کاهش سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی موقعیت تازه‌ای را برای باشگاه‌های لیگ برتر به‌وجود آورده که به‌نظر می‌رسد مقصر اصلی آن خود باشگاه‌ها هستند.

فوتبال

 بعد از اینکه سهمیه فوتبال ایران از 4سهمیه قطعی به 2سهمیه قطعی و 2سهمیه در پلی‌آف رسید، رئیس سازمان لیگ برتر از احتمال حذف نماینده‌های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا خبر می‌دهد. عزیز محمدی که در ماه‌های اخیر با مصاحبه‌های خود به باشگاه‌ها هشدار داده بود، به فارس می‌گوید: «درصورتی که باشگا‌ه‌های ما نتوانند پروانه حرفه‌ای شدن دریافت کنند دیگر نماینده‌ای در لیگ قهرمانان آسیا نخواهیم داشت.»

اما کدام باشگاه‌ها استانداردهای مدنظر AFC را رعایت نکردند؟ رئیس سازمان لیگ برتر در این باره می‌گوید: «اشکالات اولیه‌ای که AFC از ما گرفته بود را برطرف کرده بودیم از جمله تعداد تماشاگران، آی‌دی‌کارت‌های خبرنگاران، ارسال گزارش‌های قبل و بعد از بازی، برگزاری نشست‌های خبری و همچنین ارسال اسامی مجمع هیأت مدیره پرسپولیس و استقلال اما در 3مورد از ما اشکال گرفته بودند.»
ظاهرا نخستین اشکال به برگزاری مسابقات بود و اینکه ورودی و خروجی برخی از استادیوم‌ها مشکل داشت. نماینده‌های AFC معتقد بودند ورودی خبرنگاران و تماشاگران یکی است. اعتراضی که با پذیرش نماینده‌های ایرانی حاضر در مالزی روبه‌رو شده است. محمدی معتقد است که ورزشگاه‌های تختی اهواز، آبادان و ورزشگاه شهید بهشتی مربوط به تیم شاهین بوشهر این مشکل را داشته است.

اشکال دوم به مدیاتریبون، میکسد‌زون، اتاق خبرنگار و رسانه گرفته شده که ظاهرا ورزشگاه‌های یادگار امام قم، انقلاب کرج، تختی انزلی، اکباتان و تختی اهواز و آبادان این مشکلات را دارند. رئیس سازمان لیگ با تایید اشکال دوم تاکید می‌کند: «ما هر چقدر به باشگاه‌ها و اداره کل تربیت‌بدنی‌ها در این استان‌ها گفتیم این مشکلات را برطرف کنند فایده‌ای نداشت و مدارکی که به ما دادند مناسب نبود.»
اشکال سوم نیز به گفته او به تراز مالی باشگاه تراکتورسازی وارد شد که حسابرسی نشده بود. محمدی که یکی از نمایندگان ایران در مالزی بود، عنوان می‌کند: «این یک واقعیت است که همه باشگاه‌ها مدارک خود را داده بودند اما ترازمالی باشگاه تراکتورسازی کامل نبود. حتی باشگاه مس سرچشمه نیز در ارسال مدارک خود دچار یک اشتباه جزئی شده بود اما این اشتباه ۶ امتیاز از ما کم کرد. آنها به جای اینکه به AFC اعلام کنند دارای ۲۰ بازیکن حرفه‌ای هستند نوشته بودند ۱۷ بازیکن حرفه‌ای دارند. ما در نامه‌ای که روز گذشته(2 روز پیش) به AFC دادیم نوشتیم که این مسئله یک اشتباه بوده و این باشگاه دارای ۲۰ بازیکن حرفه‌ای است تا از این طریق نمره کم شده به ما بازگردانده شود.»

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که امتیاز فوتبال ایران چقدر بوده و چه امتیازی برای بازگرداندن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا لازم است. محمدی می‌گوید: «وقتی نمرات داده شده را مشاهده کردیم احساس کردیم نمرات بیشتری از ایران کم شده است اما در جلسه با سوزوکی، او اصلا زیربار نرفت که به ایران نمره کمی دادند. به همین دلیل، با مسئول کارگروه ایران که برای بازدید به ایران آمده بود جلسه‌ای گذاشتیم تا به او بگوییم در نمره دادن به ایران کم‌لطفی شده است.» او اضافه می‌کند: «در جلسه عمومی اعلام شد فدراسیونی که بالای ۶۰۰ امتیاز آورده باشد از ۴ سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا برخوردار است. فدراسیونی که بین ۵۷۵ تا ۶۰۰ امتیاز آورده باشد ۳ سهمیه به اضافه یک سهمیه در پلی آف خواهد داشت و فدراسیونی که پایین‌تر از این امتیاز آورده باشد دارای 2سهمیه قطعی و 2سهمیه در پلی آف خواهد شد. با توجه به اینکه ۵۷۶ امتیاز کسب کرده بودیم دارای ۳ سهمیه قطعی و یک سهمیه در پلی آف بودیم اما بعدا متوجه شدیم که امتیازهای ما کمتر از این است.»

جالب اینکه طرح سیستم لیگ قهرمانان آسیا از سال 2005 اجرایی شده و در این سال‌ها 3 رئیس فدراسیون حضور داشتند. آخرین آن، یعنی رئیس فعلی فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته به کمک برخی مسئولان فدراسیون تلاش بسیاری انجام داد تا باشگاه‌ها به استانداردهای AFC برسند. تعلل باشگاه‌ها و بی‌توجهی آنها به ایرادهای گرفته شده AFC امروز باعث کاهش سهمیه ایران شده است.
با وجود این، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال به جای اشاره به کمبودهای باشگاه‌های ایران ادعا می‌کند: «اگر در کمیته اجرایی AFC نماینده داشتیم، می‌توانست از حق فوتبال ما دفاع کند تا سهمیه‌های باشگاه‌های ما در لیگ قهرمانان آسیا به 2تیم مستقیم کاهش نیابد.»گرچه مدیران باشگاه‌ها به جای پذیریش ایرادهای AFC در پی توجیه آن هستند اما سازمان لیگ همچنان نگران است و از تبعات دیگر کمبودهای امکانات باشگاه‌ها می‌گوید: «اگر نتوانیم به ۱۲ تیم خود پروانه حرفه‌ای شدن بدهیم لیگ ما آماتور می‌شود.»

کد خبر 152257

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز