گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: به‌رغم افزایش غیرقانونی نرخ شیر و برخی فراورده‌های لبنی از 12شهریورماه جاری، دستگاه‌های نظارتی مستاصل شده و از اولتیماتوم‌های تازه برای بازگشت قیمت‌ها خبر می‌دهند.

با گذشت 2 هفته از افزایش غیرقانونی و درج قیمت‌های جدید روی بسته‌بندی انواع شیر نایلونی و پاکتی و برخی اقلام لبنی، مسئولان سازمان حمایت با شکستن سکوت چند روزه تلاش دارند تا با تعیین ضرب‌‌الاجل کارخانه‌های لبنی را به بازگشت قیمت‌ها ترغیب کنند. تجربه چند ماه گذشته نشان می‌دهد این شیوه برخورد با افزایش قیمت‌ها تاثیر چندانی برای تامین بازگشت قیمت‌ها و جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان نداشته و مسئولان با دادن اولتیماتوم سعی در گذر زمان برای بررسی نهایی و تصویب افزایش رسمی قیمت‌ها دارند.

پس از آنکه محمد حسن نکویی مهر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با شکستن سکوت یک هفته‌ای نسبت به بازگشت کارخانه‌های لبنی به قیمت‌های گذشته هشدار داد اخیرا نیز معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی این سازمان این اولتیماتوم را تکرار کرد.محمد قبله با اشاره به فرایند تعیین قیمت شیر خام در نیمه دوم سال، از اولتیماتوم این سازمان به کارخانه‌های لبنی مبنی بر بازگرداندن قیمت‌ها به حالت سابق خبر داده و گفت: اکنون کمیته‌های استانی مسئول تعیین قیمت هستند و تاکنون نامه‌ای از سوی این کمیته‌ها به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع داده نشده و حتی در سامانه 124 نیز که مرجع ثبت قیمت کالاها از سوی سازمان‌های بازرگانی است، قیمت شیر به نرخ جدید به ثبت نرسیده است.

وی در مورد افزایش خودسرانه قیمت فراورده‌های لبنی افزود: سازمان بازرگانی استان تهران جلساتی را با کارخانه‌ها برگزار کرده و این کارخانه‌ها معتقدند که قیمت شیر از 520 تومان فراتر رفته و استانداری نتوانسته قیمت را کنترل کند. معاون سازمان حمایت گفت: سیاست دولت اصرار بر نگاه داشتن قیمت نیست و کنترل افزایش قیمت بدون ضابطه را در دستور کار دارد؛ ضمن اینکه اگر کمیته‌های استانی به این جمع‌بندی برسند که قیمت شیر باید افزایش یابد و دلایل و مستندات کافی داشته باشند، سازمان حمایت نیز موافق خواهد بود.

کد خبر 146224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز