رویه ظرفیت دانشگاه‌ها، به‌ویژه پیام‌نور و غیردولتی غیرانتفاعی، بیانگر وجود اراده‌ای قوی برای تقویت و پشتیبانی از دانشگاه‌ها برای مقابله با گسترش دانشگاه آزاد است و البته از سوی دیگر شکستن سد کنکور نیز یقینا مدنظر بوده‌ است.

هر چند برخی گسترش دانشگاه پیام‌نور را گواهی بر پیشرفت علمی و آموزشی کشور قلمداد می‌کنند ولی روند توسعه‌ای دانشگاه پیام‌نور با اساس و ماهیت آن تناقض دارد.گواه افزایش بی‌رویه دانشگاه پیام‌نوراینکه در قانون برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود که تا پایان این برنامه ۴۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه پیام‌نور جذب شوند اما طی یک دوره جهشی و با توجه به رویکرد دولت، ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه بدون درنظر گرفتن کیفیت، گسترش یافت و تعداد دانشجویان به ۸۰۰ هزار نفر رسید.

نامتناسب بودن رشته‌ها با امکانات

افزون بر گسترش بی‌رویه دانشگاه پیام‌نور و بی‌توجهی به کیفیت، نامتناسب بودن رشته‌های تحصیلی این دانشگاه ایراد دیگری است که با اساس شکل‌گیری و فلسفه فعالیت «پیام‌نور» تناقض‌های بسیار دارد.اکنون دانشگاه پیام‌نور خود را از محدوده رشته‌های تئوری خارج کرده و وارد عرصه‌های عملی شده، یعنی وارد رشته‌هایی شده که این رشته‌ها نیازمند کارگاه و آزمایشگاه هستند اما این دانشگاه‌ فاقد این امکانات است. شاید به همین دلیل است که رئیس کمیسیون آموزش مجلس به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور توصیه کرد: «بهتر است در انتخاب دانشگاه پیام‌نور دقت کنند چون به‌دلیل بی‌کیفیت بودن این دانشگاه، از امسال مدرک آن معادل می‌شود.»

فنی و حرفه‌ای فدای پیام‌نور

چند روز پس از طرح موضوع احتمال معادل شدن مدرک دانشگاه پیام‌نور، مسئولان وزارت علوم و دانشگاه پیام‌نور برای کاهش انتقادات در باره گسترش رشته‌های مهندسی چاره کار را استفاده از امکانات دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای که تازه از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شده‌اند دانستند و تفاهمنامه‌ای بین دانشگاه‌های پیام‌نور و فنی و حرفه‌ای منعقد شد.
چنین به‌نظر می‌رسد از این پس همه امکانات و تجهیزات دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در خدمت توسعه «پیام‌نور» خواهد بود و دانشجویان فنی و حرفه‌ای در اولویت بعدی باشند.

کد خبر 143332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز