گروه اقتصادی: ارزیابی رفتار قیمتی سکه و طلا در 2هفته گذشته به وضوح نشان می‌دهد که به‌دلیل انتظار مردم برای افزایش قیمت، تقاضا برای خرید سکه و طلا و نیز خروج پول از بانک‌ها تشدید شده است.

تداوم وضعیت انتظار برای افزایش قیمت سکه و طلا آن‌هم در شرایطی که نرخ تورم همچنان روند صعودی دارد، تهدیدی جدی برای بازارهای پولی و مالی کشور خواهد بود چه اینکه دست‌کم برخی از مردم را وسوسه خواهد کرد تا پول خود را از بانک‌ها بیرون بکشند و یا عده‌ای را ترغیب خواهد ساخت از سرمایه‌گذاری در بورس منصرف شوند و به جای بانک و بورس راهی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها شوند تا یا ارز بخرند یا طلا و سکه طلا. هشدار اینکه قیمت سکه و طلا در بازار داخلی با شیب قیمت‌های جهانی بالا می‌رود اما وقتی قیمت طلا در جهان مسیر کاهش را در پیش می‌گیرد، قیمت‌ها در بازار آزاد و البته قیمت رسمی سکه عرضه شده از سوی بانک مرکزی به میزان افت قیمت جهانی کاهش نمی‌یابد.

به گزارش همشهری در شرایطی که بانک مرکزی از ابتدای امسال گزارش ماهانه خود را از شاخص‌های اقتصادی و نوسان قیمت ارز، طلا و سکه و نیز روند تغییرات سپرده‌های بانکی منتشر نکرده است اما برآوردهای مقدماتی نشان می‌دهد در 6ماه گذشته رشد قیمت سکه طلا در بازار داخلی دست‌کم 10درصد بیشتر از رشد قیمت هر اونس طلا بوده است. براساس این گزارش اختلاف قیمت داخلی و جهانی طلا البته به‌دلیل شفاف‌نبودن سیاست رسمی بانک مرکزی باعث سردرگمی مردم و سودجویی واسطه‌ها شده است تا شائبه حباب قیمت در بازار سکه و طلا تقویت شود.

سیاست عرضه محدود سکه از سوی شعب منتخب بانک ملی در شرایطی ادامه دارد که تنها به واسطه گری و سودجویی‌ها کمک می‌کند و انتظارهای کاذب در بازار را به واسطه ایجاد صف خرید سکه به همراه دارد. انتظارات تورمی و گران‌شدن قیمت سکه و طلا افزون بر تاثیرپذیری از نوسان قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر هم بازار سکه و طلای داخلی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند درصورت انفعال بانک مرکزی نسبت به این وضعیت ممکن است سیلی از نقدینگی از بانک‌ها و بورس خارج و راهی بازارهای نقدشونده و پرنوسان ارز و طلا شوند.

همه در انتظار بازگشایی بورس‌های جهان

دیروز درحالی‌که قیمت جهانی طلا به واسطه تعطیلات پایان هفته بورس‌های معتبر جهانی با 1827 دلار به ازای هر اونس تغییر نکرده بود اما در بازار داخلی ایران همه در انتظار بازگشایی بورس‌های جهانی و رصد نوسان قیمت گرانبهاترین فلز دنیا به سر بردند. هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع دیروز در بازار آزاد شهر تهران به‌ترتیب 570، 554، 272و 141 هزار تومان قیمت خورد که البته اینها سقف قیمت بازار آزاد محسوب می‌شود. قیمت فروش سکه طرح جدید در شعب منتخب بانکی 551 هزار و 200 تومان، نیم سکه 270 هزار و 400 تومان و ربع سکه 137 هزار و 280 تومان با احتساب 4 درصد مالیات بر ارزش افزوده بود.

کد خبر 144309
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز