یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور از تولید نوعی موش آزمایشگاهی خبر داد و گفت: این موشها فاقد سیستم دفاعی هستند و محققان با استفاده از آنها می‌توانند اثرات داروهای ضد سرطان را بررسی کنند.

nude mouse

 
محسن آسوری در گفتگو با مهر، تکثیر موش‌های آزمایشگاهی را یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و اظهار داشت: در این راستا اقدام به تکثیر و پرورش نوعی موش به نام موش‌های نود         (Nude Mouse) کردیم.

سرپرست پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور با اشاره به نحوه تکثیر این موش‌ها، خاطر نشان کرد: این موش‌ها با استفاده از روش‌های معمول تولید و تکثیر شدند ولی نگهداری و پرورش آن نیاز به تجهیزاتی دارد به همین دلیل تاکنون مراکز تحقیقاتی به سمت تولید این نوع موش‌ها نرفته‌اند.

وی به ویژگی‌های موش‌های تولید شده اشاره کرد و یادآور شد: مشخصه اصلی این نوع موش‌ها نداشتن سیستم دفاعی است به این معنا که این موش‌ها فاقد غده تیموس هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد.

آسوری با تاکید بر اینکه این موش‌ها 3 تا 4 نوع ژن را ندارند، ادامه داد: «نود موش‌ها» در کارهای آزمایشگاهی کار برد دارند و محققان با استفاده از آنها می‌توانند داروهای ضد‌سرطانی را بر روی این موش‌ها آزمایش و تغییرات و اثرات این نوع داروها را بررسی کنند.

از آنجایی‌که این نوع موش‌ها فاقد سیستم ایمنی هستند نیازمند به شرایط نگهداری خاصی هستند و قفسه‌هایشان دارای فیلترهای خاصی هستند، نگهداری آنها پر هزینه است.

سرپرست پژوهشکده انیستیتو پاستور شمال کشور با تاکید بر اینکه روش تکثیر این موش‌های آزمایشگاهی به صورت تراریخته است، ادامه داد: در این پروژه مطالعات ژنتیکی صورت نگرفته است و در فاز بعدی این مطالعات تولید موش‌های ترانس ژن در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 147257
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز