گروه سیاسی: در حالی که ژاک شیراک پس از واکنش‌های منفی نسبت به اظهارات اخیرش، سخنان خود را پس گرفت اما به نظر می‌رسد اقدام اخیر وی تأثیری در کاهش اثرات منفی و سخنان وی علیه ملت ایران نداشته و واکنش‌ها به اظهارات وی کماکان ادامه دارد.

نواهای واقع‌گرایانه

کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این که صحبت‌های شیراک متضمن نکات مثبت و منفی است گفت: نکته مثبت سخنان شیراک این است که اظهارت وی نشان داد اجماع جهانی که آمریکا به دنبال آن است محقق نشده و اختلاف نظر جدی در خصوص برنامه اتمی ایران بین سران کشورهای غربی وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم این که یک نوع توهین ضمنی نسبت به ایران در سخنان شیراک دیده می‌شود در پس سخنان وی یک نوع واقع‌گرایی وجود دارد و آن این است که ایران به دنبال بمب اتم نیست. چرا که در ایران ساخت بمب اتم جایگاهی ندارد. اما دلیل آن ترس از مقابله به مثل نیست، بلکه دلیل اصلی آن بحث اعتقادی ملت ماست.

نماینده شاهرود ادامه داد اساساً در دین ما کشتن انسان بی‌گناه حرام است و بر فرض اینکه بمب اتم هم داشته باشیم حتی اسرائیل را هم نمی‌توانیم براساس آموزه‌های دینی بزنیم چرا که در میان ساکنان آن منطقه افراد بی‌گناه نیز وجود دارد. اما به هر حال سخنان شیراک نشان داد نواهای واقع‌گرایانه از غرب به گوش می‌رسد.

وی در پایان به جنبة منفی سخنان شیراک اشاره و گفت: تهدید کردن ملت ایران که اگر ایران بمب اتم داشته باشد تهران با خاک یکسان می‌شود تهدیدآمیز است و شیراک باید بداند در دکترین دفاعی ما بمب اتم جایگاهی ندارد.

رقابت با آمریکا

حسن سبحانی نیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: چندی است ژاک شیراک چنین سخنانی را عجولانه به زبان می‌آورد و پس از واکنش و بازتاب‌های منفی، آن را اصلاح می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس در عین حال گفت: این اولین اظهار نظر مقامات اروپایی نیست و معمولاً هر چند وقت یکبار آنان تحت تأثیر شرارت‌های موجود در منطقه و فشارهای جانبی حرفی را می‌زنند.

وی با اشاره به رقابت‌های موجود در این زمینه میان آمریکا و اروپا افزود: این رقابت دیرینه همیشه وجود داشته و در این موضع هم اروپا می‌خواهد حساب خود را از آمریکا جدا کند و لذا نباید به اینگونه اظهارات کاملاً بدبینانه نگاه کرد. آنان همان طور که پس از 28 سال هنوز انقلاب ایران را نشناخته‌اند، توان شناخت واقعیت‌ها و توانمندی‌های ملت ایران را نیز ندارند.

عدم آگاهی شیراک

عادل آذر نماینده دهلران نیز گفت: اظهارات «ژاک شیراک» رئیس جمهوری فرانسه به منظور ایجاد تشویش در اذهان کشورهای طرف مذاکره و سایر مردم جهان در جهت فضاسازی علیه ایران بیان شده است.

وی افزود: گفتن این اظهارات از زبان شخصی مثل ژاک شیراک که از فرهنگ، ملت و رهبران ایران شناخت و آگاهی دارد، بعید به نظر می‌رسد.  نماینده دهلران اظهار داشت: ملت ایران با توجه به داشتن سابقه دیرینه و بهره‌مندی از فرهنگ غنی‌اش هرگز به دنبال جنگ‌افروزی و تولید سلاح هسته‌ای نیست.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: اگر ایران اصرار به دستیابی به انرژی هسته‌ای دارد صرفاً از لحاظ اقتصادی و تولید انرژی بوده و هدف و برنامه نظام جمهوری اسلامی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

تحریک افکار عمومی

عباس رجایی نماینده اراک در مجلس نیز گفت: سخنان «ژاک شیراک» رئیس جمهوری فرانسه برای تحریک و نهادینه کردن افکار عمومی مردم جهان علیه ایران است.

وی روز شنبه افزود: کشورهای غرب می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به ملتش تکیه دارد و مردمش پشتیبان نظام هستند لذا طرح جدایی ملت از نظام را دنبال می‌کنند.

وی، بزرگ‌ترین اسلحه کشور را «مردم ایران و قدرت و پشتیبانی آنان» خواند و اضافه کرد: بنابراین کشورمان نیازی به سلاح و تجهیزات اتمی ندارد.

نماینده اراک در مجلس اظهار داشت: در صورت تجاوز به سرزمین ما و اگر رویارویی میان ایران و قدرتهای متجاوز صورت گیرد، مردم ایران بار دیگر مانند آنچه که در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم، همه متجاوزان را به خاک ذلت خواهند نشاند.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افرادی مثل ژاک شیراک به دنبال این هستند که به نوعی به دنیا القا کنند جمهوری اسلامی ایران در صدد تولید و دستیابی به سلاح هسته‌ای است و قصد ایجاد برنامه تبلیغاتی علیه ایران را دارند.

کد خبر 14860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز