گروه حوادث: 16 عضو باند (عقرب‌های سیاه) که با شگرد اسکناس‌های سوخته روسی به کلاهبرداری‌های میلیونی در داخل خودروهای مسافرکش دست می زدند، دستگیر شدند.

پیگیری این پرونده هنگامی آغاز شد که چند زن با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت مدعی شدند که چند مرد کلاهبردار که یکی از آنها وانمود می‌کرد یک تبعه خارجی است، آنها را فریب داده و در مقابل دادن اسکناسهای از رده خارج روسی ، پول و طلاهای آنها را سرقت کرده و متواری شده اند.

با افزایش شکایتها پرونده ای در اداره 14 آگاهی تهران تشکیل و تحقیقات پلیسی برای دستگیری کلاهبرداران آغاز شد. در تحقیقات اولیه ماموران مشخص شد که شگرد  اعضای باند که در داخل خودروهای مسافرکش دست به کلاهبرداری می‌زنند به این صورت است که آنها ابتدا با خودرو‌های مسافرکش به گشتزنی ‌پرداخته‌ و پس از سوارکردن مسافری که احتمال می‌دادند پول و جواهرات زیادی به همراه داشته باشد، یکی از اعضای باند در نقش توریست خارجی ظاهر می‌شد و   سیاه‌بازی اعضای باند آغاز می‌شد.

در این هنگام مسافر خارجی که با لهجه ترکی صحبت می‌کرد، یک اسکناس خارجی را به راننده می‌داد و راننده نیز با اعلام این که این فرد، یک تاجر ترکیه ای است و از قیمت‌‌ها اطلاع ندارد، به مسافران پیشنهاد می‌کرد که می‌تواند به راحتی پولهای خارجی این فرد را با قیمت ارزان از چنگش درآورد.

بنابراین مسافر نیز با طمع این که می‌تواند معامله پرسودی انجام دهد، فریب راننده را خورده و پول یا طلاجاتش را به مسافر خارجی داده و به جای آن  اسکناسهای خارجی توریست قلابی را دریافت می‌کرد، ولی پس از مراجعه به صرافی متوجه بی‌ارزش بودن پولها و همدستی مرد راننده و مسافر به ظاهر خارجی می‌شد، اما دیگر فایده‌ای نداشت.

سرهنگ حسین خوئینی، معاون اداره آگاهی پایتخت روز گذشته با بیان این که بیشتر شاکیان این پرونده، زن بوده و در غرب و شمال غرب تهران در خودروهای مسافرکش مختلف از آنها کلاهبرداری شده است گفت : با اعلام شکایات متعدد و جمع‌بندی اطلاعات در اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران، چهره فرضی چند تن از متهمان شناسایی شد.

وی افزود: با تعقیب و مراقبت‌هایی پلیسی 3 نفر از متهمان هشتم آذرماه در اطراف میدان آزادی دستگیر شدند که در بازرسی از خودرو پژو 405 آنها،37 قطعه پول قلابی روسی کشف شده و آنها به اداره 14 پلیس آگاهی منتقل شدند. در پیگیری این پرونده 13 عضو دیگر باند که در گروههای 3نفره با همین شگرد و به سرکردگی شخصی به نام «آقا ربیع» کلاهبرداری می‌کردند شناسایی شدند.

به گفته سرهنگ خوئینی، طی 15 روز عملیات، ماموران پلیس آگاهی با نیابت قضایی از بازپرس شعبه 15 دادسرای ناحیه 5 صادقیه، متهمان متواری را دستگیر کردند. در این حال «آقا ربیع»، سرکرده باند که به  تنهایی دارای11 فقره سابقه کیفری است، در شهرک دانش بازداشت شد.

کد خبر 14939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز