جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه سیاسی - مجید مهرابی دلجو: با وجود اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته به 2 فوریت لایحه دولت برای افزایش تعطیلات عید فطر رای مثبت ندادند اما به‌نظر می‌رسد هنوز اراده‌ای مشترک بین برخی نمایندگان مجلس و دولت برای اجرای این لایحه وجود دارد.

مجلس

طبق ‌ماده 163 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌ها و لوایح یک فوریتی، پس از تصویب فوریت به کمیسیون‌های اصلی و فرعی ارجاع می‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسی و‌ تصویب قرار گیرد. این لایحه پس از تصویب یک‌فوریتش به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده است که گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه افزایش تعطیلی عید سعید فطر هفته جاری در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

این اراده مشترک بین دولت و مجلس چنان است که مجلس می‌خواهد به هر ترتیبی که شده به افزایش تعطیلات عید فطر شکل قانونی بدهد و دولت هم اعلام کرده است که اگر لایحه دولت تا پایان ماه رمضان به تصویب نرسد، خود چاره‌ای برای آن خواهد اندیشید.

در کنار صحبت‌های محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که از تلاش دولت برای افزایش تعطیلات عید فطر حتی درصورت عدم‌تصویب لایحه در مجلس خبرداده، حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: درصورتی که 50 نفر از نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت این لایحه درخواست کتبی به هیأت رئیسه دهند، بررسی این لایحه یک فوریتی سه‌شنبه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

اتفاقی که ماه رمضان امسال در صحن علنی درباره تعطیلات عید فطر رخ داده است، تکرار اتفاقاتی است که سال گذشته نیز به نحو دیگر در صحن مجلس رخ داد؛ اگر در آن زمان نمایندگان مجلس خود برای افزایش تعطیلات عید فطر طرح داده بودند که ابتدا دوفوریتش رد شد و سپس یک‌فوریتش تصویب شد و نهایتا در آستانه عید فطر از دستور کار مجلس خارج شد تا دولت خود تصمیم به افزایش تعطیلات این عید بگیرد، امسال دولت برای افزایش تعطیلات عید فطر لایحه داده است؛ لایحه‌ای که مانند سال گذشته ابتدا دوفوریتش رد شده و با یک فوریت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است و در شرایطی که لایحه امور گمرکی و طرح نظارت مجلس بر نمایندگان در دستور کار هفته جاری قرار دارد، کمتر محتمل به‌نظر می‌رسد که به سرانجامی برسد و این دولت است که بازهم باید تدبیری بیندیشد.

مخالفان لایحه افزایش تعطیلات عید فطر معتقدند که بررسی این لایحه در چنین شرایطی عجولانه است و برخی زوایای موضوع مورد غفلت واقع می‌شود. از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که افزایش تعطیلات با رویکرد نظام در سال جهاد اقتصادی مغایر است.

براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس داده و مشتمل بریک تبصره است، اگر روز پنجشنبه عید فطر باشد و روز پس از آن با روز جمعه که تعطیل رسمی کشور است، مصادف شود، شنبه نیز تعطیل می‌شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکشنبه گذشته بعد از تصویب یک فوریت لایحه دولت برای افزایش تعطیلات عید فطر گفته بود: مجلس 3 هفته کاری تا پایان ماه مبارک رمضان درپیش دارد که اگر هفته سوم هم این لایحه به صحن بیاید می‌تواند به پایان ماه رمضان برسد که باید گفت هیأت رئیسه مجلس این موضوع را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود لاریجانی نیز با افزایش تعطیلی عیدفطر موافق است، گفت: قبل از ماه رمضان لاریجانی در این خصوص پیامی را به دولت داده بود که اگر دولت برنامه‌ای را برای افزایش تعطیلی عیدفطر دارد، به مجلس بیاورد.

کد خبر 143584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز