گروه حوادث: دزدان جنایتکار که در جریان سرقت از خودروی حمل پول بانک سپه کرمانشاه، 4 نفر را به ضرب گلوله از پای درآورده بودند در 3 عملیات همزمان در 3 استان کشور دستگیر شدند.

صلاح الدین سردسته باند که هنگام مقاومت در برابر پلیس کشته شد

سردسته این باند یک اعدامی فراری بود که هنگام مقاومت در برابر پلیس به ضرب گلوله کشته شد.ساعت 9:20 صبح چهارشنبه، 26‌مرداد امسال، وقتی خودروی حمل پول در خیابان سعدی کرمانشاه مقابل بانک سپه توقف کرد، 4 مرد مسلح از یک پراید نقره‌ای که در آن حوالی پارک بود پیاده شدند و بی‌محابا شروع به تیراندازی کردند. مردان مسلح بی‌آنکه نقاب به‌صورت داشته باشند، بی‌محابا تیراندازی می‌کردند و نگهبان، راننده، 2 تحویلدار بانک و سربازی که وظیفه مراقبت از بانک را بر عهده داشت، یکی بعد از دیگری هدف اصابت گلوله قرار گرفتند و نقش زمین شدند. لحظاتی بعد وقتی صدای شلیک گلوله‌ها قطع شد، شاهدان 4 مرد مسلح را دیدند که کیسه‌های پر از پول را از داخل خودرو خارج کردند و بعد از انتقال آنها به‌خودروی پراید نقره‌ای رنگ، همراه با زنی که پشت فرمان نشسته بود پا به فرار گذاشتند. با مرگ 4‌نفر و مجروح شدن یک نفر دیگر در این سرقت مسلحانه، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری دزدان بی‌رحم آغاز شد.

دستگیری بعد از 17 روز

جانشین فرمانده ناجا در تشریح عملیات انهدام این باند خشن گفت: دزدان پس از سرقت بیش از 200 میلیون تومان پول نقد، 2 قبضه از سلاح‌های ماموران خودروی حامل پول را هم دزدیده بودند و این نشان می‌داد که آنها احتمالا نقشه‌های دیگری هم در سر دارند. وی ادامه داد: با سرنخ‌هایی که از سارقان به دست آمده بود و بررسی اظهارات شاهدان و چهره نگاری از اعضای باند سرقت، ماموران به این نتیجه رسیدند که دستبرد خونین از سوی باندی صورت گرفته که سرکردگی آن را یک اعدامی تحت تعقیب به نام صلاح‌الدین برعهده دارد.

سردار رادان با اشاره به خطرناک بودن این جنایتکار فراری افزود: چندی پیش ماموران کلانتری 11 کیانمهر کرج وقتی در جریان فعالیت خانه فسادی در این منطقه قرار گرفتند، راهی آنجا شدند اما صلاح‌الدین که در این خانه مخفی شده بود به تصور اینکه پلیس برای دستگیری او به آنجا مراجعه کرده شروع به تیراندازی به سوی ماموران کرد. او بعد از مجروح کردن 2 مامور کلانتری، به همراه یک زن و یک مرد توانست از محل فرار کند. وی تصریح کرد: وقتی معلوم شد که این مرد در سرقت مسلحانه از خودروی حمل پول در کرمانشاه نقش داشته است، بررسی‌ها برای دستگیری او ادامه یافت. ماموران با انجام یک سری کارهای خاص و اطلاعاتی موفق شدند محل اختفای او را شناسایی کنند اما تصمیم گرفتند تا شناسایی همدستان وی، از انجام عملیات دستگیری خودداری کنند.

جانشین فرمانده ناجا اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای باند صلاح‌الدین در استان‌های کرمانشاه، کردستان و تهران پخش شده‌اند بنابراین تمامی رفت‌وآمدهای این مرد زیرنظر گرفته شد. وی با اشاره به عملیات همزمانی که ساعت 5:30 صبح دیروز در 3 استان کشور انجام شد، بیان کرد: در یکی از این عملیات‌ها، وقتی ماموران قصد ورود به مخفیگاه صلاح‌الدین را داشتند با مقاومت شدید او و دوستانش روبه‌رو شدند. آنها با پرتاب نارنجک قصد دور کردن پلیس از محل را داشتند که بر اثر انفجار نارنجک‌ها، 3 مامور پلیس زخمی شدند و در حال حاضر حال یکی از آنها وخیم است.

سردار رادان گفت: به‌رغم مقاومت متهمان، ماموران موفق شدند صلاح‌الدین را به ضرب گلوله از پای در آورند و 2‌همدستش را نیز مجروح کنند. وی تاکید کرد: در 2 عملیات همزمان دیگر هم یکی از اعضای باند در کردستان و 4 نفر دیگر از آنها در کرمانشاه دستگیر شدند و ماموران در یک خانه فساد در تهران توانستند 6‌نفر از افراد مرتبط با صلاح‌الدین از جمله همسر او را که در فرار این مرد نقش مؤثری داشت، دستگیر کنند. جانشین فرمانده ناجا افزود: ماموران در بازرسی از مخفیگاه صلاح‌الدین 2 قبضه سلاح کلاش و تعدادی اسلحه کلت و MP5 و تعدادی نارنجک کشف و ضبط کردند و کیف حامل پول‌های مسروقه نیز در مخفیگاه این مرد پیدا شد.

قربانیان حادثه

کلکسیون جرایم سردسته باند

سردسته باند سرقت خونین خودروی حمل پول، مرد خطرناکی بود که پیش از این هم دست به سرقت‌های مرگبار دیگری زده و از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده بود. 6 دی سال‌83، صلاح‌الدین با همدستی 2 نفر از دوستانش درحالی‌که کلاه سفیدی بر سر داشتند، قدم به یک صرافی در کرج گذاشتند و با تهدید اسلحه 84 میلیون تومان وجه نقد را به سرقت بردند.2 سال بعد از آن، اعضای این باند این بار به یک صرافی در خیابان ولیعصر حمله کردند و پس از تیراندازی و مجروح کردن نگهبان، 9 هزار یورو دزدیدند. سارقان نقابدار 9 خرداد 86 نیز با استفاده از یک پرشیای مسروقه، خودروی حمل پول را تعقیب کرده و مقابل بانک صادرات شعبه زرافشان شهرک غرب، با هجوم غافلگیرانه به روی نگهبانان آتش گشودند و نقشه سرقت را عملی کردند.

در این سرقت مرگبار، یکی از نگهبانان مجروح و فرد دیگری به قتل رسید و مردان جنایتکار پس از سرقت اسلحه ماموران و 64 میلیون تومان پول نقد، از محل متواری شدند. چند ماه بعد صلاح‌الدین و اعضای باند سرقت دیگری را رقم زدند. آنها با حمله به‌خودروی پول رسان یکی از بانک‌های تهران در حوالی میدان صادقیه، بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرقت و یکی از ماموران را نیز مجروح کردند. آنها در سرقتی دیگر، با پوشیدن لباس فرم کارکنان اداره برق کرمانشاه به بهانه خرابی کابل‌های برق وارد بانک صادرات شدند و با تهدید مشتریان و کارمندان بانک حدود 32 میلیون تومان دزدیدند تا اینکه 2 نفر از اعضای باند هنگام نقد کردن چک‌های مسروقه در اصفهان دستگیر شدند و بقیه اعضای باند نیز یکی بعد از دیگری به دام پلیس افتادند.

حادثه

با دستگیری متهمان، صلاح‌الدین در دادگاه انقلاب محارب شناخته و به اعدام محکوم شد. او در دادگاه کیفری استان تهران نیز به اتهام قتل عمد نگهبان خودروی حمل پول محاکمه و به قصاص محکوم شد اما 24 اردیبهشت امسال درحالی‌که این مرد خطرناک به همراه ماموران محافظ، از زندان رجایی‌شهر به یکی از مراکز درمانی در منطقه عظیمیه منتقل شده بود، با طرح نقشه‌ای و همدستی یک مرد مسلح توانست مامور بدرقه را خلع سلاح کند و متواری شود و مدتی پس از آن نقشه سرقت خونین از خودروی حمل پول در کرمانشاه را عملی کند.

کد خبر 144640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز