شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

مدیرعامل شرکت ارزشگذار 2باشگاه پرسپولیس و استقلال برای واگذاری گفت:‌ باخت پرسپولیس اثری در ارزشگذاری آن ندارد اما اگر این باشگاه و استقلال در بورس حضور داشتند، با کاهش و افزایش قیمت سهام روبه‌رو می‌شدند.

به گزارش فارس، گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر،2 ماه‌پیش برند 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال را تعیین کرده بود که جنجال‌های رسانه‌ای بسیاری را در پی داشت. در پی باخت روز گذشته پرسپولیس از استقلال، برخی فعالان عرصه ورزش و بازار سرمایه، این پرسش را مطرح کردند که آیا باخت‌ها می‌تواند در ارزشگذاری سهام اثر داشته باشد یا خیر؟

فرشاد به‌آبادی، مدیرعامل گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر، در این باره گفت: در دنیا وقتی تیم‌های ورزشی در فوتبال یا دیگر رشته‌ها با موفقیت یا شکستی روبه‌رو می‌شوند ارزش سهام آنها هم افزایش یا کاهش می‌یابد.وی ادامه داد: هنگام ارزشگذاری 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس در حالی تعداد هواداران و مشتریان ملاک اصلی بود که وقتی این دو تیم با برد یا باخت مواجه می‌شوند، هواداران آنها هم خوشحال یا ناراحت می‌شوند، اما از تعدادشان کم نمی‌شود و حاضر نیستند با یک باخت تیمشان را عوض کنند؛ بنابراین اگر این دو باشگاه در بورس حضور داشتند قطعا قیمت سهام پرسپولیس کاهش و برعکس بهای سهام باشگاه استقلال افزایش می‌یافت.

او درباره دلایل کاهش و افزایش سهام باشگاه‌ها بعد از برد و باخت، توضیح داد: باشگاه‌های ورزشی در دیگر کشورها بعد از برد با تبلیغات مثبتی روبه‌رو می‌شوند چراکه سرمایه‌گذاران باشگاه‌ها تلاش می‌کنند با برنده‌شدن ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و موجب افزایش اعتماد و روحیه مثبت بین بازیکنان و کادر فنی و همچنین هواداران شوند. از طرف دیگر با برد هر تیمی، اعتماد بازیکنان و کادر فنی به آینده باشگاه تقویت شده و در کنار آن، موجب افزایش خرید محصولات باشگاه‌ها می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که «با توجه به وضع نامناسب باشگاه پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ، ارزش برند آن تغییر نکرده؟» پاسخ داد: شاید از تعداد هواداران این باشگاه چندان کاسته نشود اما روی تعصب‌شان اثرگذار است. از طرف دیگر از جنبه اقتصادی هم باید گفت که وقتی تیم هواداری شکست می‌خورد وی حمایتش را از تیم کم کرده و کمک مالی یا اقدام به خرید محصولات نمی‌کند چون از کادر مدیریتی تیم ناراحت است که چرا از مربی و بازیکنان نابلدی استفاده کرده است؛ برعکس این روند، هنگامی است که وقتی تیمی برنده شود که در این حالت هواداران با اعتماد به کادر مدیریتی، اقدام به حمایت و کمک مالی بیشتری می‌کنند. همین روند موجب افزایش سهام باشگاه‌ها می‌شود.

کد خبر 145833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز