سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

علی مطهری*: طرح نظارت مجلس بر نمایندگان که اخیرا به تصویب مجلس رسید، یک تیغ دودم است؛ به این معنی که اگر خوب و درست و توسط افراد عاقل اجرا شود می‌تواند آثار خوبی داشته باشد، اما اگر بد و خالی از تدبیر و همراه با جمود و تنگ‌نظری اجرا شود آثار سوئی از نظر مخدوش‌کردن استقلال مجلس و حریت و آزادگی نمایندگان خواهد داشت.

علی مطهری

 به عنوان مثال در بند «پ» ماده2 این قانون آمده است که هیات نظارت، صلاحیت رسیدگی به گزارش‌های واصله درباره اعمال خلاف امنیت ملی کشور و سایر اعمال مجرمانه از بعد انتظامی را دارد. در صورت سوء برداشت از این بند یا اشتباه در تعیین مصداق آن، حریت و‌آزادگی نماینده می‌تواند به مخاطره بیفتد؛ مثلا در بحران اخیری که در کشور ما رخ داد، هرگونه انتقاد به نوع رفتار با معترضان مانند آنچه در کهریزک یا کوی دانشگاه پدید آمد، می‌تواند مصداق عمل خلاف امنیت ملی کشور تلقی شود و بدین‌وسیله آزادی بیان و حریت و آزادگی نماینده مخدوش شود.

در بند «ذ» ماده4 این قانون، یکی از مجازات‌های نماینده، محرومیت از شرکت در جلسات مجلس و کمیسیون‌های تخصصی تا 3‌ماه ذکر شده است. این بند بیش از آنکه نماینده خاطی را مجازات کند، موکلین و مردم حوزه انتخابیه او را مجازات می‌کند زیرا در این سه‌ماه آن نماینده امکان تذکر کتبی و شفاهی به مسئولان اجرایی کشور و سوال و استیضاح آنها را ندارد و با عدم‌شرکت در کمیسیون تخصصی، در جریان امور حوزه تخصصی خود قرار نمی‌گیرد و در مجموع، نمی‌تواند از حقوق موکلین خود دفاع کند، در حالی که خودش می‌تواند 3ماه به استراحت بپردازد.

نقص دیگری که بر این قانون وارد است این است که هیات هفت‌نفره نظارت باید به تمام گزارش‌ها و شکایاتی که از نمایندگان واصل می‌شود رسیدگی و داوری کند. این امر مستلزم وقت زیادی است و طبعا آن هفت‌نماینده را از انجام بخشی از وظایف و مسئولیت‌های نمایندگی باز‌می‌دارد و این، باز ظلمی به موکلین آنهاست که حقوقشان به طور کامل استیفاء نمی‌شود.
اینجانب پیشنهاد یک ماده الحاقی داده بودم که به علت ماموریت در 2 روز آخر بررسی این طرح، توفیق مطرح کردن آن در صحن علنی را پیدا نکردم. آن پیشنهاد این بود:«مسافرت خارجی و داخلی نماینده همراه وزیر با تصویب هیات رئیسه مجلس انجام و هزینه آن توسط مجلس پرداخت می‌شود.»

علت طرح این پیشنهاد این بود که وقتی هزینه اینگونه سفرها توسط دولت پرداخت می‌شود، نماینده معمولا در اعمال وظایف نظارتی خود مانند سوال و استیضاح سست‌ شده و دچار رودربایستی می‌شود. آن زمان حضور نداشتم که این پیشنهاد را در صحن علنی مطرح کنم، شاید هم رأی نمی‌آورد.

به هر حال این قانون اگر درست و توسط افراد عاقل و معتدل اجرا شود می‌تواند مفید باشد ولی اگر توسط افراد جامد و تنگ‌نظر اجرا شود می‌تواند به استقلال مجلس و حریت نماینده و حقوق موکلین آسیب برساند.

* نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

کد خبر 148160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز