متأسفانه تصادفات رانندگی بهصورت مستقیم جان شهروندان را هدف قرار داده و آثار و عوارض ناشی از ترافیک و آلودگی هوا نیز بهصورت غیرمستقیم سلامت شهروندان را مورد تهدید قرار داده است.
سید هادی هاشمی که در حال حاضر بهعنوان مشاور معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران فعالیت میکند، نبودهماهنگی و بیگانه بودن سیاستهای شهرسازی با سیاستهای ترافیکی از دورههای گذشته را از مهمترین مشکلات ترافیک تهران دانست و گفت: درصورتی که زمینههای لازم فراهم شود، به جرات میتوانم بگویم مردم تهران آموزشپذیرترین و قانونمندترین مردم دنیا هستند.
هاشمی از وسیله نقلیه بهعنوان یک رکن اصلی در ترافیک نام برد و اظهار کرد: متأسفانه خودروهایمان ناایمن و غیراستاندارد هستند و باتوجه به اینکه خطای انسانی در رانندگی هیچگاه به صفر نمیرسد، در این میان خودروها میتوانند نقش بازدارنده در کاهش تصادفات رانندگی و آثار و عوارض ناشی از آن داشته باشند که البته خودروهای ما بهعلت عدمایمنی، فاقد این ویژگی هستند. مشاور معاون شهردار تهران با اعلام اینکه راههای برون شهری دارای مشکلات عدیدهای هستند و در این بین حتی یک کیلومتر راه کاملاً ایمن در کشور نداریم، افزود: بهعنوان نمونه در طول آزادراه رشت - قزوین یک جایگاه بنزین هم وجود ندارد درصورتی که برابر استانداردهای جهانی در آزادراهها در هر 5 کیلومتر باید یک استراحتگاه کامل و مجهز به همراه یک جایگاه سوخت پیشبینی شود.
مشاور معاون شهردار تهران توقفهای دوبله از جمله پارک دوبله خودروهای پخش اجناس فروشگاههای شهر را از جمله آفتهای ترافیک تهران نام برد و گفت: رانندگان این خودروها هیچتوجهی به حقوق دیگران نداشته و با توقف دوبله در مسیرهای پررفتوآمد، ترافیک را تشدید میکنند.هاشمی با تأکید بر اینکه در 7 ماه ابتدای امسال در تهران یک روز هم هوای پاک نداشتهایم و در مقابل میزان برخی آلایندهها در هوای شهر به 300 برابر حد مجاز میرسد، تصریح کرد: استفاده از آزبست در کشورمان ممنوع شده و میباید نسبت به حذف آن از صنایع اقدام میشد، درصورتی که میزان این آلاینده در حال حاضر در تهران 300 برابر شهرهای اروپایی است.
مشاور معاون شهردار تهران با اعلام اینکه 30 کارخانه در کشور بهصورت شبانهروزی و سه شیفته در حال تولید محصولات حاوی آزبست هستند، اضافه کرد: این در حالی است که ما از کشورهایی آزبست وارد میکنیم که سالهاست استفاده از این ماده سمی را ممنوع کرده و در کشور خود دیگر از آن استفاده نمیکنند.هاشمی تعهد مردم و مسئولان به قوانین و مقررات را از جمله راهکارهای حل مشکل ترافیک برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر خودروی ایمن و استاندارد، معابر امن و مناسب، شهرسازی اصولی و متناسب، محیط سالم و آرام، قوانین بازدارنده و سختگیرانه و اعمال و اجرای این مقررات، از جمله ساز و کارهای حل مشکل ترافیک است.
وی با اشاره به اینکه تا وقتی قانون در کشور فصلی اجرا شود و خودروسازان ساز خود را بزنند حال و روز ما بهتر از این نخواهد بود، اظهار کرد: تا وقتی خودروسازان فردی را که با حذف قطعه حیاتی کنیستر در واقع مرتکب یک عمل غیرانسانی میشود به جای اینکه تنبیه کنند تشویق میکنند، وضعیت از این بهتر نخواهد شد. رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه هر روز بالغ بر150 زن و مرد در تهران فوت میکنند که حدود20 درصد از مجموع مرگ و میرهای مردم این کلانشهر ناشی از اثرات مستقیم و غیرمستقیم آلودگی هواست.