گروه شهری: شهردار تهران گفت: اگر عکس‌های هوایی شهر تهران در 12 تا 13 سال قبل را ببینید متوجه تفاوت فضای سبز امروز با آن زمان می‌شوید که قطعا مردم نیز این دگرگونی را در شهر احساس می‌کنند و به وضوح می‌بینند.‌

آبشار

دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه مراسم افتتاح آبشار تهران در منطقه 22 در جمع خبرنگاران با بیان اینکه توجه به دامنه کوه‌های البرز از برنامه‌های جدی شهرداری است، ‌گفت: از منطقه دارآباد که تراز 1800 متر از سطح دریا دارد تا منطقه 22 که از سطح دریا تراز 1400 متر دارد به‌عنوان منطقه کوهسار پیش‌بینی شده و طرح‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شده که عمدتا از غرب تهران (در مناطق 5 و 22) آغاز شده است. وی افزود: در منطقه 5 این کار با جدیت پیگیری می‌شود و بوستان آبشار در منطقه 22 نیز به این منظور پیش‌بینی شده است و امیدواریم در مجموع این اقدامات بتواند دامنه البرز را تبدیل به تفرجگاه بزرگی برای مردم تهران کند.

قالیباف تصریح کرد: با این کار علاوه بر آنکه از رشد غیرمنطقی ساخت‌وسازها در منطقه شمال جلوگیری می‌شود، آرامش روحی و روانی و جسمی مناسبی نیز برای گذران اوقات فراغت شهروندان ایجاد می‌شود.شهردار تهران با تاکید بر اینکه ایجاد فضاهای فرهنگی و توسعه فضاهای سبز در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد، افزود:‌ به‌ویژه در تهران که مردم عمدتا در آپارتمان‌ها و در محیط‌های کوچک‌تر زندگی می‌کنند فضای باز کمتری دارند. اینکه بتوانند در محیط‌های مناسبی اوقات فراغت خود را بگذرانند از ضروریات است و قطعا اگر چنین مراکزی نباشد به سمت مشکلات اجتماعی سوق پیدا می‌کنند.

قالیباف افزود: در منطقه 22 مجتمع فرهنگی امام علی(ع) با مساحت 7700 متر مربع بنای مفید جدای از سرای محلات و سالن‌های تئاتر و غیره افتتاح شد و این نوع اقدامات از ضروریات شهر تهران است که هرچند نسبت به گذشته توسعه یافته و بسیار قابل‌قبول است اما باید بیشتر توسعه یابد.قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه توسعه فضاهای سبز چه میزان در کاهش آلودگی هوا مؤثر است، ‌گفت: فضای سبز آنچنان که فکر می‌کنیم نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا ندارد، زمانی که شهری بیش از 4 میلیون خودرو دارد و سالانه 500 تا 600 هزار خودرو به شهر اضافه می‌شود و همچنین بخش عمده‌ای از قطب صنعتی کشور در غرب تهران وجود دارد که ایجاد آلودگی می‌کند و با توجه به جریان غرب به شرق وزش باد، ‌قطعا با چند صد هزار درخت و چند میلیون درختی که در شهر کاشته می‌شود، آلودگی‌های صوتی و هوا برطرف نمی‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه هم‌اکنون سرانه فضای سبز هر فرد حدود 13 متر است، خاطرنشان کرد: در شهر تهران سرانه فضاهای عمومی اعم از پارک‌ها، فضاهای سبز و غیره بین 24 تا 25 متر است و عمدتا تمرکز ما بر روددره‌هاست. قالیباف با بیان اینکه پارک آبشار فضایی کاملا عمومی است و همه شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند، اظهار کرد: به‌ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه شهروندان علاوه بر کوه‌پیمایی می‌توانند از فضای پارک نیز استفاده کنند. قالیباف تصریح کرد: عمده پارک‌هایی که احداث شده خانوادگی است و حتی پارک‌هایی نیز ویژه بانوان احداث شده که تا‌کنون 3 پارک آن به بهره‌برداری رسیده و 2 پارک دیگر در غرب در منطقه 5 یا 22 و در شرق در منطقه 4 برای بانوان احداث خواهد شد.

کد خبر 148750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز