پنجشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

ارسلان مرشدی: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم که آخرین جمعه ماه‌مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به‌عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند»؛

طرح - قدس - امام خمینی ره

این جملات بخشی از پیام تاریخی رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) است؛ پیامی که در آن امام راحل با تدبیر الهی خویش در نامگذاری روز قدس، مبارزه با رژیم اشغالگر قدس و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به‌عنوان تکلیفی اسلامی به همه مسلمانان جهان یادآور شد و اعلام داشت که حمایت از اسرائیل، خیانت به اسلام است. بنیانگذار انقلاب اسلامی این پیام تاریخ‌ساز را در 16 مرداد ‌1358 پس از بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی اعلام کرد. در این پیام رهبر انقلاب از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به‌عنوان «روزقدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.

پیشنهاد نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی(ره) با استقبال وسیع مسلمانان جهان روبه‌رو شد. این میراث ماندگار امام خمینی(ره) نه تنها در کشورهای اسلامی مانند ترکیه، مالزی، اندونزی، بحرین، لبنان و... بلکه در بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلستان، آلمان و... نیز هر ساله برگزار می‌شود. گستردگی این طیف از کشورها در برگزاری مراسم روز قدس باعث شده تا روز قدس به یکی از نمادهای وحدت و همبستگی جهان اسلام در سراسر جهان تبدیل شود.

روز قدس؛ روزی اسلامی، نه عربی

سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشورهای عربی و در رأس آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روزی را در ماه اکتبر که یادآور پیروزی فلسطینیان در دره کرامه بود، «روز فلسطین» نامگذاری کردند. بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ و شکست مصر و سوریه از رژیم‌صهیونیستی، برای نخستین بار فلسطینی‌‌‏ها توانستند با یک سلسله عملیات نظامی در دره کرامه که مرز اردن و سوریه بود ارتش رژیم‌صهیونیستی را به داخل آن منطقه بکشانند و با عملیات چریکی لطمات شدیدی علیه آن وارد کردند. به‌دنبال این پیروزی، آن روز تاریخی به معرکه کرامه و روز جهانی فلسطین نامگذاری شد، به همین مناسبت هم در ماه اکتبر مراسمی در این روز برگزار می‌شد تا یاد این تنها پیروزی بر اسرائیل گرامی داشته شود. نامگذاری روز فلسطین که با اندیشه‌های
پان عربیسم همراه بود، هویت عربی داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهای اسلامی قرار نگرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیشگامی مسلمانان مبارز ایران اسلامی در احقاق حقوق مسلمین جهان، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز قدس نام گرفت. پیشنهاد نامگذاری این روز از سوی رهبر انقلاب اسلامی در شرایطی بود که دور جدید شکست‌های نظامی اعراب از رژیم‌صهیونیستی آغاز شده بود؛ از این رو، روز فلسطین خیلی زود از خاطره‌ها محو شد و فلسطین با آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان،با نام روز قدس در اذهان جای گرفت.

به‌واقع در اندیشه امام خمینی(ره) مسئله فلسطین، مسئله‌ای اسلامی بود و تهاجم صهیونیسم را نه ضد‌
عرب ها، بلکه علیه اسلام و مسلمانان قلمداد می‌کرد؛ از این‌رو ایشان با نامگذاری روز قدس و تغییر این مسئله از مسئله‌ای عربی به مسئله‌ای اسلامی، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ رژیم صهیونیستی فراخواند. ایشان حتی گام را از این مسئله فراتر نهاده و عنوان داشتند که پایبندی به قدس و آزاد کردن آن از دست اشغالگران صهیونیست یک وظیفه دینی، قومی و ملی برای همه مسلمانان است.

پیامی جهانی برای آزادسازی خاک اسلامی

قدس، قبله نخست و حرم دوم مسلمانان جهان، وطن میلیون‌ها آواره فلسطینی است که رژیم صهیونیستی با حمایت استکبار جهانی آن را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت‌سلطه خود قرار داد. از همان نخستین سال‌های اشغال پاره‌تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان، نهضت مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین شکل گرفت؛ حمایتی که نمود عینی آن از نامگذاری روز قدس آغاز شد. جدای از بایسته‌های متعددی که در فلسفه نامگذاری روز قدس می‌توان اظهار داشت، روان انگاری هندسه فکری امام‌خمینی(ره) در این باره قابل‌توجه و تامل است. ایشان تلاش داشتند تا با نامگذاری نمادین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز قدس، از یک سو تعلق و وابستگی تاریخی فلسطین و بیت المقدس و قدس شریف به دنیای اسلام مورد تأکید مکرر قرار گیرد و از سوی دیگر فکر آزادسازی قدس از دست رژیم صهیونیستی با اتحاد و انسجام مسلمانان در میان مسلمین جهان احیا شود.

شاید از این منظر است که شهید فتحی شقاقی، از رهبران حماس، درباره انگاره‌های وحدت‌بخش و روحیه‌بخش اندیشه متعالی امام خمینی(ره) می‌گوید که هیچ‌چیز به اندازه انقلاب امام خمینی(ره) نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دل‌هایشان زنده کند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ما به‌خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام می‌توانیم معجزه کنیم. البته امام خمینی(ره)، تنها قائل به اسلامی بودن روز قدس نبودند، بلکه گستره و شمول آن را جهانی می‌دانستند. از این‌رو مسلمانان جهان با تأسی از این پیام در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی برخی از کشورهای غیراسلامی تظاهراتی برگزار می‌‌کنند.

چرا فلسطین؟ چرا بیت‌المقدس؟

بیت‌المقدس به‌عنوان مهم‌ترین شهر فلسطین، از نظر اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان، در این شهر تاریخی واقع شده است. از آغاز هجرت پیامبر اسلام به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر هنگام نماز و نیایش، بیت‌المقدس بود و پیش از هجرت نیز در 13سالی که پیامبر اکرم(ص) در مکه اقامت داشت، رو به بیت‌المقدس می‌ایستاد و نماز می‌گزارد؛ از این‌رو این شهر، قبله نخستین، بلدالامین و حرم امن شناخته می‌شود. افزون بر این، مسجدالاقصی هنگام معراج رسول خدا نیز ارزش و قداست خود را نشان داد، به‌گونه‌ای که خداوند می‌فرماید: شبانه پیامبر اکرم(ص) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که اطراف آن را پربرکت گردانیده است، سیر داد تا آیات و نشانه‌های الهی را به او نشان دهد.

در دوره حیات حکومت اسلام این سرزمین جزو قلمرو خلافت اسلامی قرار گرفت و بیت‌المقدس به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان جهان شناخته شد. از سوی دیگر فلسطین سرزمینی است که برای پیروان همه ادیان الهی صاحب ارج و احترام است و چون بیشتر جمعیت آن طی حدود 1400 سال گذشته به مسلمانان اختصاص داشته و ابنیه اسلامی نیز به‌مراتب بیشتر از ابنیه مسیحی و یهودی در آن وجود دارد، تعلق فلسطین به اسلام بیشتر است.با این حال این پاره‌تن اسلام مورد هجمه وسیع یهودیان صهیونیست قرار گرفت و رژیم صهیونیستی از بدو تأسیس حکومت خود به سرکوب و قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین پرداخت. صهیونیست‌ها در چندین قتل عام تکان‌دهنده در دیریاسین، تل زعتر، کفرقاسم و... بسیاری از مردم مظلوم فلسطین را به شهادت رساندند.

رژیم صهیونیستی همچنین در بیش از 6 دهه حاکمیت نامشروع خود در منطقه، بیش از 5 جنگ تمام عیار را با همسایگان عرب خود آغاز کرد که با حمایت غرب عموماً و آمریکا خصوصاً، توانست به پیروزی برسد. البته ریشه بیشتر ناکامی‌های مسلمانان در مواجهه با این رژیم به عدم‌ وحدت، انسجام و سازشکاری آنان برمی‌گردد؛ از این‌رو با وجود گذشت بیش از 31 رمضان از فریاد زدن مظلومیت فلسطین از حنجره روز قدس، رژیم صهیونیستی آرام و پیش‌رونده درصدد تحقق هدف غایی خود، یعنی تخریب مسجدالاقصی و یهودی‌سازی‌ قدس شریف است. تل‌آویو در طول این سال‌ها کوشیده است تا با اخراج تعداد زیادی از ساکنان فلسطینی شهر قدس، احداث کمربند گسترده شهرک‌‌نشینی به‌منظور محاصره انسانی و نژادی قدس، معرفی قدس به‌عنوان پایتخت ابدی اسرائیل، مصادره املاک و اراضی فلسطینیان، احداث دیوار حائل، حفر شبکه تونلی زیر مسجدالاقصی و ایجاد یک معبد 2طبقه زیر آن و تخریب باب‌ المغاربه، قدس را از پیکره جهان اسلام جدا سازد؛ در حالی که قدس بخش لاینفکی از جهان اسلام و سرزمین تاریخی فلسطین است.

مردم ایران؛ همراه همیشگی مردم فلسطین

با وجود این تفرق و تفرقه اعراب، اما مردم ایران هیچ‌گاه مردم فلسطین را تنها نگذاشته‌اند. همراهی مردم مسلمان ایران با مردم فلسطین در تأکید بر ضرورت مقاومت و نفی هرگونه سازشکاری نمود یافته است.
پیشینه حمایت مردم مسلمان ایران اسلامی از مردم مظلوم فلسطین صرفاً به گذشته این 31 رمضان از تاریخ انقلاب اسلامی خلاصه نمی‌شود. این حمایت قدمتی به درازای استکبار‌ستیزی و استعمار‌ستیزی مردم ایران دارد و به آغازین روزهای تأسیس و تثبیت رژیم صهیونیستی و حتی قبل از آن برمی گردد. شیخ عبدالکریم حائری یزدی 14سال قبل از تشکیل رژیم صهیونیستی به سیاست یهودیان در قبال مسئله فلسطین اعتراض کرد. پس از این مورد به انحای مختلف مردم مسلمان ایران اعتراض خود را نسبت به اشغال و آواره کردن ساکنان اصلی فلسطین از سوی یهودیان اعلام کردند. از آغازین روزهای تأسیس این رژیم هم مردم ایران به رهبری آیت‌الله‌کاشانی به این امر اعتراض داشتند. در سال 1326 خورشیدی که تأسیس رژیم‌صهیونیستی اعلام شد، ایشان ضمن صدور اعلامیه‌ای خطاب به مسلمانان جهان به این امر اعتراض کرده و خواستار راهپیمایی علیه این مسئله شدند.

بیش از 30 هزار نفر از مردم تهران نیز به دعوت آیت‌الله کاشانی برای این راهپیمایی پاسخ مثبت داده و در 20 دی 1326 علیه رژیم صهیونیستی تظاهراتی برگزار کردند. این تظاهرات‌ها علیه رژیم صهیونیستی در 30 اردیبهشت 1327 نیز باردیگر در شرایطی برگزار شد که رژیم شاه به‌عنوان حامی این رژیم در منطقه، با ممانعت از برگزاری آن به‌شدت با تظاهرکنندگان برخورد کرد.
ملت مسلمان و مبارز ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب به‌ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از دست رژیم صهیونیستی را سرلوحه آرمان‌های مبارزاتی‌‌اش قرارداد. به واقع جای گرفتن روز قدس در روزشمار تقویم جمهوری اسلامی، نشان از راهبردی بودن این روز برای کشوری است که آن را جزو تغییرناپذیر اصول ارزشی خود می‌داند.

مسلمانان ایران‌زمین بر این باورند که اگر چه ایرانیان از زیر یوغ استثمار و استعمار آزاد شده‌اند اما ‌باید تمامی امت‌های مسلمان گرفتار نیز رهایی یابند؛ از این‌رو همواره پیوندهای عمیق خود را با تمامی ملت‌های مسلمان دربند ستمکاران اعلام داشته‌اند. روز قدس نیز در این میان یادآور فریاد بیکران مردمی آزاده است که خواستار رهایی قبله اول مسلمانان از حاکمیت مستبدان هستند. در این روز همه مسلمانان و آزادگان جهان، روز قدس را بر همه ستمکاران تاریخ فریاد می‌زنند؛ فریادی که اکنون بیش از هر زمان دیگری بلندتر سر داده می‌شود، تا با گذشت بیش از 31رمضان از نامگذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، هنوز هم این پیام تاریخی معمار پیر انقلاب زمزمه شود که روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است؛ روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود؛ از این‌رو به باور نامگذار آن، قدس نماد و سمبل اسلامی بودن مسئله فلسطین است.

کد خبر 143933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز