گروه شهری: همزمان با آغاز ماه محرم و ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متنوعی را در راستای هویت بخشی سیمای بصری، شعائر اسلامی و پیام‌های عاشورایی در شهر اجرا کرده و می‌کند.

محرم

به گزارش همشهری، شهرداری تهران در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود در ماه‌های محرم و صفر سال‌جاری بیش از 333 عنوان برنامه فرهنگی را در مناطق مختلف درنظر گرفته است. در ویژه برنامه‌های امسال سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سازمان پارک‌ها و فضای سبز، سازمان میادین میوه و تره‌بار، شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسیرانی، برج میلاد و معاونت‌های امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران حضور دارند. این در حالی است که اخبار رسیده از اجرایی شدن این برنامه‌ها در گوشه و کنار شهر و استقبال گسترده شهروندان حکایت دارد.
از شمال غرب تهران و منطقه 22 خبر می‌رسد که برپایی خیمه‌های معرفت حسینی همزمان با روز عاشورا در 4 مسجد بزرگ منطقه شامل مسجد جامع‌المهدی(عج)، امام علی (ع)، امام حسین (ع) و مسجد جامع ولیعصر(عج) برگزار می‌شود.

اما در شمال شرق تهران نیز شهرداری منطقه 4 با نیازسنجی از مساجد و هیئت‌های منطقه امکانات مورد نیاز را فراهم کرده است. در همین زمینه بیش از 800 مسجد تجهیز شده‌اند و نیز می‌توان به توزیع بیش از یک هزار مخزن جمع‌آوری پسماند خشک در هیئت‌ها اشاره کرد.

تهران قدیم، عزاداری‌های‌قدیم

قدیمی‌ترین منطقه تهران نیز که خاطرات برنامه‌های تکیه دولت در ایام ماه محرم را در حافظه خود دارد شاهد اجرایی شدن برنامه‌های فرهنگی متنوعی خواهد بود. طبق جدول برنامه‌های اعلام شده برگزاری مراسم سوگواری و مداحی در مساجد و حسینیه‌های قدیمی منطقه 12، برپایی نماز ظهر عاشورا در نقاط مختلف منطقه، تعزیه‌خوانی در میدان بهارستان در روزهای 14 و 15 آذر و دیگر نقاط این منطقه برخی از برنامه‌های اعلام‌شده هستند.در جنوب شرق تهران نیز برنامه‌های فرهنگی و مذهبی متنوعی ویژه ماه‌های محرم و صفر برگزار خواهد شد که شهروندان می‌توانند از آنها استفاده کنند. اهالی منطقه 15 تهران می‌توانند از برنامه‌هایی چون کارگاه نقاشی، نمایشگاه غریبانه، همایش عاشورایی 72 تن، تعزیه عاشورا، نماز ظهر عاشورا و دیگر برنامه‌های گسترده این منطقه استفاده کنند.
شهروندان جنوب تهران در مناطق 19 و 20 نیز می‌توانند در برنامه‌هایی چون برپایی آیین تعزیه حضرت امام حسین(ع)، همایش‌های نوگلان حسینی، زنان عاشورایی، جلوه‌های کربلا، شب شعر عاشورایی، مسابقات کتابخوانی مدارس، سوگواری بیتاب حسین(ع) و غیره شرکت کنند.

سازمان فرهنگی، برنامه‌های‌فرهنگی

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در ماه‌های محرم و صفر مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی خواهد بود. در همین ارتباط رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بازنمایی واقعه عاشورا با استفاده از فناوری چندرسانه‌ای در نخستین نمایشگاه فرهنگی هنری خیمه خورشید خبر داد و گفت: ماکت 250 متری صحنه عاشورا به نمایش گذاشته می‌شود. امیر خوراکیان بر استفاده از قالب‌های متنوع هنری برای ارائه مفاهیم عمیق عاشورا برای همه اقشار و گروه‌های سنی در این نمایشگاه تأکید کرد و گفت: در بخشی از نمایشگاه با عنوان برای اسلام با استفاده از تصویرسازی‌های مرتبط و برنامه‌های چند رسانه‌ای، سیر حرکت امام از مدینه، وقایع کربلا، کوفه و شام، مشخصات یاران امام حسین(ع) در کربلا و قصه عاشورا در مساحت 4 هزار متر مربع روایت می‌شود.این نمایشگاه که از تاریخ 12 تا 25 آذرماه همزمان با 7 تا 20 محرم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب هرروز از ساعت 8 تا 20 برپا خواهد بود، بخش‌های متنوع دیگری را نیز در برمی‌گیرد.

آماده باش آتش‌نشانی

برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در گوشه و کنار شهر در روزهای آینده مخاطبان بیشتری را به‌خود جذب خواهد کرد. اما شهرداری تهران در زمینه تامین امنیت شهروندان و عزاداران حسینی نیز تمهیدات خاصی را درنظر گرفته است. درباره این موضوع مدیر منطقه 4 عملیاتی سازمان آتش‌نشانی گفت: تمام کارکنان سازمان آتش‌نشانی با تمام توان انسانی و تجهیزات کامل ایام محرم در حالت آماده‌باش بوده و به خدمت رسانی به عزاداران، تکایا و مساجد می‌پردازند.

داوود درویش‌زاده درخصوص آماده‌باش مجموعه سازمان آتش‌نشانی به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و تجهیز هیأت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا با خاموش‌کننده‌های آتش‌نشانی‌، اظهار کرد: در حال حاضر براساس لیست سازمان آتش‌نشانی تمامی مساجد، حسینیه‌ها و هئیت‌های مذهبی به کپسول آتش‌نشانی و لوازم ایمنی تجهیز شده‌اند و چنانچه تکایا و هئیتی امسال برای نخستین بار راه‌اندازی می‌شود با داشتن کارت وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی خاموش کننده‌ها را از این سازمان دریافت می‌کنند.

کد خبر 152709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز