همشهری آنلاین: دانشمندان از سراسر جهان امروز دوشنبه 29 ژانویه (9 بهمن) در پاریس گرد آمده‌اند تا گزارشی هشداردهنده درباره افزایش دمای کره زمین را نهایی کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس  قرار است در طی این اجلاس در روز جمعه "هیات بین‌الدولی تغییر آب و هوا"(IPCC) آخرین ارزیابیش از تهدید زیست‌محیطی ناشی از گرمایش‌ جهانی را  اعلام کند.

 انتظار می‌رود این گزارش تصویری نگران‌کننده از بالارفتن درجه حرارت و سطح آب دریاها در سراسر جهان  ترسیم کند.

در حالیکه اعضای این هیات با یکدیگر ملاقات می‌کنند، آب و هوای کره زمین به گرمترین حد خود در  طول هزاران سال اخیر  رسیده و نگرانی بین‌المللی در مورد نحوه برخورد با این مسئله بالا  گرفته است.

راجندرا پاچوری، رئیس این هیات، خطاب به شرکت‌کنندگان در این گردهمایی گفت هیچگاه مانند اکنون چنین علاقه فراگیری برای کسب اطلاعات قابل‌اعتماد در باره پدیده گرمایش جهانی وجود نداشته است.

دانشمندان در مورد محتوای گزارش نهایی سکوت کردند، اما می‌گویند اطلاعات گردآوری‌شده هم اختصاصی‌تر و هم همه‌جانبه‌تر از گزارش‌های قبلی این هیات است.

پیش‌نویس‌های اولیه این سند نسبت به آخرین گزارش این هیات در سال 2001 تصویری امیدبخش‌تر به دست می‌‌دادند و پیش‌بینی می‌کردند سطح دریاها کمتر از حد انتظار بالا بیاید.

اما بسیاری از دانشمندان ارشد این ارقام جدید را رد می‌کنند و آنها را به حد کافی به روز نمی‌دانند. به عقیده این گروه کارشناسان این محاسبات ذوب شدن اخیر پوشش یخی در دو منطقه مهم – گرینلند و منطقه قطبی- را در نظر نگرفته‌اند.

اجلاس گرمایش جهانی در مقر یونسکو پاریس -AFP

این مباحثه ممکن است به محور اجلاس این هفته که در مقر یونسکو در پاریس برگزار می‌شود بدل شود. بیش از 500 کارشناس پس از چهار روز جلسات پشت درهای بسته و ویراستاری کلمه به کلمه روز جمعه اولین گزارش از چهار گزارش عمده IPCC درباره گرمایش جهانی را منتشر خواهند کرد.

گرمای غیرمعمول زمستان امسال در بسیاری نقاط جهان توجه عمومی را عواقب تغییرات آب و هوایی کره زمین جلب کرده است. هفته گذشته جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، نیز پس از سال‌ها ابراز تردید در مورد پدیده گرمایش جهانی، آن را حقیقتی مسلم شمرد.

IPCC که در سال 1988 بوسیله سازمان ملل بوجود آمد، هر پنج تا شش سال یکبار ارزیابی‌هایش منتشر می‌کند- البته دانشمندان از مدت‌ها قبل، از دهه 60 میلادی، تغییرات آب و هوایی کره زمین را تحت نظر داشته‌اند.

کد خبر 14513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز