همشهری‌آنلاین: پاکستان به امریکا هشدار داده است، ادامه اتهامات واشنگتن علیه اسلام‌آباد مبنی بر همکاری با شبه‌نظامیان طالبان برای اتحاد میان دو کشور هزینه خواهد داشت

حنا ربانی

حنا ربانی کهر، وزیر خارجه پاکستان روز جمعه (1 مهر، 23 سپتامبر) در نیویورک به شبکه تلویزیونی "جئو" گفت:

"ما همچنین این موضوع را به آمریکا گفتیم که شما هم‌ییمانی را از دست خواهید داد. شما نمی‌توانید پاکستان را منزوی کنید. شما نمی‌توانید مردم پاکستان را منزوی کنید."

این دیپلمات ارشد پاکستانی هشدار داد، در صورت از بین رفتن اتحاد بین دو کشور، واشنگتن ناچار به پرداخت هزینه خواهد بود.

وزیر خارجه پاکستان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که روز گذشته دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا، اسلام‌آباد را به "صدور" خشونت به افغانستان متهم کرد.

مولن مدعی شد، سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان (آی‌اس‌آی) از شبکه حقانی که عامل حملات هفته گذشته به سفارت امریکا در کابل است حمایت می‌کند. شبکه حقانی گروهی شبه‌نظامی در افغانستان است که هم‌پیمان طالبان محسوب می‌شود.

این مقام عالی‌رتبه نظامی امریکا شبکه حقانی را "بازوی تمام‌عیار" سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان توصیف کرد و از دولت پاکستان خواست اقدامی جدی علیه این شبکه که مقر اصلی آن در مناطق قبیله‌نشین است انجام دهد.

پاکستان نیز ضمن رد این اتهامات حمایت از خشونت در افعانستان را انکار کرد.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان نیز روز جمعه با اتخاذ موضعی محتاطانه در این مساله از واشنگتن خواست روابط خود با اسلام‌آباد را بر پایه "احترام و منفعت متقابل" پایه‌گذاری کند.

گیلانی گفت: "من به آنان [امریکایی‌ها] خواهم گفت: اگر نمی‌توانند بدون ما ادامه دهند، آن‌گاه باید تماس‌های خود را با ما افزایش دهند تا سوءتفاهم‌ها از بین بروند."

کد خبر 146416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز