علی شاکری: سرمربی موفق تیم جوانان آرژانتین، نایب قهرمان جهان، بلافاصله پس از پایان رقابت‌های جهانی برزیل به تهران آمد و در کنار ولاسکو به عنوان مربی تیم‌ملی بزرگسالان ایران مشغول به کار شد.

خوان مانوئل سی چلو - دستیار ولاسکو

او که از سال2006 به عنوان استراتژیست تیم‌های پایه آرژانتین باعث تحول والیبال این کشور شده در همین مدت توانسته تیم‌های نوجوانان و جوانان آرژانتین را در صدر رده‌بندی FIVB قرار دهد. «خوان مانوئل سی‌چلو» طی 4سال گذشته به عنوان سرمربی تیم جوانان آرژانتین توانسته یک مقام سومی در مسابقات جهانی 2009پونای هند و یک نایب قهرمانی را در مسابقات چند هفته پیش جوانان جهان در برزیل برای کشورش به ارمغان آورد. او که سابقه دستیاری «خاویر وبر» سرمربی کنونی تیم ملی بزرگسالان آرژانتین را هم در لیگ‌جهانی سال2009 در کارنامه دارد، هم اکنون در تهران به سر می‌برد. او قبل از سفر تیم ملی بزرگسالان ایران به اروپا برای انجام چند بازی تدارکاتی در اسلوونی و اسلواکی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری پاسخگوی سوالات‌ ما شد. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • دیدن «سی‌چلو» در تهران برای ما و خیلی‌ها غیرمنتظره بود، دوست داریم بدانیم چگونه تصمیم به همکاری با فدراسیون والیبال ایران گرفتید و حاضر به دل‌کندن از آرژانتین پس از موفقیت‌های بزرگ چند‌سال اخیر شدید؟

راستش آمدن به ایران برای من و بسیاری از دوستان نزدیکم و حتی خانواده‌ام نیز غیرمنتظره بود. من در حالی که همه تمرکزم روی آماده‌سازی تیم والیبال جوانان آرژانتین برای کسب نتیجه‌ای مطلوب در مسابقات‌جهانی برزیل معطوف شده بود. از سوی آقای ولاسکو دعوت به همکاری با تیم‌ملی والیبال بزرگسالان ایران شدم و پس از بررسی این موضوع به پیشنهاد وی جواب مثبت دادم.

  • چرا این پیشنهاد را پذیرفتید؟

کار کردن با آقای ولاسکو برای من به عنوان مربی جوان، یک افتخار بود و طبیعی است برای دستیابی به تجربه بیشتر به تمامی تردیدهایم از جمله دوری از خانواده خاتمه داده و فقط گفتم اجازه دهید که در پایان مسابقات جوانان جهان بتوانم به کادر فنی ملحق شوم.

  • به نظر می‌رسد از تصمیمی که گرفته‌اید، راضی هستید.

خیلی راضی هستم و می‌دانم که این تصمیم دستاورد خوبی برای من خواهد داشت.

  • می‌خواهیم برویم سراغ والیبال آرژانتین، ورزشی که گفته می‌شود بعد از فوتبال ورزش دوم و مورد علاقه جوانان و نوجوانان محسوب می‌شود.

بله همین طور است. فوتبال در آرژانتین همانند برزیل به نوعی با زندگی مردم گره خورده است. بعد از فوتبال رقابتی سخت بین والیبال، بسکتبال و تنیس برقرار است و این 3رشته سخت مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار دارند.

ما در بسکتبال حتی قهرمان المپیک شده‌ایم و در والیبال نیز در بازی‌های المپیک 1988 سئول به مدال برنز دست پیدا کرده‌ایم. در تنیس نیز قهرمانان بزرگ و بنامی از آرژانتین داشته‌ایم و جزو قدرت‌های طراز اول این ورزش محسوب می‌شویم.

  • اما والیبال آرژانتین یک دهه‌ای است که با غروب ستارگانش و به خصوص «میلوکوویچ» با روزهای طلایی‌اش فاصله گرفته است.

درست است. با بازنشسته شدن ستارگان بزرگ، والیبال آرژانتین تا حدودی از موفقیت‌های بزرگ در دهه90 فاصله گرفته اما هم اکنون دوباره با جوانانی که در رده‌های نوجوانان و جوانان به پیراهن تیم‌ملی بزرگسالان رسیده‌اند، در حال بازگشت به همان جایگاه قبلی است.

  • پس شما به آینده والیبال آرژانتین بسیار امیدوارید؟

والیبال آرژانتین با تعریف ساختار جدید و سازماندهی خوبی که هم‌اکنون میان رده‌های سنی مختلف برقرار کرده، از موقعیت خوبی برخوردار است و می‌تواند دوباره خود را در جمع مدعیان قهرمانی قرار دهد. هم‌اکنون آرژانتین در جدول رده‌بندی تیم‌های نوجوانان و جوانان جهان در صدر قرار دارد و در رده بزرگسالان نیز مکان خوبی در اختیار دارد.

  • البته آرژانتین موفقیت خود در رده‌های پایه را مرهون شماست که طی چند سال گذشته توانسته‌اید به نتایج باارزشی با تیم‌های نوجوانان و جوانان دست پیدا کنید؟

البته بیشتر از آنکه این موفقیت‌ها مرهون تلاش من باشد، مرهون یک برنامه‌ریزی مناسب و استراتژی صحیح است که از سوی برنامه‌ریزان فدراسیون والیبال آرژانتین طراحی شده است.

  • والیبال آرژانتین چه راهی را می‌رود که ضمن حفظ ثبات در رده جوانان و تبدیل مقام سومی دوره گذشته به مقام نایب‌قهرمانی، در رده نوجوانان نیز همیشه مدعی قهرمانی است؟

ما در چند سال اخیر برنامه‌ خوبی برای بازیکنان نوجوان و جوان طراحی کردیم. یکی از این برنامه‌ها توسعه مهارت والیبال آنان با حضور در مسابقات باشگاهی بوده است و در تعامل با باشگاه‌ها از آنها خواسته‌ایم تا با میدان‌ دادن به این دسته از بازیکنان سعی در کمک به افزایش ارتقای سطح والیبال ملی کنند.

  • یعنی صعود آرژانتین به فینال رقابت‌های جهانی جوانان در برزیل و ارتقای مقام سومی به دومی از این حرکت نشأت گرفته است؟

بله، ما پس از هر رویدادی نوجوانان و جوانان شرکت‌کننده در مسابقات جهانی را تحت نظر می‌گیریم و سعی می‌کنیم آنان را مرحله به مرحله به سطح بالاتری برسانیم. این نکته را هم اضافه کنم که ما بر خلاف تیم ایران، بازی‌های تدارکاتی خوبی نیز داشته‌ایم.

  • شما هم در مسابقات دوره قبل جوانان در سال 2007 در پونای هند سرمربی تیم آرژانتین بودید و هم در این دوره در مسابقات جهانی برزیل؛ اگر بخواهید مقایسه‌ای بین مسابقات هند و برزیل داشته باشید، سطح کیفی کدامیک از این دو رویداد بالاتر بود؟

من فکر می‌کنم اصلا مسابقات هند با رقابت‌های برزیل قابل مقایسه نبود و شاید اگر ما با تیم امسال‌مان 2سال پیش در هند حضور پیدا می‌کردیم، حتی بخت حضور در جمع 8 تیم برتر را نداشتیم. رقابت‌های هند یک دوره استثنایی در رده جوانان بود.

  • از آن تیم سال 2007 جوانان آرژانتین چند بازیکن هم اکنون در تیم ملی بزرگسالان بازی می‌کنند؟

نزدیک به 8 بازیکن آن تیم هم‌اکنون در ترکیب تیم ملی بزرگسالان آرژانتین حضور دارند.

  • می‌خواهیم نظرتان را راجع به تیم ایران در این دوره با توجه به آنالیزی که صورت داده‌اید بدانیم.

(با کمی مکث و ملاحظه) ایران تیم خوبی داشت و در بازی با صربستان نیز حقش باخت نبود، اما نمی‌دانم به چه دلیلی نتوانست در جمع 4تیم برتر قرار گیرد. چون در دور دوم با تیم ایران هم گروه نشدیم ضرورتی هم نبود تا بازی‌های تیم ایران را به طور کامل آنالیز کنیم.

  • حتما می‌دانید که بعد از مسابقات جهانی برزیل، فدراسیون والیبال ایران عذر «ست‌کوویچ» سرمربی صرب این تیم را خواست و حالا اگر به شما پیشنهاد شود که این مسئولیت را بپذیرید، قبول می‌کنید؟

فعلا که مأموریتی دیگر در کنار آقای ولاسکو دارم و همه هدفمان کسب عنوان قهرمانی برای تیم ملی بزرگسالان ایران در جام ملت‌های آسیا و رساندن این تیم به جام جهانی و کسب سهمیه المپیک است. بعد باید ببینم چه پیش خواهد آمد.

  • با آمدن به ایران تکلیف قراردادتان با فدراسیون والیبال آرژانتین به کجا انجامید؟

قرارداد 4ساله‌ام با فدراسیون والیبال آرژانتین با اتمام مسابقات جوانان جهان در برزیل خاتمه یافته و حالا هم با قراردادی
چند ماهه دستیار آقای ولاسکو شده‌ام.

کد خبر 144355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز