همشهری آنلاین: مدیرامور مالی شرکت نفت و گاز پارس سهم سرمایه گذاری‌های خارجی در پروژه‌های پارس جنوبی را 6.4 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: امسال بیش از 16 میلیارد دلار منابع داخلی و خارجی در این میدان مشترک گازی سرمایه گذاری می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت، آقای تورج جهان آرا با اشاره به سهم منابع مالی بین‌المللی سرمایه گذاری در پارس جنوبی گفت: با توجه به بهبود روند تامین منابع مالی، احتمال افزایش این رقم به 18 میلیارد دلار نیز وجود دارد.

وی گفت: امسال افزون بر6/4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، از محل منابع بیع متقابل و مشارکت برخی بانک‌های خارجی همکار با شرکت ملی نفت به فازهای 11 تا 18 پارس جنوبی و نیز توسعه  لایه نفتی این میدان منابع مالی وارد خواهد شد.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران 3/3 میلیارد دلار از منابع داخلی نفت به صورت ارزی و ریالی به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص می یابد که بخشی از آن با هدف بهره برداری از فازهای تولید زودهنگام و بخشی از این منابع نیز در اختیار پیمانکاران فازهای 13 و 14 این میدان گازی قرار می‌گیرد.

جهان آرا به افزایش سهم مشارکت بانک‌های تجاری کشور در تامین مالی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: 1/2 میلیارد دلار از اعتبارات مورد نیاز فازهای 20 و 21 پارس جنوبی از طریق صندوق انرژی بانک ملت تامین می‌شود.

مدیر امور مالی شرکت نفت و گاز پارس از هدف گذاری انتشار2/4 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ریالی سرمایه گذاری در پارس جنوبی خبر داد و اعلام کرد: براساس توافق با بانک مرکزی، نخستین مرحله فروش اوراق مشارکت در سال 1390 برای سرمایه گذاری در بزرگترین میدان گازی جهان تا پایان مهر ماه جاری در بانک‌های عامل ایرانی آغاز می‌شود که در مجموع برای تکمیل طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به کار گرفته خواهد شد.

جهان آرا با بیان این که نسل جدید اوراق منتشر شده در سال 90 با سیستم بازدهی اقتصادی مطلوبی طراحی شده است، افزود: مرحله دوم و سوم این اوراق نیز با فاصله‌های زمانی یک ماهه در بازار داخلی کشور عرضه خواهد شد.

وی مجموع سرمایه گذاری داخلی و خارجی پیش بینی شده در سال جاری در طرح‌های بالادستی میدان پارس جنوبی را حدود 5/16 میلیارد دلار اعلام کرد .

مدیرامور مالی شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: تاکنون 7/2 میلیارد دلار از مصوبه های سرمایه گذاری تکلیفی سال جاری از طریق منابع داخلی وزارت نفت و بانک‌های تجاری و 750 میلیون دلار دیگر نیز از موسسات مالی و بانک‌های خارجی به پیمانکاران طرح های توسعه پارس جنوبی پرداخت شده است.

جهان آرا، تدابیر ویژه وزیر نفت در پرداخت مطالبه‌های پیمانکاران از طریق بانک‌های خارجی را بسیار موثر دانست و گفت: اجرای این برنامه که با استقبال گسترده پیمانکاران پارس جنوبی مواجه شده است، از تحمیل هزینه‌های سنگین  انتقال ارز به پیمانکاران که پیش از این یکی از اساسی ترین چالش‌های مالی در شرایط موجود بین‌المللی بوده است، جلوگیری کرد.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 8 میلیارد دلار در مجموعه فازهای در دست ساخت پارس جنوبی سرمایه گذاری شد که این رقم در سال جاری با حدود دو برابر افزایش به حدود 5/16 میلیارد دلار می‌رسد.

جهان آرا افزود: در شش ماه سال جاری حدود 7 میلیارد دلار به طرح‌های پارس جنوبی اختصاص یافته است.

کد خبر 148229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز