فقر، محرومیت اجتماعی و تحصیلات پایین؛ اینها برخی نظریه‌ها و دلایلی است که برای توجیه شورش اخیر در بریتانیا از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شود.

انگلیس - ناآرامی ها

نکته حیرت‌آور اما این است که در میان افرادی که به اتهام غارت و چپاول اموال عمومی طی شورش اخیر به پای میز محاکمه کشیده شده‌اند، دختر یک میلیونر، یک هنرآموز باله و یک آشپز غذاهای گیاهی نیز به چشم می‌خورند.به این فهرست، یک فارغ‌التحصیل دانشگاه، یک موزیسین و یک مهماندار سالن اپرا را نیز بیفزایید.

آنان جوانانی از طبقه متوسط و برخوردار از رفاه محسوب می‌شوند که تاکنون مرتکب کار خلافی نشده‌اند.برخی از این متهمان در صحنه جرم دستگیر شده‌اند و بعضی دیگر پس از انتشار عمومی تصاویر و فیلم اقداماتشان، خود را تسلیم کرده‌اند.علاوه بر جوانانی که به شرایط زندگی‌شان اشاره شده، در میان دستگیر شدگان اخیر در بریتانیا، یک دانشجوی کالج، یک مبلغ نوجوان کلیسای باپتیست، یک دانشجوی حسابداری فعال در عرصه املاک نیز مشاهده می‌شوند؛ موضوعی که موجب حیرت صاحب‌نظران و کارشناسان امور اجتماعی شده است.در ادامه مشخصات چند مورد از این معترضان مرفه می‌آید.

دانشجوی رشته ادبیات

لورا جانسون 19‌ساله، فرزند یک میلیونر سرشناس است که به دزدیدن کالاهای الکترونیک به ارزش 5‌هزار پوند، شامل یک تلویزیون توشیبا، تلویزیون گودمن، مایکروفر و چند تلفن موبایل متهم شده است.

گفته می‌شود ساعاتی پس از آنکه نمایندگی فروشگاه کامت در جنوب شرقی لندن مورد حمله و غارت قرار گرفت، این کالاها در اتومبیل خانم جانسون پیدا شد. به گفته قاضی دادگاه بخش، همچنین چند قلم لباس سرقت شده نیز از لورا جانسون کشف شده است.لورا، دانشجوی مدرسه گرامر اولیو، چهارمین مدرسه دولتی برتر در بریتانیاست. نمرات وی در فرانسه، ادبیات انگلیسی، تمدن‌های باستانی و جغرافی عالی و خیره‌کننده بوده و او اینک در حال گذراندن دروس زبان انگلیسی و ایتالیایی در دانشگاه است.

لورا جانسون درخواست استیناف خود را برای برائت از 5فقره اتهام دزدی ارائه کرده و در حال حاضر به قید ضمانت آزاد شده است. وی مجبور است برچسبی هشداردهنده را روی مچ دست خود نگه دارد و نباید در زمان منع رفت‌وآمد بین ساعات 7 بعد از ظهر تا 6‌صبح در خیابان دیده شود.

دانشجوی مددکاری اجتماعی

ناتاشا راید 24‌ساله، فارغ‌التحصیل مددکاری اجتماعی، از دیگر دستگیرشدگانی است که در خانواده‌ای مرفه بزرگ شده است. وی با هدف کسب شغل مددکاری اجتماعی وارد دانشگاه شد، اما پس از دزدیدن یک تلویزیون جی‌وی‌سی به ارزش 300 پوند از انبار فروشگاه کامت حین بازگشت به خانه دست به دزدی زده‌است. ناتاشا در حال خوردن مک دونالد بود که با هجوم غارتگران، فرصت را برای دزدی از فروشگاه کامت مهیا دید. وی به دزدی و ورود آگاهانه به یک فضای تجاری برای سرقت متهم شده است. مادر ناتاشا می‌گوید: دخترش پس از برگشت به خانه بسیار گیج و متحیر بوده و خود را در اتاقش محبوس‌کرد. او نیازی به تلویزیون نداشت. او خودش هم نمی‌داند چرا دست به چنین کاری زده است. او واقعا تلویزیون نمی‌خواست. اتهامات مطرح شده علیه وی، آینده شغلی‌‌اش را نابود می‌کند.

موسیقی‌دان جویای نام

استفان هویل، 19‌ساله هنگامی در شورش خیابانی در منچستر دستگیر شد که یک ویولن را از مغازه‌ای دزدیده بود. وی در حالی که به شکل زننده‌ای بوی الکل می‌داد، به پلیس گفت: همیشه می‌خواستم نواختن ویولن را یاد بگیرم. قاضی بخش به والدین این جوان 19‌ساله که دارای استعداد درخشانی در موسیقی است، گفت: اینکه پسرشان آینده خود را به این شکل تباه کرده، یک تراژدی واقعی است. پلیس وی را ساعت 3‌صبح و پس از محاصره عده‌ای جوان در خیابان‌های منچستر دستگیر کرد. وی تلاش کرد از چنگ ماموران بگریزد، اما در نهایت به دام افتاد و در لحظه دستگیری به پلیس گفت حالا می‌فهمم چرا مردم سر به شورش برداشته‌اند. شما یک مشت فاشیست هستید. قاضی دادگاه استفان هویل، حکم 4‌ماه حبس در یک دارالتادیب را برای او اعلام کرده‌است.

دیلی میل
ترجمه: حمیدرضا خطیبی

 

کد خبر 143625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز