سومین خبر جنجالی هم این‌بار توسط داماشی‌ها منتشر شد و آن هم اعلام عدم نیاز به بازیکنان تراز اول در تیم والیبال داماش و حضور تیم بومی داماش در مسابقات والیبال بود.

داماش گیلان

وجه تمایز باشگاه داماش ایرانیان با دیگر باشگاه‌های لیگ برتری، نه مدیرعاملی است که سال‌ها ریاست بر فدراسیون فوتبال و پرسپولیس را تجربه کرده و نه ورزشگاه اختصاصی مدرن و نه حتی نتایج عجیب و غریب و تعویض‌های متعدد مربیان تیم.

پولی که در اختیار این باشگاه است -حتی اگر وجودش توسط مدیرعامل باشگاه انکار شود- از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توان گفت داماش را نسبت به دیگر باشگاه‌های ورزشی حال حاضر متمایز کرده است.

مهدی مهدوی‌کیا را می‌توان نشانه بارز ولخرجی‌های باشگاه داماشی فرض کرد که در ابتدا به‌نظر نمی‌آمد بتواند بازیکنان بزرگ فوتبال را به شهر رشت بکشاند. این موضوع همان‌قدر عجیب و غریب است (در عین سادگی، یک قرارداد چندصد میلیونی دیگر در یکی از تیم‌های لیگ برتری) که ارتباط بین داماش و یک شرکت متخلف اقتصادی عجیب به نظر می‌رسد.

داماش گیلان نماد مجموعه حمایت‌های مالی شرکت امیرمنصور آریا از ورزش با استفاده از پولی است که می‌گویند از راه تخلف به دست آمده است (حتی اگر باشگاه همه ارتباطات خود با این شرکت را تکذیب کند، به استناد اسناد موجود در باشگاه داماش، شرکت امیرمنصور آریا، حامی مالی باشگاه است).

با این پیش فرض، این گزارش را به باشگاه داماش گیلان اختصاص می‌دهیم. باشگاهی که این روزها هر چند وضعیت خوبی در لیگ برتر ندارد اما به واسطه حضور افراد پرخبر در مجموعه خود، به یکی از تیم‌های پرحاشیه تبدیل شده است.

امیر عابدینی

شاید عنوان بقا در بحران را بتوان بهترین تعبیر از شیوه مدیریتی این باشگاه فرض کرد. امیر عابدینی، با تصمیم هیات‌مدیره این مجموعه بزرگ ورزشی، به عنوان عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل باشگاه داماش گیلان منصوب شد و از آن روز، انواع تصمیمات عجیب و غریب اما حرفه‌ای (با همان پیش‌فرضی که عنوان شد) با نظر عابدینی در باشگاه گرفته شد.

فیروز کریمی سرمربی این باشگاه شد و بعد از اختلاف نظر با عابدینی از کار کنار رفت. تیم با به حاشیه رفتن کادر مدیریتی و نه بازیکنان، به لیگ برتر صعود کرد و صدالبته در این راه ورزشگاه مجهز، اردوهای متعدد و بازی‌های دوستانه و حقوق و مزایای بالای بازیکنان نیز بی‌تاثیر نبود.

امتیاز قانونی باشگاه داماش ایرانیان

امیرمنصور آریا در سال1385، باشگاه ورزشی داماش ایرانیان را که در ابتدا با نام استقلال شهرداری رشت اداره می‌شد و سپس در اختیار صنایع شیر ایران قرار گرفته بود، خرید. در آبان1387 امتیاز باشگاه پگاه گیلان به باشگاه داماش واگذار و پس از انتقال تیم پگاه گیلان به داماش، اولین تیم فوتبال دسته یک لیگ در دورود لرستان راه‌اندازی شد. حسن عابدینی نیز مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شد. به دلیل منع قانونی داشتن دو تیم فوتبال، تیم فوتبال دورود لرستان با هیات‌مدیره جدید به باشگاه ورزشی دورود لرستان انتقال یافت.

امیرمنصور آریا تیم‌داری می‌کند

باشگاه داماش ایرانیان، در ادامه سیاست‌های مدیریتی خود که مبتنی بر هزینه‌کردهای بالا و نتیجه‌گیری ایده‌آل بر اساس هزینه‌های سرسام‌آور بود، به جز اداره مجموعه خود توانست دو مجموعه بزرگ ورزشی دیگر را نیز تحت مدیریت قرار دهد.

این اقدام برای یک باشگاه تازه‌تاسیس و حامی مالی آن به خودی خود یک اتفاق عجیب و قابل بحث است. باشگاهی که تا پیش از این تحت عنوان استقلال رشت و پگاه گیلان به کار خود ادامه می‌داد و همواره یکی از باشگاه‌های مقروض ورزشی محسوب می‌شد، با تغییر عنوان به داماش گیلان ناگهان به موفقیت‌های مالی غیرقابل انتظار دست یافت (حامی مالی این باشگاه، همان‌طور که در سایت رسمی این مجموعه نیز تایید شده، شرکتی با نام شرکت امیرمنصور آریا بوده است). هم‌اکنون هزینه تیم‌های فوتبال پرسپولیس قائم‌شهر و تیم فوتبال جاوید کرج هم به عهده باشگاه ورزشی داماش است.

استادیوم شهید دکترعضدی رشت

گنجایش ورزشگاه عضدی 17هزار نفر و در یک طبقه است. همچنین در حالت فشرده تا 20هزار نفر را می‌تواند در خود جای دهد. ویژگی منحصربه‌فرد ورزشگاه دکترعضدی رشت، درج کلمه «رشت» با رنگ آبی تیره بر زمینه سفید به صورت لاتین (RASHT) بر روی صندلی‌های روبه‌روی جایگاه استادیوم اصلی شهر رشت است که برای اولین‌بار در ایران اتفاق افتاده.

ورزشگاه دکترعضدی رشت اولین و تنهاترین ورزشگاه در ایران با روکش چمن مصنوعی طبق استاندارد فیفاست. اتاق کنفرانس مطبوعاتی، اتاق خبرنگاران مجهز، دسترسی به اینترنت پرسرعت بیسیم ویژه رسانه‌ها، جایگاه تصویربرداری حرفه‌ای از بازی‌ها مجهز به آسانسور ویژه تصویربرداران، جایگاه VIP به صورت مبلمان، رختکن‌های میهمان و میزبان به صورت مدرن و مبلمان، کولر اسپیلت جهت سرمایش و گرمایش اتاق‌ها و رختکن‌ها، نیمکت‌های ذخیره مبله، اتاق ویژه داوران، اتاق تست دوپینگ، دو دستگاه آبسردکن مجهز به سیستم تصفیه آب ویژه تماشاگران و حتی دو مجموعه سرویس‌های بهداشتی شامل 24چشمه دستشویی ویژه تماشاگران با شرایط ایده‌آل، حاصل فعالیت و سرمایه‌گذاری باشگاه داماش در این ورزشگاه بود. هزینه این امکانات را هم حامیان مالی باشگاه پرداخت کرده بودند.

اردوهای داخلی و خارجی باشگاه داماش گیلان

تیم فوتبال داماش گیلان در روزهایی که به عنوان اولین نماینده از لیگ دسته اول به مسابقات لیگ برتر فوتبال صعود کرده بود، با برنامه‌ریزی باشگاه راهی اردوی پرخرج ترکیه شد. اردویی دو هفته‌ای که طی آن چند دیدار تدارکاتی با تیم‌های دسته اول و دوم این کشور نیز انجام شد.

بازیکنان این تیم در بازگشت از اردوی ترکیه معتقد بودند که سطح کیفیت این سفر از اردوهای تیم‌های ملی نیز بالاتر بود. حتی در این اردو پول توجیبی‌های خوبی نیز به بازیکنان داماش پرداخت شد که به نسبت دیگر هزینه‌های پرداخت شده توسط تیم‌های لیگ برتری بالاتر بود. این موضوع را محمدرضا مهدوی و فرزاد محمدی تایید کرده‌اند.

بودجه باشگاه داماش گیلان

اطلاعات مربوط به بودجه باشگاه داماش گیلان را اگر یک ماه پیش پیگیری می‌کردید، حتماً اطلاعات دست اولی به دست می‌آوردید اما با اصرار مسئولان این باشگاه، حالا هیچ خبرنگاری نمی‌تواند ریز هزینه‌های این باشگاه و بودجه سالیانه آن را در اختیار داشته باشد.

هزینه‌های مربوط به خرید بازیکنان این باشگاه نشان می‌دهد که رقمی معادل 4 تا 7میلیارد تومان هزینه سالیانه باشگاه بزرگ داماش است که البته یکی از دلایل آن در اختیار داشتن ورزشگاهی بزرگ با امکاناتی ایده‌آل است.

حضور بازیکنان بزرگی همانند مهدی مهدوی‌کیا، محمد محمدی، عباس آقایی، میلاد زنیدپور و محمدرضا مهدوی نیز دلیل منطقی برای ایده‌آل بودن این مقدار هزینه‌کرد برای یک باشگاه در طول یک سال است.

درباره تیم والیبال داماش گیلان

بلایی که سر لیگ آمد!

ولادیمیر گربیچ، قهرمان المپیک2000 سیدنی و یکی از ستاره‌های بازنشسته دنیای والیبال، در سال1970 در یوگسلاوی به‌دنیا آمد. او در باشگاه‌های مختلف برزیل، روسیه، ترکیه و ژاپن هم بازی کرده اما عمده افتخاراتش در سریA ایتالیا رقم خورده است.

هنوز امتیازی که او در فینال المپیک سیدنی مقابل روسیه به دست آورد را کسی فراموش نکرده است. گربیچ، توپی را که نزدیک تابلو‌های تبلیغاتی کنار زمین بود به زمین روس‌ها برگرداند و با دفاعی که انجام داد یک امتیاز گرفت. او در سال‌های 96 و ‌2000 به عنوان بهترین ورزشکار سال یوگسلاوی انتخاب شد.

این بازیکن ابتدای فصل مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور برای بازی در تیم داماش گیلان وارد ایران شد و از این حیث، یک رکورد ماندگار در نقل و انتقال بازیکنان والیبال در ایران شکسته شد.

خودش در گفت‌وگو با خبرنگاران، پیشنهاد بالای مالی داماش را دلیل ورودش به ایران عنوان کرده بود. اما سرنوشت تیم والیبال داماش با پول‌های کلانی که وارد این رشته کرد به کجا رسید؟ بر اساس اخبار و مستندات، تیم والیبال داماش با خریدهای گران‌قیمت، پایه‌گذار افزایش قیمت‌ها در مسابقات لیگ شد.

این تیم برای جذب بازیکنان مورد نظر خود، ارقامی سه و چهاربرابر دیگر باشگاه‌ها را پیشنهاد می‌داد و در این راه هیچ دغدغه‌ای به لحاظ تامین منابع مالی احساس نمی‌کرد. در آن روزها، بسیاری از باشگاه‌های لیگ برتری به فدراسیون والیبال اعتراض کردند تا بتوانند به نحوی جلوی این خریدهای گران‌قیمت را بگیرند اما به دلیل عدم وجود یک قانون مدون برای سقف قراردادهای بازیکنان، هیچ عکس‌العملی از سوی فدراسیون نشان داده نشد.

البته کار به همین‌جا ختم نشد و دومین شوک بزرگ والیبالی را هم همین باشگاه داماش به لیگ برتر وارد کرد. این باشگاه در بحبوحه مسابقات اعلام کرد که از تیمداری منصرف شده و قصد دارد تا با تیم والیبال داماش در مسابقات دسته اول حضور پیدا کند.

به فاصله چند هفته بعد از این شوک بزرگ، سومین خبر جنجالی هم این‌بار توسط داماشی‌ها منتشر شد و آن هم اعلام عدم نیاز به بازیکنان تراز اول در تیم والیبال داماش و حضور تیم بومی داماش در مسابقات والیبال بود.

نکته جالب این‌که داماش در والیبال نیز به واسطه حمایت‌های مالی خوب اسپانسر خود، حضوری فعال داشت و به عنوان یک بازارگرم‌کن خوب، فصل نقل و انتقالات والیبال را برای چندماه به روزهای خوب والیبالیست‌ها و روزهای بد باشگاه‌ها تبدیل کردند.

همشهری تماشاگر

کد خبر 148261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز