جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

گروه سیاسی: راهپیمایی روز جهانی قدس، با حضور اقشار گوناگون مردم، باشکوه‌تر از همیشه برگزار شد.

در تهران راهپیمایان از 7 ‌مسیر از پیش اعلام‌شده، پیش از نماز جمعه به سمت دانشگاه تهران و میدان انقلاب حرکت کردند. حدود ساعت11:30 محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در خیابان 16 آذر، در میان جمعیت قرار گرفت تا پس از آن سخنران پیش از خطبه آخرین جمعه ماه رمضان باشد.

احمدی‌نژاد که همراه رحیمی معاون اول و ثمره‌هاشمی مشاور ارشد خود آمده بود، روز قدس را روز سرنوشت در عرصه کنونی جهان خواند و گفت: این روز مرز میان انسان‌های پاک و قدرت‌های فاسد است. پس از احمدی‌نژاد نیز، سیداحمد خاتمی برای حاضران در دانشگاه تهران خطبه‌های نماز را ایراد کرد و به امامت ایستاد.

از هر سلیقه‌ای

به گزارش همشهری، در راهپیمایی پرشور و میلیونی مردم تهران که از ساعت 10 صبح آغاز شد، شخصیت‌های گوناگون کشوری و لشکری، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، علی‌اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی رهبر انقلاب اسلامی، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای و همچنین نمایندگان مجلس، اعضای احزاب و گروه‌ها از هر سلیقه سیاسی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و خیل کثیری از مردم روزه‌دار تهران شرکت داشتند.

ابتکار امام

صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه که در راهپیمایی دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شد، گفت: این ابتکاری که حضرت امام راحل برجای گذاشته‌اند ابتکار تأثیرگذاری است و امیدواریم همه ملت‌های مسلمان با صدا و ندای واحد علیه اسرائیل غاصب بخروشند و ملت فلسطین احساس نکند تنهاست. او افزود: امیدواریم همه مسلمانان جهان در این امر عبادی شریک باشند.

روزی بزرگ که شرایط را تغییر می‌دهد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در حرم حضرت معصومه(س) سخن می‌گفت، تاکید کرد: نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره) در فضایی که یاس و ناامیدی ناشی از شکست برخی کشورهای عربی از رژیم غاصب صهیونیستی مشاهده می‌شد موجب دگرگونی و ایجاد موج جدید امید در میان مسلمانان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین شد.

رئیس قوه مقننه، پیام امام راحل درخصوص نامگذاری روز جهانی قدس را برگرفته از مکتب اسلام و قرآن ذکر کرد. لاریجانی در ادامه با بیان اینکه انتخاب جمعه آخر ماه رمضان از سوی امام خمینی به عنوان روز جهانی قدس حادثه‌بسیار بزرگی است، تصریح کرد: روز قدس تنها شرکت در یک راهپیمایی نیست. این روز، روز بزرگی است که توانسته حادثه‌ عظیم را خلق کند و شرایط را تغییر دهد.

روز قدس متعلق به مردم است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از مردم مظلوم فلسطین قابل تقدیر است، اما روز قدس مال مردم است. محمد رضا باهنر در راهپیمایی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسئله فلسطین مربوط به جهان اسلام است افزود: حمایت سازمان‌ها و نهادهای دولتی از فلسطین به‌دلیل اینکه هم موضع با ملت است قابل تقدیر است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما روز قدس مال مردم است که بحمد‌الله حق مطلب را خوب ادا کردند.در پایان این مراسم قطعنامه‌ای قرائت شد که بر آزادی هرچه زودتر قدس شریف تاکید داشت.

طرح ایران

اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌احمد خاتمی که برای نخستین بار امامت نماز آخرین جمعه ماه رمضان را به‌عهده داشت، راه حل مسئله فلسطین را فقط عمل به طرح نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این طرح هر فلسطینی یک رأی دارد و نظام خود را خود انتخاب می‌کند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بهار پژوهش را به این عزیزان تبریک می‌گویم اما آموزش در کنار تهذیب نفس مؤثر و مفید خواهد بود و آموزش منهای اخلاق، دادن تیغ به دست زنگی مست است و امیدواریم مسئولان فرهنگی عنایت ویژه‌ای به این امر مهم داشته باشند.

حضور مراجع در راهپیمایی قم

مراجع عظام تقلید در راهپیمایی روز قدس قم شرکت کردند. در این شهر علی لاریجانی سخنران پیش از خطبه‌ها بود و در راهپیمایی آن شهر شرکت کرد. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در حاشیه این راهپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه همه مسلمانان باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند، گفت: روزی است که فریاد مظلومان به گوش جهانیان می‌رسد.

آیت‌الله نوری‌همدانی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت:راهپیمایی روز قدس برای همگان پیام‌هایی را به دنبال دارد که پیام اول این خیزش جهانی به قدرت‌های استکباری، آمریکا و انگلیس است.

وی با بیان اینکه برخی‌ در سیاست از استکبار و صهیونیست تبعیت می‌کنند، تصریح کرد: پیام دوم راهپیمایی روز جهانی قدس خطاب به کسانی است که سیاست‌های خود را با سیاست استکبار گره‌زده‌اند.

کد خبر 90745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز