سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: محمدهادی ایازی، معاون ‌اجتماعی و فرهنگی شهردار دیروز در جلسه علنی شورای شهر عملکرد 6 ساله شهرداری تهران در حمایت از کتابخانه‌ها را تشریح کرد، اما پیش از آن، گزارش حسابرس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران مربوط به رسیدگی به عملکرد مالی سال87 این سازمان ارائه شد.

شورای شهر

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به اتفاقات خوبی که طی 4-3‌سال گذشته از بعد نظارتی و حسابرسی در مدیریت شهری رخ داده گفت: در سال‌های85 تا 87 قبل از ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه، ما در جریان خیلی از اتفاقات نبودیم اما هم‌اکنون رویکرد حاکم بر مدیریت شهری رو به اصلاح است؛ به همین دلیل برخی اشکالات موجود در این گزارش قابل برطرف شدن است.

یکی از اشکالات وارده مربوط به مبلغ قراردادهای منعقده فروش املاک به کسر 2درصد سهم شرکت جهان در حساب فروش و ثبت بود که خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر به سهم 2درصدی شرکت جهان اعتراض داشت. به گزارش همشهری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز اظهار داشت: گزارش‌های حسابرسی و مالی اداره املاک فراتر از بقیه بوده و با هیچ سازمان و شرکت دیگر شهرداری قابل قیاس نیست؛ به همین دلیل هم هنگام ارائه گزارش‌هایی از این دست، حجم سؤالات و ابهامات بالاست.

وی ضمن اشاره به اینکه ارزش مالی حجم کار در سازمان املاک و مستغلات، معادل نصف بودجه شهرداری تهران است، ادامه داد: قبلا در گزارش‌های حسابرسی چنین نظارت‌هایی امکان‌پذیر نبود تا به اشکالات رسیدگی شود؛ به همین دلیل گزارش مربوط به سازمان املاک سنگین است اما بخشی از اشکالاتی که به بندهایی از این گزارش مربوط می‌شود در سال‌88 اصلاح شده است.

وی خواستار آن شد تا برای اصلاح بندهای گزارش اداره املاک و مستغلات به مسئولان این سازمان فرصت داده شود. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: در گزارش حسابرسی سال88 سازمان املاک، بخش اعظم مسائل مربوط به این گزارش حل خواهدشد. چمران افزود: انتظار داریم با اصلاحات صورت گرفته در سیستم حسابرسی و حسابداری شهرداری تهران این روند رو به جلو ادامه یافته و بسیاری از مسائل حل شود؛ ضمن اینکه چمران اظهار امیدواری کرد با مقایسه گزارش سال87 با سال88 نتایج مثبتی به‌دست‌ آید.

درخواست کاهش تعرفه بیمه ساختمان

دیروز علیرضا دبیر، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در مورد بیمه کردن ساختمان‌ها گفت: به‌عنوان نمونه در منطقه20 ساختمان‌های 3 تا 4طبقه حدود 3 تا 4میلیون برای نوسازی و برای بیمه حدود یک‌ونیم میلیون تومان باید بپردازند که این امر موجب شده تا مردم از بیمه کردن ساختمان خود فرار کنند و این خبر خوبی در حوزه بافت‌های فرسوده نیست.
در این‌باره اما مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران از تلاش‌های شورای‌عالی استان‌ها سخن گفت که در این خصوص این شورا با هدف کاهش پول بیمه اقدام به تهیه یک لایحه یک فوریتی و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی کرده تا هم کارگرها بیمه شوند و هم به مردم فشار نیاید.

اقدامات حمایتی شهرداری از کتابخانه‌ها

بنا براین گزارش دیروز محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر به ارائه گزارشی از حسن اجرای تبصره‌های ذیل ماده واحده مصوبه بودجه سال90 پرداخت.یکی از این تبصره‌ها مربوط به تعرفه‌های ورزشی و فرهنگی بود. براساس تکلیفی که برعهده شهرداری گذاشته شد پیشنهادهای لازم به کمیسیون‌های فرهنگی و برنامه و بودجه ارائه شد که در دست بررسی است تا مطابق نظر اعضای شورای شهر به اجرا گذاشته شود.

وی در مورد تبصره 43 گفت: مبلغ 2 میلیارد تومان کمک باید در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد قرار می‌گرفت که در این باره نیز تعامل خوبی بین معاونت فرهنگی و ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد برقرار است و جلسات مختلف در این‌باره تشکیل می‌شود تا مطابق با مصوبات، موضوعات دنبال شود. اما ایازی درباره تبصره 48 که مربوط به کمک 5‌میلیارد تومانی به انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر تهران است، گفت: جلسات متعددی تشکیل و قسط اول این کمک پرداخت شده است.

وی در پاسخ به سؤال رسول خادم مبنی بر اینکه بودجه‌ای که صرف نگهداری کتابخانه‌ها می‌شود چقدر است گفت: در تهران 500‌کتابخانه عمومی وجود دارد که 225 باب کتابخانه زیر مجموعه شهرداری است و 47 باب آن در اختیار نهاد عمومی کتابخانه‌هاست. این درحالی است که به گفته ایازی نهاد کتابخانه‌ها معتقد است که تمام بودجه 5 میلیاردی باید صرف این 47کتابخانه شود درحالی که این نیم‌درصد باید در اختیار تمام کتابخانه‌های شهر باشد.

رسول خادم نیز در این باره اظهار داشت: 6 ‌سال است که موضوع تأمین سرانه‌های فرهنگی ورزشی محلات با اولویت تأمین کتابخانه‌های عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و از آن سال تا‌کنون هر سال در بودجه شهرداری تعداد قابل‌توجهی ساخت کتابخانه عمومی بوده است.

خادم با اشاره به ظرفیت فراوان شهرداری برای کمک به کتابخانه‌ها گفت: در واقع شهرداری با ارائه زمین رایگان، ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها، ده برابر آن چیزی‌ که قانونا به آن ملزم شده است به کتابخانه‌های عمومی کمک می‌کند.بنابراین گزارش احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: طبق قانون برنامه سوم و چهارم که بر تحقق مدیریت واحد در شهرتهران تأکید داشت اساسا مدیریت کتابخانه‌های شهر می‌بایست به شهرداری‌ها واگذار می‌شد که البته زمینه و مقدمات آن نیز فراهم شده بود اما در قانون پنجم توسعه نادیده گرفته شد و اساسا مدیریت واحد شهری حذف شد.

به گفته مسجد جامعی با این حال حجم سرمایه‌گذاری شهرداری در حوزه کتابخانه‌ها حتی کتابخانه‌های مدارس و مساجد و حوزه‌های علمیه بالاست و این درحالی است که براساس قانون این مهم وظیفه نهاد عمومی کتابخانه‌هاست. وی ضمن تأیید اقدامات شهرداری تهران در این باره گفت: مطلوب است همانگونه که شهرداری برای وزارت آموزش و پرورش، تیم‌های ورزشی، مساجد و غیره کمک‌هایی درنظر می‌گیرد در پرداخت اعتبارات مربوط به توسعه کتابخانه‌ها نیز با دید بازتری نگاه کند.

دیروز خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر و پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به طرح سؤالاتی از معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در مورد برخی هزینه کردها از سوی شهرداری تهران در برنامه‌های مناسبتی شعبان و رمضان پرداختند. محل پرداخت و میزان هزینه‌های مربوط به جشن‌های مناسبتی شعبان و رمضان از جمله این سؤالات بود که در پاسخ آن ایازی اظهار داشت: هزینه جشن‌های شعبانیه 2 میلیارد تومان بوده که از سرفصل برنامه‌های مناسبتی تأمین شده و این برنامه‌های مناسبتی مصوبه شورای اسلامی شهر را نیز داشته است. وی همچنین گفت: برگزاری سفره سلامت به‌طور صد در صد توسط شهروندان و با هزینه آنها صورت گرفته و بخش عمده‌ای از هزینه برگزاری سفره کرامت در بوستان ولایت نیز توسط خیرین هزینه شده است.

ایازی همچنین در پاسخ به سؤال احمدی‌نژاد در مورد قطع درختان در بزرگراه شهید چمران اظهار کرد: در باره قطع درختان نیز اخیرا هیچ گزارشی به ما ارائه نشده هر چند چندی پیش به‌دلیل توسعه عرضی معبر بزرگراه چمران، درختان سوزنی برگ این بزرگراه جابه‌جا شدند اما هم‌اکنون هیچ‌گونه قطع یا جابه‌جایی درخت در این بزرگراه گزارش نشده است.

یکی دیگر از سؤالات مربوط به برخی پرداخت‌ها به اعضای شورای‌عالی استان‌ها از شهرهای مختلف بود که در این باره احمدی‌نژاد گفت: بهتر است از محل بودجه شهر تهران برای رفاه و آبادانی شهر تهران هزینه شود نه اینکه به‌صورت نقدی و غیرنقدی از بودجه شهر تهران برای دیگر شهرهای کشور هزینه شود. دیروز مهدی چمران خطاب به اعضای شورای شهر خواست تا چنانچه سؤالی دارند آن را به‌صورت کتبی ارائه و پاسخ آن را نیز کتبی و مشخص دریافت کنند.

کد خبر 145566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز