گروه اقتصادی: با ابلاغ سیاست‌های اصل44 قانون اساسی و تاکید بر گسترش خصوصی سازی و واگذاری تصدی‌های دولتی، بسیاری از شرکت های دولتی در بخش صنعت و معدن از جمله خودروسازی های بزرگ نیز مشمول این واگذاری ها خواهد بود.

این در حالی است که روند اجرای این سیاست‌ها چندان کار آمد نبوده و در بسیاری از بخش ها هنوز ساز و‌کار مشخصی در این زمینه  دنبال نمی شود و در بخش صنایع خودرو سازی نیز هنوز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برنامه‌ای برای واگذاری سهام 40 درصدی خود در خودرو‌سازی‌ها ندارد.

با منوچهر منطقی مدیر عامل شرکت ایران خودرو پیرامون روند اجرای سیاست‌های خصوصی سازی در این شرکت و واگذاری سهام سازمان گسترش در خودرو سازی‌ها گفت و‌گو کرده‌ایم.

***

  • چه اقداماتی برای اجرای سیاست های خصوصی سازی در ایران خودرو صورت گرفته است؟

آمادگی لازم برای واگذاری 40 درصد سهام سازمان گسترش در ایران خودرو به بخش خصوصی را داریم ، اما این امر به اعلام زمان واگذاری این سهام از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بستگی  دارد.

زمینه سازی برای اجرای این سیاست در صنایع خودروسازی بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و تا زمان ابلاغ سیاستهای اجرایی در این بخش، خودرو سازان  به خودی خود نمی توانند کار خاصی انجام دهند.

در واقع  باید ابتدا چارچوب سیاست های واگذاری صنایع خودرو سازی از سوی این سازمان مشخص شده و سپس با ارایه راهکارهای اجرایی ، این سیاست ها از سوی خودرو سازان دنبال شود.

  • برای اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی در صنایع خودرو سازی باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

 در واقع برای واگذاری ایران خودرو یا سایر شرکت‌های خودرو‌‌سازی متعلق به دولت ، باید اجرای این سیاست‌ها  توسط سازمانی که مالک این  شرکت ها است مورد توجه قرارگیرد، چراکه ما مالک ایران خودرو نیستیم که در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.

با این روند اجرای این سیاست ها منوط به تصمیم سازمان گسترش است. معتقدم واگذاری ایران خودرو به بخش غیر دولتی در دو  مرحله اجرایی خواهد شد، ابتدا باید از سوی سازمان گسترش اعلام شود که این شرکت قابل واگذاری در چارچوب سیاست های ابلاغی بوده و اقدامات اولیه برای انجام این کار صورت گیرد، سپس باید خودرو‌سازان برای اجرایی شدن این واگذاری‌ها به بهترین نحو ممکن، طرح‌های لازم را ارایه کنند که در واقع این مرحله دوم اجرای کار است.

باید ابتدا از سوی سازمان گسترش تصمیمی برای این موضوع اتخاذ شده و سپس توسط خودرو‌سازان در این زمینه برنامه ریزی شود.

  • با وجود عدم تصمیم گیری سازمان گسترش برای واگذاری سهام خودرو سازان،  به نظر می رسد روند اجرای سیاست‌های خصوصی سازی در ایران خودرو مطلوب نبوده و تاکنون کمتر از 5 درصد سهام شرکت گسترش ایران خودرو عرضه شده است ، علت چیست و این سهام تا چه زمانی عرضه می شود؟

نگرش کلی در صنایع خودرو‌سازی استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی بخش خصوصی است اما معتقدم شیوه واگذاری این سهام به بخش غیر دولتی از عوامل موثر در میزان کارآمدی اجرای این سیاست‌ها است.

واگذاری به کارکنان شاغل در صنایع خودرو سازی از جمله سازوکارهایی است که می تواند علاوه بر تحقق اهداف خصوصی سازی در این صنایع، موجب ایجاد انگیزه لازم و کار و تلاش بیشتر در  آنان شود.

در زمینه واگذاری شرکت گسترش خودرو  ایران خودرو نیز اکنون بیش از 5 درصد این شرکت عرضه شده است. چراکه برای ورود به بورس باید حداقل بیش از 5 درصد این سهام عرضه شود.

اما در مورد عرضه بقیه سهام شرکت گسترش ایران خودرو، این موضوع به میزان تقاضا و کشش بازار برای این عرضه بستگی دارد.  در صورتی که بازار مناسب برای عرضه این شرکت وجود داشته باشد ایران خودرو آمادگی لازم برای  عرضه 20 درصد این شرکت در این چارچوب را دارد.

در واقع باید گفت عامل اصلی در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، نظام عرضه و تقاضا بوده و مشکل دیگری برای این عرضه وجود ندارد.

کد خبر 14408

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز