گروه سیاسی: بیست و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه همانند سه نشست قبلی، حول موضوع فساد مالی بزرگ در کشور بود.

غلامحسین اژه ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای درخصوص آخرین اخبار وضعیت پرونده فساد مالی اخیر گفت که از بیش از 80 نفر به‌عنوان متهم تحقیق شده و با درنظر گرفتن کسانی که به‌عنوان مطلع حضور یافته‌اند نزدیک به 100 نفر مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. براساس سخنان دادستان کل کشور این پرونده تاکنون 82 نفر متهم داشته که از این تعداد 48 نفر با قرار بازداشت موقت زندانی شده‌اند و با لحاظ کردن کسانی که با قرار وثیقه آزاد شده‌اند هنوز 23 نفر در بازداشت موقت به‌سر می‌برند.

دستور برای بازگرداندن خاوری

محسنی اژه‌ای در جلسات قبلی از محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی که هم‌اکنون در کانادا به‌سر می‌برد خواسته بود تا به ایران بازگردد و پاسخگوی اتهاماتش باشد؛ هرچند که بعداً از بازگشت وی ابراز ناامیدی کرد. همین مسئله باعث شد تا سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به این سؤال که آیا بالأخره اقدامات بین‌المللی برای بازگرداندن «خاوری» توسط قوه قضاییه انجام شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: پس از اینکه دستگاه قضایی از بازگشت «خاوری» ناامید شد، به دادستان تهران دستور داده شد که از طریق پلیس بین‌الملل اقدامات لازم را انجام دهد.

وی درباره اتهامات محمد جهرمی، مدیرعامل برکنارشده بانک صادرات نیز گفت: مدیرعامل سابق بانک صادرات که برکنار شد، از نظر بازپرس پرونده متهم است. این فرد احضار شد. چندین ساعت از او بازجویی به عمل آمد و پرونده هم باز است. اگر در دادسرا کیفرخواست صادر شود، پرونده به دادگاه می‌رود.

فشار برای عدم برخورد با حامیان اصلی

انتقاد سه‌باره رئیس‌جمهور طی یک هفته اخیر نسبت به بازداشت برخی افراد منتسب به دولت به‌ویژه قائم‌مقام بانک مرکزی، باعث شد تا خبرنگاران نظر اژه‌ای را در این خصوص بپرسند، وی سخن مقام ارشد اجرایی کشور مبنی براینکه قائم مقام بانک مرکزی تحت فشار صحبت کرده است را کذب محض دانست و گفت که وی هنوز در بازداشت است.

اژه‌ای دلیل این بازداشت را نیز بیم تبانی عنوان کرد و افزود که هروقت این موجبات رفع شود، قرار وی تبدیل می‌شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: اینکه این فرد تحت فشار قرار بگیرد و علیه کسانی حرفی بزند اصلا منطقی نیست چون حرف تحت فشار اصلا ارزشی ندارد.

محسنی اژه‌ای از برخی فشارها بر قوه قضاییه در روند رسیدگی به پرونده فساد مالی برای طولانی شدن و لوث شدن آن خبر داد و گفت: با کمال تأسف مسائل خارج از موضوع و خلاف واقع به‌وجود می‌آورند که به‌نظر می‌رسد می‌خواهند دستگاه قضایی را در فشار بگذارند تا نگذارند دستگاه قضایی با حامیان اصلی برخورد کند. فضا‌سازی‌ می‌کنند. ولی دستگاه قضایی تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 وی همچنین خبر بازداشت فردی با هویت «ع.ر» که گفته می‌شود از بستگان اسفندیار رحیم مشایی، مسئول دفتر رئیس جمهور است را تایید کرد و گفت که فرد مورد نظر در بازداشت به سر می‌برد.

می‌خواهند پرونده را لوث کنند

اژه‌ای افزود: ما در چارچوب قانون، بدون برخورد سیاسی همه حرف‌ها، تهمت‌ها و این خلاف‌ها، دروغگویی‌ها را به‌خود می‌خریم تا مسیرمان را ادامه دهیم و اجازه ندهیم این مسئله نیز مانند برخی مسائل دیگر لوث بشود، چرا که بدشان نمی‌آید این پرونده را لوث کنند تا از اصل غافل شویم.

سه شنبه خبرنگاری درخصوص سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه زمینی به مساحت 700 هکتار در اطراف تهران به فردی واگذار شده است و قوه قضاییه به آن رسیدگی نکرده است پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: رئیس‌جمهور به‌طور کلی دو بار لیستی را به قوه قضاییه فرستادند که عنوان آن هم مفسدان اقتصادی بود. اولا مفسد تعریف دارد. تعداد قابل توجهی هم از این لیست کسانی بودند که معوقات بانکی داشتند و من عرض کردم واقعا نمی‌شود به هر کسی که معوقات بانکی دارد عنوان مفسد اقتصادی را اطلاق کرد؛ ثانیا برخی از کسانی که معوقات بانکی داشتند و در همین لیست بودند افرادی بودند که برای آنان از حوزه‌ دفتر رئیس‌جمهور به مراکز ذی‌ربط توصیه شده بود به آنان مهلت داده شود تا معوقاتشان را پرداخت کنند.

کد خبر 150673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز