گروه بورس: قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون 20 درصد افزایش پیدا کرده است که این موضوع موجب افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار شده است.

بورس

کارشناسان معتقدند تحلیل اثرات افزایش قیمت دلار بر بورس تهران قدری پیچیده است اما این موضوع می‌تواند سهامداران را به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب کند.

به گزارش همشهری، بازار‌های طلا، ارز، مسکن، پول و سرمایه به نوعی به‌طور سنتی رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند به‌طوری که هرگاه جریان ورود نقدینگی به یک بازار کم می‌شود، جریان ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاری در بازار دیگر افزایش می‌یابد و این موضوع باعث شده تا این بازار‌ها تبدیل به رقبای سنتی شوند. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون 20 درصد رشده کرده ضمن اینکه قیمت هر دلار آمریکا از شهریور سال گذشته تاکنون از 1057 تومان به 1334 تومان رسیده است؛ این موضوع موجب شده تا برخی سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار متمایل شوند. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار تاثیر متفاوتی بر روند سود آوری شرکت‌های بورس دارد.

در همین رابطه، علی اسلامی کارشناس بازار سرمایه به همشهری گفت: تحلیل اثر افزایش قیمت ارز به‌ویژه دلار بر بازار سرمایه باید از 2بعد مورد بررسی قرار گیرد: بخش اول اثراتی است که این افزایش بر میزان سود شرکت‌های صادر‌کننده و وارد‌کننده می‌گذارد و بخش دوم جذابیت‌هایی است که برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند و خود را به‌عنوان یک بازار فعال جایگزین معرفی می‌کند.

وی افزود: افزایش قیمت دلار باعث افزایش سود شرکت‌های صادر‌کننده و شرکت‌هایی می‌شود که قیمت محصولاتشان وابسته به قیمت‌های جهانی است و از سوی دیگر تعهدات ارزی کمتری نیز دارند مانند شرکت ملی صنایع مس، فولاد مبارکه اصفهان یا شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی که مواداولیه وارداتی چندانی نیز ندارند.

به گفته اسلامی افزایش قیمت ارز باعث افزایش سود این شرکت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت سهام آنها می‌شود چرا که این شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت بالاتری صادر می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما از سوی دیگر شرکت‌هایی که بخش زیادی از تولیداتشان وابسته به محصولات وارداتی است و تعهدات ارزی دارند از ماجرای افزایش قیمت ارز متضرر می‌شوند چرا که باید هزینه بیشتری صرف تولید کنند مانند شرکت‌های خودرو سازی که ارز بری زیادتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارند.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها با کاهش سود مواجه می‌شوند تاکید کرد:در کنار این مسائل اگر این شرکت‌ها اجازه افزایش قیمت نداشته باشند بیش از پیش متضرر می‌شوند و میزان سود ودر نهایت قیمت سهامشان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود:اما از دیدگاه دوم و اینکه با افزایش قیمت ارز - به‌ویژه دلار - بازار جایگزین در کنار بورس برای سرمایه‌گذاری به‌وجود می‌‌آید باید بگویم که طبیعتا عموما پس‌انداز‌های مردم در چنین شرایطی به سمت این بازار‌ها سوق پیدا می‌کند چرا که به‌طور سنتی مردم ایران پس‌انداز‌های خود را به‌طور همزمان در چند بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند و به سرمایه‌ها تنوع می‌دهند. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش قیمت دلار باعث کاهش جریان ورود نقدینگی به سمت بورس شود.

تثبیت قیمت

در همین حال شهریار شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا نیز در گفت‌وگو با همشهری درباره تاثیر افزایش قیمت ارز بر بورس تهران گفت: قیمت ارز به‌ویژه دلار از متغیر‌های کلان اقتصادی کشور است اما به‌نظر می‌رسد شرکت‌های بورس عموما تمایل به تثبیت نرخ ارز دارند ضمن اینکه در چند سال گذشته ما عموما عادت داشته‌ایم که قیمت ارز یکسان باشد.

وی با بیان اینکه تحلیل اثرات قیمت ارز بر بازار سهام به بررسی‌های زیادی نیاز دارد ادامه داد: مهم‌ترین تاثیری که افزایش نرخ ارز دارد روی میزان سودآوری شرکت‌های بورس است به‌طوری که شرکت‌های صادر‌کننده از این موضوع سود می‌برندو شرکت‌های وارد‌کننده با کاهش حاشیه سودشان مواجه می‌شوند.

وی تا کید کرد: اگر قیمت ارز افزایش یابد و متناسب با آن شرکت‌ها مجاز باشند که قیمت محصولاتشان را اصلاح کنند آن وقت شرایط تا حدودی برای شرکت‌های وارد‌کننده تعدیل خواهد شد اما در غیراین صورت حاشیه سودشان با افزایش قیمت ارز کاهش می‌یابد.

وی درباره پیش‌بینی آینده بازار سهام گفت: گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها می‌تواند اطلاعات بیشتری به سرمایه‌گذاران ظرف روز‌های آینده بدهد.

کد خبر 150969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز