مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

مهرداد مال عزیزی: خبر: روزنامه همشهری (18 آبان 1385): قرار گرفتن ایران در رده 132 گزارش وضعیت محیط زیست کشورهای جهان از میان 146 کشور جهان، حاکی از آسیب‌هایی است که شهروندان ایرانی به طبیعت و زیست بوم محل زندگی خود را وارد کرده‌اند.»

روزنامه همشهری (8 آذر 1385): «...تاکنون نبود تعریف دقیق از خط حریم مناطق شمال تهران موجب شده متخلفان، ساخت و سازهای تا ارتفاع 2200متر را به استناد مجوز محدوده 25 ساله طرح مصوب سال 1349 توجیه کنند...»

«... آمار ساخت و سازهای غیرمجاز تنها از سوی نیروهای نظامی تا پایان سال 1380 بیش از 6 میلیون متر مربع اعلام شده است...»

ضرب‌العجل:
طرح راهبرد محیط طبیعت تکلیف نحوه توسعه اراضی حاشیه شهر را با اهداف محیط زیست و منابع طبیعی با تعریف پروژه‌های زودبازده، تعیین می‌کند. اگر این اهداف با انگیزه‌های توسعه توانمندی‌های تفرجی نیز همراه باشد، طرح توسعه پایدار این اراضی با ویژگی‌های شهر و شهروندی همراه خواهد شد. در این حالت است که با تهیه یک طرح راهبردی، چندین هدف جهت‌گیری و چندین نتیجه حاصل خواهد شد.

با توسعه جمعیت شهرنشین و توسعه حوزه‌های شهری، متولیان شهر قادر به تأمین سرانه‌های شهروندی نبوده و همیشه دغدغه کمبود سرانه کاربری‌هایی اعم از فضاهای سبز عمومی، تفریحی، فرهنگی و ... را دارند.

علی‌رغم وجود این دغدغه، به لحاظ سرعت کنترل نشده افزایش جمعیت، مهاجرت و توسعه بافت‌های سکونتی، روش‌های پاسخگویی هنوز در سازوکارهای اجرایی متولیان به علل متعدد، نمود فراگیر پیدا نکرده‌اند.

بخشی از این علل به کاهش اعتبارات عمومی، گرانی زمین در بافت شهرها جهت تخصیص کاربری‌های اوقات فراغت، بالا بودن هزینه‌های تجهیز و راه‌اندازی و نگهداری این‌گونه کاربری‌ها، تعریف می‌شوند.

از همه مهم‌تر آن‌که اولویت خدمات‌رسانی به بافت‌های تازه شکل یافته، دیگر مجال پرداختن به نیازمندی‌های روحی، روانی و فرهنگی سایر شهروندان را برای متولیان شهر باقی نمی‌گذارد.

با رشد روزافزون نهضت‌های حامی محیط زیست و تشکیل سازمانهای غیردولتی حافظ منابع طبیعی، به‌خوبی می‌توان بر بحران تخریب منابع طبیعی و در نتیجه خطراتی که آینده سکونت‌گاه‌های انسانی را تهدید می‌‌کنند، پی برد.

از این روست که استقبال جهانی، برنامه‌ریزی‌های سازمانهای بین‌المللی و از همه مهمتر اعتبارات ویژه بانک جهانی، همه اولویت را در رأس امور خود به اندیشه‌ و تئوری‌های حفاظت از منابع محیط زیست اختصاص داده‌اند.

در همین اوضاع جهانی و ذائقه بین‌المللی به‌خصوص تمایلات سازمان ملل، چه رویکردی مناسب‌تر، انسانی‌تر و سالم‌تر از پرداختن به طبیعت و منابع طبیعی می‌تواند به یاری شهروندان و متولیان شهر در پاسخگویی به کمبود سرانه‌های اوقات فراغت و نیازمندیهای روحی و روانی شهروندی بشتابد؟

طرح راهبرد محیط طبیعی حداقل رویکرد طراحی در حوزه‌های شهری است که می‌تواند حداقل نیاز بشر در برخورداری از هوای سالم، روان سالم و محیط سالم را برای وی تأمین کند.

کد خبر 14909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز