همشهری آنلاین: وکیل دو آمریکایی محکوم به جاسوسی و ورود غیرقانونی به ایران که هفته گذشته آزاد شدند، می‌گوید، آن‌ها در جلسات دادگاه خود هرگز از هیچ گونه بدرفتاری شکایت نداشتند.

مسعود شفیعی (4 شهریور، 26 سپتامبر) در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی اظهار داشت، شین بوئر و جاشوا فلیکس فاتال و سارا شورد همراه آن‎ها که سال گذشته آزاد شد، هرگز نگفته بودند که در جریان بازداشت خود مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

وی افزود، اگر این افراد در زندان مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند، این مسئله را در جلسات دادگاه مطرح می‌کرده یا اینکه به وی می‌گفتند.

شفیعی با بی‌پایه خواندن اتهامات مطرح شده از سوی آنان، خاطر نشان کرد، شورد نیز سال گذشته بعد از آزادی خود ادعاهای مشابهی را مطرح کرد؛ با وجود این بعدا اظهار داشت که رسانه‌ها اظهارات وی را نادرست تفسیر کرده‌اند.

وکیل جاسوسان آمریکایی در ادامه ضمن رد ادعای فاتال مبنی بر اینکه دیگر زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، تاکید کرد، آن‎ها در زندان بودند و احتمالا امکان دسترسی به اطلاعات دیگر زندانیان را نداشتند.

شفیعی تصریح کرد، متاسفانه هنگامی که به بعضی از افراد یک تریبون داده می‌شود، اظهاراتی را بر زبان می‌آورند که به دور از حقیقت است.

بر پایه این گزارش، غلام حسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه ضمن رد ادعاهای مطرح شده از سوی دو آمریکایی در رابطه با بدرفتاری با آنان، تصریح کرد که مطرح شدن این ادعاها قابل پیش بینی‌ بود.

اژه‌ای گفت، اظهارات این دو بر خلاف واقعیت است. ما انتظار داشتیم که آن‌ها چنین چیزهایی بگویند. به گفته وی، به هرحال ایران هر زمانی که این افراد را آزاد می‎کرد، آنان چنین ادعاهایی را مطرح می‎کردند.

بوئر و فاتال این اتهامات را روز شنبه در یک کنفرانس خبری که فورا بعد از ورود آن‌ها به نیویورک برگزار شد، مطرح کردند.

آن‌ها همچنین ادعا کردند که در مدت بیش از دو سالی که در ایران زندانی بودند، تنها 15 دقیقه اجازه صحبت با اعضای خانواده خود را پیدا کردند.

این در حالی است که مقامات ایرانی به این سه آمریکایی اجازه دادند تا در ماه می 2010 با خانواده‌های خود دیدار کنند.

قوه قضاییه ایران در 21 سپتامبر تایید کرد که شین مایکل بوئر و جاشوا فلیکس فاتال که هر دو 29 ساله هستند، با قرار وثیقه در مجموع 1 میلیون دلاری آزاد شد‎ه‎اند.

این دو شهروند آمریکایی پیشتر از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام ورود غیر قانونی به خاک ایران و جاسوسی، به 8 سال حبس محکوم شدند.

بوئر و فاتال همراه با سارا شورد یک شهروند آمریکایی دیگر در جولای 2009 بعد از عبور از کوهستان‌های منطقه کردستان عراق و ورود غیرقانونی به خاک ایران دستگیر شدند.

ایران، سارا شورد را در سپتامبر 2010 ، 14 ماه بعد از دستگیری وی، با قرار وثیقه 500 هزار دلاری آزاد کرد. این تصمیم صرفا به خاطر بیماری شورد، در سایه رأفت اسلامی و با توجه به مسائل انسان دوستانه، گرفته شد.

کد خبر 146775
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز