رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به استفساریه مجلس برای انتشار آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی گفت: هم‌اکنون شورای نگهبان مشغول بررسی این امر برای قانون شدن است.

به گزارش فارس، ارسلان فتحی‌پور اظهار داشت: مجلس در ماه‌های اخیر استفساریه‌ای در این خصوص آماده کرد تا بانک مرکزی از این پس بتواند مانندقبل آمارهای اقتصادی را منتشر کند.

وی افزود: هم‌اکنون این استفساریه در شورای نگهبان در حال بررسی است و امید می‌رود بانک مرکزی بتواند بار دیگر آمارهای اقتصادی را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه، بانک مرکزی را از انتشار آمارهای اقتصادی منع کرده، ادامه داد: اگر این استفساریه مورد موافقت شورای نگهبان قرار گیرد قانون اصلاح می‌شود.

به گزارش همشهری براساس ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است و این مرکز وظیفه دارد حداکثر ظرف سال اول برنامه نسبت به تهیه برنامه ملی آماری کشور اقدام کند.

تا‌کنون مرکز آمار اقدام مشخصی برای اجرایی شدن این الزام قانونی انجام نداده است.

توقف انتشار آمارهای اقتصادی در سال‌های اخیر شدت یافته است و در حالی بانک مرکزی الزام قانون برنامه پنجم را دلیل توقف انتشار آمارهای رسمی عنوان می‌کند که قانون یاد شده تصریح دارد به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌شود در حدود وظایف قانونی خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهای مورد تأیید شورای‌عالی آمار نسبت به تولید آمار تخصصی حوزه مربوط به‌خود اقدام کنند.

بانک مرکزی از خردادماه امسال روند انتشار تمامی آمارهای اقتصادی را متوقف کرده است.

کد خبر 151565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز