چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

متأسفانه مسئولان و بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی با موضوع جهاد اقتصادی همان برخوردی را می‌کنند که مسئولین فرهنگی با هشدار مقام معظم رهبری درخصوص شبیخون فرهنگی داشتند.

سال جهاد اقتصادی

زمانی که مقام معظم رهبری امسال را سال جهاد اقتصادی نامیدند امیدواری فراوانی در میان بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه بنگاه‌های تولیدی به‌وجود آمد چرا که جهاد اقتصادی کمتر از جهاد در میدان‌های نبرد نیست و برخورد شعاری و سمبلیک با این موضوع از طرف هر شخص یا گروه یا دستگاهی ضربه جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور خواهد بود. از این‌رو انتظار می‌رود قوای سه گانه و بخش خصوصی بیش از پیش فرصت جهاد اقتصادی را از دست ندهند؛ از سوی دیگر تحول عظیمی که با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفت جز با جهاد همگانی به سرانجام نخواهد رسید و عدم‌تحقق این قانون اقتصادی، کشور را با چالش اساسی روبه‌رو خواهد کرد.

متأسفانه باید قبول کرد که دعواها و فضا‌سازی‌های انتخاباتی موجب شده که اصلی‌ترین چالش کشور یعنی وضع اقتصادی که نیازمند نگاه جهادی است به حاشیه برود لذا در چنین شرایطی نمی‌توان از ظرفیت‌ها و دستاوردهای بزرگی که طرح هدفمندکردن یارانه‌ها می‌تواند ایجاد کند استفاده کرد.

باید پذیرفت که تولید پایه و اساس هر اقتصاد کارآمدی است ولی متأسفانه فضای عمومی تولید و کسب و کار، فضای مناسبی نیست و همچنان محوریت با واردات است نه تولید و تا زمانی که تولید‌محوری در جامعه نهادینه نشود نمی‌توانیم آینده خوبی برای اقتصاد کشور متصور باشیم.

امروز انواع مشکلات مانند افزایش قیمت‌ها از یک سو و رکود نسبی از سوی دیگر و نرسیدن کمک‌های پیش‌بینی شده برای تولید، تحریم‌های بانکی داخلی و خارجی، درصد بالای سود بانکی و جرایم آن، واقعی نبودن نرخ ارز و عدم‌ثبات اقتصادی، گرفتاری مربوط به قوانین کار، مالیات و گمرک تولید را زمین‌گیر کرده است. حال سؤال اساسی اینجاست که با این روند آیا امکان ایجاد 5/2 میلیون شغل در سال‌جاری میسر است و آیا با این وضعیت می‌توان به ندای رهبر فرزانه انقلاب که امسال را سال جهاد اقتصادی نامیدند، لبیک گفت.

بخش خصوصی از مال و جان و آبروی خود در این راه مایه گذاشته‌ و تا آخر خواهد ایستاد ولی واقعیت این است که به تنهایی قادر به حل مشکلات نیستیم و رسیدن به شرایط ایده آل نیازمند تغییرات در قوانین توسط مجلس در بخش قانونگذاری و قوای مجریه و قضاییه در بخش امنیت اقتصادی است. جالب است بدانیم براساس آمارهای اعلامی وزارت تعاون پیشین، ما بیش از دو برابر متوسط جهانی کارآفرین داریم ولی در مهار بیکاری موفق نبوده ایم؛ این یعنی اینکه کارآفرین هست ولی فضای کار آفرینی نیست و تا این شرایط ایجاد نشود نمی‌توان از کارآفرین انتظار معجزه داشت ؛ چرا که شاه بیت جهاد اقتصادی، ایجاد شرایط مطلوب برای تولید و کارآفرینان با هدف تولید صادرات گرا برای ایجاد اشتغال پایدار است.

مولا علی (ع) در نامه معروفش به مالک اشتر درخصوص صنعتگران و پیشه وران تاکید فرمودند ‌ای مالک درباره بازرگانان و صنعتگران به تو سفارش می‌کنم نسبت به آنان خیراندیش باش و سفارش کن؛ چه بازرگانان ثابت و چه بازرگانان سیار که جان و مال خود را در معرض خطر قرار می‌دهند باید مورد توجه قرار گیرند زیرا اینان سرچشمه سودها و ابزار آسایش جامعه هستند و از راه‌های دور و پراکنده از خشکی و دریا، دشت و کوه وسایل آسایش جامعه را فراهم می‌کنند، از مراکزی وسایل آسایش جامعه را فراهم می‌کنند که نه مردم به آن مراکز ارتباط دارند و نه شهامت رفتن به آن سرزمین‌ها را، به علاوه اینان جمعیتی مسالمت جو هستند که بیم شورش کردن درباره آنان نمی‌رود؛ گروهی صلح طلب هستند که ترس آشوبگری از آنان نیست.

خداداد غیاثوند، نایب رئیس و دبیر کانون سنگ ایران

کد خبر 143412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز