دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

همشهری‌ورزشی: ایتالیا شنبه صبح سوم فوریه (14 بهمن) با شوک ناشی از کشته شدن مامور پلیس کاتانیا در جریان داربی سیسیل از خواب بیدار شد.

پلیس این شهر در نخستین ساعات روز شنبه نوزده تن از هواداران کاتانیا از جمله 9 نوجوان را دستگیر کرد ولی هیچ‌کدام از آنها جزو متهمین قتل فیلیپو راچیتی به شمار نمی‌روند. رناتو پاپا، معاون بازپرس این پرونده اعلام کرد که تحقیقاتی نیز در مورد ضعف موارد امنیتی پیرامون ورزشگاه «آنجلو ماسیمینو» شهر کاتانیا انجام خواهد شد.

این حادثه تراژیک که به بحرانی ملی تبدیل شده، رومانو پرودی، نخست‌وزیر ایتالیا را مجبور کرد که شنبه موضع‌ جدیدی اتخاذ کند و قول داد گروهی مستحکم را برای اصلاحات بنیادی به وجود آورد اما جی‌جی‌ریوا، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا در این مورد کمی تردید دارد و می‌گوید: «آیا اراده‌ای جدی برای تغییر دنیای فوتبال وجود دارد؟ برای این کار نیاز به مداخله جدی است وگرنه شش ماه بعد در همین‌جا قرار داریم و باید این حرف‌ها را تکرار کنیم.»

در همین ساعات ابعاد تازه‌ای از ماجرا آشکار شد. پی‌یترو لومانوکو، مدیر باشگاه کاتانیا می‌گوید که هواداران این تیم پیش از رسیدن هواداران پالرمو کمین کرده بودند. فیلیپو راچیتی که جزو مامورین محافظ هواداران پالرمو به شما می‌رفت، در اثر انفجار یک بمب دست‌ساز و همچنین برخورد یک سنگ به سینه‌اش کشته شد. این دو حادثه موجب شد تا او قادر به تنفس نباشد و در بیمارستان جان سپرد. لوموناکو که نقش بزرگی در صعود کاتانیا پس از 20 سال به سری A داشته، می‌گوید: «زحمات سه ساله ما بر باد رفت. نمی‌توانم بگویم که این در اثر جنون آنی بوده چراکه به نظر می‌رسد این حمله‌ای برنامه‌ریزی شده بوده است.

آنها در کمین هواداران پالرمو و پلیس بودند.»اما تصمیم فدراسیون فوتبال ایتالیا برای تعلیق مسابقات با واکنش‌های متفاوتی روبرو شده است. حتی اتحادیه بازیکنان پیشنهاد داده بود تا مسابقات یک سال تعطیل شود ولی تصمیم نهایی در جلسه‌ای (دیروز) بین دولت و مسئولان ورزش اتخاذ خواهد شد و شنیده می‌شود که ممکن است ادامه مسابقات در ورزشگاه‌های بدون تماشاگر برگزار شود. این به باشگاه‌ها و مقامات محلی فرصت می‌دهد تا تجهیز ورزشگاه‌ها را طبق استاندارد جدید انجام دهند.

این قوانین شامل بلیت‌های محدود و شماره‌گذاری شده و مامورین ویژه باشگاه‌ها برای کنترل هواداران است ولی اکثر ورزشگاه‌ها فاصله زیادی با این استانداردها دارند.زامپارینی، رئیس باشگاه پالرمو معتقد است که تعلیق فوتبال هیچ مشکلی را حل نمی‌کند: «متوقف کردن مسابقات به خاطر احترام به مرگ مردی که جانش را از دست داده، لازم بوده ولی مشکلی را حل نمی‌کند. تا وقتی مجازاتی برای اوباش در نظر گرفته نشود، به جایی نمی‌رسیم. پیش‌بینی‌ام این است که باز هم حرف‌های همیشگی را می‌شنویم ولی هیچ واکنشی نخواهیم دید. یک دهه پیش، هولیگانیسم در انگلیس نابود شد. حال باید ببینیم دولت و مسئولان عزم جدی برای این کار دارند.»

زامپارینی ادامه می‌دهد: «در ورزشگاه‌ها به مامور پلیس نیاز نداریم. این مشکل فوتبال نیست بلکه مشکل جامعه است. این اوباش در خارج ورزشگاه منتظر می‌مانند، درگیر می‌شوند، دستگیر می‌شوند و یک روز بعد آزاد می‌شوند. تنها لازم است آنها را شناسایی کنیم و به زندان بیندازیم.»

کد خبر 15013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز