گروه اقتصادی: رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:

 حمیدرضا صالحی،

صنعت برق در آستانه فروپاشی‌نرم قراردارد. از مجلس هم خبر می‌رسد که برخی نمایندگان به‌دلیل ناتوانی مجید نامجو (وزیر نیرو) در پیگیری مطالبات پیمانکاران و فعالان صنعت برق قصد دارند کمتر از 8 ماه پس از رای اعتماد ضعیف مجلس در اسفندماه سال گذشته، بار دیگر طرح استیضاح او را مطرح کنند. وضعیت فعالان بخش خصوصی صنعت برق در حال حاضر چگونه است؟ با حمیدرضا صالحی، دبیر سندیکای برق ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نتیجه نشست اعضای سندیکای برق با حضور مسئولان وزارت نیرو و اعضای کمیسیون انرژی مجلس به کجا انجامید؟

مسئولان وزارت نیرو بار دیگر عنوان کرده‌اند که آمادگی دارند بخشی از بدهی‌های خود را در قالب واگذاری و تهاتر سهام نیروگاه‌ها براساس ماده 35 قانون بودجه سال‌جاری بپردازند اما از آنجا که شمول ماده یادشده ناظر بر کل دارایی‌های دولت است و نه فقط وزارت نیرو، مشکلی از صنعت برق کشور حل نمی‌کند. زیرا تجربه دو سه سال اخیر نشان می‌دهد که خریداران نیروگاه‌های دولتی هنوز نتوانسته‌اند پول برق فروخته شده به وزارت نیرو را بازپس‌بگیرند و اعضای سندیکای برق علاقه‌ای به تهاتر طلب‌های خود از وزارت نیرو با سهام نیروگاه‌ها ندارند؛ به‌ویژه اینکه از 400 عضو سندیکای برق ایران بیش از 300 شرکت در حد کوچک و متوسط هستند که از بحران نقدینگی رنج می‌برند و اصلا قدرت خرید سهام نیروگاه‌ها به‌عنوان مطالبات خود را ندارند.

  • یعنی پیشنهاد وزارت نیرو برای تهاتر بدهی‌ها با فروش سهام نیروگاه‌ها به طلبکاران بزرگ هم منتفی است؟

بله، چون آنها می‌ترسند از چاله به چاه بیفتند چراکه واهمه دارند نتوانند از این محل هم طلبشان را بگیرند.

  • در بحران صنعت برق، چالش مالیاتی فعالان صنعت برق ناشی از چیست؟

سازمان امور مالیاتی بدون درنظر گرفتن وضعیت شرکت‌ها و لحاظ این مسئله که دولت به این شرکت‌ها بدهی دارد، حتی اقدام به ممنوع‌الخروج کردن مدیران شرکت‌های خصوصی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کرده است و سازمان یادشده به جای اینکه طلب مالیاتی‌اش را از محل بدهی‌های دولت به طلبکاران وزارت نیرو تهاتر کند، به هر دلیلی ترجیح می‌دهد از ممنوع‌الخروج کردن افراد و ضبط دارایی‌های آنها استفاده کند که فشار سنگینی بر صنعت برق کشور وارد می‌کند.

  • مشکل بدهکاری فعالان صنعت برق به بانک‌ها چه شد؟

بانک‌ها خود را در حاشیه امن قرار داده‌اند و به‌دلیل در اختیار داشتن وثیقه‌های کافی از فعالان صنعت برق، خیلی راحت فشار وارد می‌کنند و حتی دفاتر شرکت‌های فعال در صنعت برق را ضبط می‌کنند و از ابزار ممنوع‌الخروج کردن افراد هم استفاده می‌کنند.

  • کل طلب فعالان صنعت برق عضو سندیکا از وزارت نیرو چه میزان است؟

حدود 3600 میلیارد تومان اصل طلب از وزارت نیروست که با احتساب خسارت وارده ناشی از تاخیر چندساله در بازپرداخت بدهی‌ها، حجم طلب بخش خصوصی از وزارت نیرو تا 6 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

  • الان مشکل اصلی وزارت نیرو برای بازپرداخت بدهی‌ها چیست؟

مسئولان وزارت نیرو تا‌کنون موفق نشده‌اند مابه‌التفاوت قیمت برق را از دولت بگیرند و به بدهکاران خود پرداخت کنند؛ چراکه قرار بود به ازای هر کیلو وات ساعت برق، 26تومان به وزارت نیرو داده شود که در 7 ماه اول امسال فقط 11 تومان پرداخت شده است و وزارت نیرو حدود 1000 میلیارد تومان از خزانه طلبکار است و شاید این پول در جای دیگری خرج شده باشد.

کد خبر 148528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز