مشکلات ناشی از این موضوع، در سالهای اخیر گریبانگیر کارگزاران بورس، مصرفکنندگان و عرضهکنندگان آن بوده است.واقعیتهای موجود نشان میدهد؛ بورس کالای ایران نیازمند مهندسی مجدد در 3بخش کارگزاران بورس، مصرفکنندگان و عرضهکنندگان است، بدون بازنگری در فعالیتها و ماموریتهای این بخشها، هزینههای توسعه و استقرار بورس کالا همچنان صعودی خواهد بود.بورس کالا در مرحله گذار، با بازنگری دوباره در ساختار اجرایی و عملیاتی خود نظیر بهکارگیری بیشتر متخصصان، تدوین و بازنگری دستورالعملها و آییننامهها، فراگیرکردن آموزش در سطح ملی و تقویت اطلاعرسانی در حوزه ملی و فراملی، میتواند مسیر حرکت فعالان بازار را هموار کند.
از سوی دیگر، احیای بخشهای تضعیف شده این بازار نظیر؛ رینگ محصولات کشاورزی، رفع موانع موجود زیرساختهای انفورماتیک، ترک برخوردهای سلیقهای در بدنه اجرایی و مکانیزه شدن نظارت بر تالارها نیز میتواند در دستور کار مدیران جدید بورس کالا قرار گیرد.تلاش برای داشتن عرضههای بیشتر و توزیع مناسب آن در بین کارگزاران، ایجاد منشور اخلاقی برای فعالان بازار، تقویت رینگهای صادراتی، بهکارگیری سیاستهای تشویقی نظیر؛ تخفیفهای مالیاتی و ایجاد فضای واقعی رقابتی، هم میتواند زیر بنای این بازار را برای سالهای آینده محکم کند.
* مدیر کالایی کارگزاری بورس بیمه ایران