گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد: سود هر سهم شرکت‌های بورس به‌طور میانگین 51‌تومان است که از این میزان 37 تومان معادل 71 درصد بین سهامداران تقسیم می‌شود.

بورس

به گزارش همشهری، اطلاعات جدید از وضع سودآوری و نحوه تقسیم سود شرکت‌های فعال در بورس بیانگر آن است که این شرکت‌ها از ابتدای سال تاکنون 15.3 هزار میلیارد تومان سود به دست آورده‌اند که از این میزان11.2 هزار میلیارد تومان آن را تقسیم کرده‌اند. شرکت‌های بورس به‌طور متوسط به‌ازای هر سهم 51 تومان سود به‌دست آورده‌اند که از این میزان 71 درصد آن معادل 37 تومان نصیب سهامداران شده است. در این میان شرکت‌هایی که در گروه فلزات اساسی فعالیت می‌کنند بیشترین سود سالانه را به سهامدارانشان پرداخت کرده‌اند و به‌طور میانگین 23 شرکت حاضر در این گروه 62 تومان از 80 تومان درآمدی را که به‌ازای هر سهم به دست آورده‌اند بین سهامدارانشان تقسیم کرده‌اند اما در مقابل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری که توانستند در سال مالی گذشته سود خوبی به دست بیاورند فقط 40‌درصد از سود شان را بین سهامداران تقسیم کردند.

آمار‌های رسمی بورس تهران نشان می‌دهدبانک‌ها به‌طور میانگین 40 تومان سود به‌ازای هر سهم به دست آورده‌اند اما از این مقدار فقط 16 تومان یعنی 40 درصد از سودشان را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند. در مقابل، شرکت مخابرات ایران با وجود آنکه سود هر سهم‌اش در پایان سال مالی به 44 تومان رسیده بود اما از این میزان 43 تومان معادل 98 درصد را بین سهامداران تقسیم کرد.
هنوز از دلایل محافظه کاری مدیران صنعت بانکداری اطلاعی در دست نیست اما به‌نظر می‌رسد وقوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی و احتمال گسترش دامنه این اختلاس به بانک‌های دیگر که ممکن است موجب ایجاد تغییرات در حساب‌های این بانک شود؛دلیل محافظه کاری مدیران بانک‌ها بوده است.

آخرین پیش‌بینی سود

همچنین اطلاعات جدید در مورد آخرین پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس بیانگر آن است که با اضافه شدن بانک پاسارگاد ابتدای سال‌جاری به مجموعه بورس تهران پیش‌بینی سود سهام بانک‌ها و مجموع کل بورس یکباره جهش پیدا کرده است و به 41 هزار و 407 میلیارد ریال رسیده است. به این ترتیب با اضافه شدن این بانک به بورس، این صنعت در رده نخست بیشترین میزان پیش‌بینی سود سالانه قرار گرفت.
سهام بانک پاسارگاد امسال برای نخستین‌بار در بورس عرضه شد و این بانک خیلی زود به بزرگ‌ترین بانک بورس تبدیل شد. در حال حاضر بانک پاسارگاد با سرمایه‌ای معادل27.285میلیارد ریال در رده نخست صنعت بانکداری بورس قرار دارد و پس از آن بانک‌های صادرات و تجارت در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر این بانک در میان 10 بانک حاضر در بورس با پیش‌بینی سودی معادل 8 هزار و 995 میلیارد ریال بیشترین سود را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده است.پس از صنعت بانکداری گروه فلزات اساسی با پیش‌بینی سودی معادل 22‌هزار و 532 میلیارد ریال در جایگاه دوم بورس جای گرفته است. شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی نیز تاکنون 18‌هزار و 149 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند و در جایگاه سوم بازار سهام قرار گرفته‌اند.شرکت‌های بورس تهران پیش‌بینی کرده‌اند امسال در مجموع 167 هزار و 297 میلیارد ریال یعنی به‌ازای هر سهم 43 تومان سود به دست بیاورند.

کد خبر 152121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز