چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه گفت: به نام دولت ترکیه از کردهای علوی استان تونجعلی به علت کشتار و تبعید آنان در دهه 1930 عذرخواهی می کنم.

به گزارش ایرنا، وی در نشست نمایندگان استانهای مختلف حزب حاکم  عدالت و توسعه ضمن بیان این مطلب گفت : اگر به نام دولت ترکیه باید از رخدادهای تونجعلی و یا درسیم در اواخر دهه 1930 عذرخواهی شود ، اگر این عذرخواهی در عرف دولتی مرسوم است، من به نام دولت ترکیه عذرخواهی می کنم.

اردوغان در سخنان خود با اشاره به اینکه طبق اسناد رسمی دولتی نزدیک به 14 هزار نفر در سالهای1930 تا 1936 میلادی در استان درسیم از سوی نیروهای دولتی به قتل رسیدند و بیش از 13 هزار نفر نیز تبعید شدند، اظهارداشت : در آن دوران حزب جمهوریخواه خلق تنها حزب حاکم در ترکیه بود و مسوولان این حزب اکنون باید از کردهای درسیم عذرخواهی کنند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه اظهارداشت: طبق اسناد موجود یک کشتار از پیش برنامه ریزی شده علیه مردم درسیم که بعدها به تونجعلی تغییر نام یافت صورت گرفته و اسناد آن در آرشیوهای دولتی موجود است.

کمال قلچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه ترکیه روز گذشته طی سخنانی خواهان عذرخواهی اردوغان به دلیل رخدادهای درسیم دراواخر دهه 1930 میلادی شده بود.

اردوغان در سخنان تند امروزخود خطاب به قلچداراوغلو گفت: آرشیو دولتی به روی شما نیز باز است و اگر اطلاعی در مورد آن کشتار ندارید، می توانید به آن مراجعه کنید.

از سال 1935 میلادی در حالی که حزب جمهوریخواه خلق تنها حزب رسمی ترکیه بود و به هنگام رییس جمهوری آتاترک به بهانه شورش و عصیان، یک عملیات نظامی گسترده در استان درسیم که کردهای علوی درآن زندگی می کردند ،آغاز شد.

این عملیات به مدت چهار سال ادامه یافت و به گفته برخی منابع تاریخی ، بخش عمده عملیات نظامی در منطقه در زمانی که آتاترک در بستر بیماری بود و پس مرگ وی انجام شده است.

برخی منابع تاریخی تعداد کشته شدگان در رخدادهای یاد شده را بیش از 50 هزار نفر عنوان کرده اند.

استان تونجعلی که تا اواخر دهه 1930 به نام منطقه درسیم نامیده می شد و از دیرباز ساکنان آن را کردهای علوی تشکیل می دهند در شرق ترکیه قرار دارد.

کد خبر 152021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز