بهرام افشارزاده، دبیرکل کمیته ملی المپیک از سختگیری در کنترل دوپینگ ورزشکاران به فاصله یک‌سال مانده تا المپیک لندن خبر می‌دهد. او که پیش از این در مقام ریاست فدراسیون وزنه‌برداری رسوایی دوپینگ در این فدراسیون را به چشم دیده، امیدوار است آزمایش دوپینگ هیچ‌یک از ورزشکاران ایرانی در المپیک 2012 مثبت اعلام نشود.

  • آقای افشارزاده، تا شروع مسابقه‌های المپیک برای کنترل دوپینگ ورزشکاران ایرانی چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

کمیته ملی المپیک با همکاری فدراسیون پزشکی روی مسئله کنترل دوپینگ کار می‌کنند و البته فدراسیون پزشکی به‌عنوان مسئول مستقیم، کنترل دوپینگ را در اختیار دارد. ما هم تدابیری اندیشیده‌ایم. مثلا به فدراسیون‌هایی که تیم‌هایشان در المپیک حضور دارند، توجه ویژه‌ای داریم. در ضمن قرار است از هفته آینده با همکاری فدراسیون پزشکی کلاس‌های ویژه‌ای را تا المپیک برگزار کنیم تا ورزشکاران در مورد دوپینگ به آگاهی کامل برسند.

  • فکر می‌کنید این کلاس‌ها چقدر می‌تواند ورزشکاران را از استفاده از داروهای نیروزا مصون نگه دارد؟

برگزاری این کلاس‌ها یکی از کارهایی است که در برنامه‌های ما قرار دارد. مثلا کمیته ملی المپیک نامه‌هایی به فدراسیون‌ها، درباره کنترل دوپینگ زده است. همچنین ورزشکاران باید مراقب مکمل‌هایی که مصرف می‌کنند، باشند. در تجویز مکمل‌ها مربیان هم نقش دارند. خوشبختانه فدراسیون پزشکی از طریق یک شرکت آلمانی مکمل‌هایی را وارد کرده و ظاهرا این مکمل‌ها سالم هستند. به غیراز اینها، وادا هم سخت پیگیر مسئله دوپینگ است.

  • برخی ورزش‌ها معمولا بیشتر از ورزش‌های دیگر در خطر دوپینگ هستند. آیا برای حضور در المپیک روی این ورزش‌ها حساسیت بیشتری به خرج خواهید داد یا تفاوتی نمی‌کند؟

فرق می‌کند. در وزنه‌برداری، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، شمشیربازی و... بیشتر به سمت دوپینگ می‌روند و ما هم به این رشته‌ها توجه بیشتری خواهیم کرد. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم که ورزشکارانمان چه تعداد سهمیه المپیک کسب خواهند کرد.

  • کنترل دوپینگ برای ورزشکارانی که شانس بیشتری برای کسب مدال دارند، چگونه است؟

ما فدراسیون‌های مدال‌آوری داریم که وزنه‌برداری، تکواندو، تیراندازی، بوکس و قایقرانی دراین دسته قرارمی‌گیرند. البته ممکن است قهرمانانی که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند، در المپیک کسب مدال نکنند. به هر حال ما تلاش می‌کنیم کنترل دوپینگ روی این ورزشکاران بیشتر باشد.

  • فکر می‌کنید در المپیک لندن، ایران ورزشکار دوپینگی داشته باشد؟

با کارهایی که برای جلوگیری از دوپینگ انجام می‌دهیم، امیدواریم که نداشته باشیم.

کد خبر 143391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز