محمد مایلی کهن در شروع فصل به‌عنوان مدیر فنی همکاری کوتاهی با پرسپولیس داشت.

استیلی

بعد از آن جدایی خبری از سرمربی سابق سایپا نبود ولی او دیروز سکوت دوماهه‌اش را شکست و در گفت‌وگویی مفصل با ایسنا به بررسی مشکلات پرسپولیس پرداخت. در این گفت‌وگو اما خبری از خشم معمول مایلی کهن نیست و او نگاهی منطقی به اتفاقات اخیر باشگاه پرسپولیس دارد، البته او در پایان پیشنهاد می‌دهد که سرمربیگری پرسپولیس را به او بسپارند.

  • شما خیلی زود متوجه سرنوشت پرسپولیس با استیلی شدید و از این تیم رفتید. گویا پیش‌بینی‌تان درست از آب در آمد؟

من بد کسی را نمی‌خواستم و نمی‌خواستم نان کسی را آجر کنم. واقعیت این است که من از استیلی دلخورم، دلخوری به خاطر اینکه تنها کسی که می‌خواست بدون شیله پیله به او کمک کند من بودم. می‌توانستم مثل بقیه افرادی که کنارش بودند، به او بگویم تو بهترین هستی و عاقبتش همین می‌شد که الان می‌بینید.

  • رویانیان هم گفته که برای استیلی زود بود سرمربی شود.

او گفته که من 80 روز به پای استیلی ایستادم اما به اعتقاد من او 8 دقیقه هم پای استیلی نایستاد. از روز اول گفت می‌خواهم مربی جدید بیاورم. من که مربی بوده‌ام می‌دانم، این بدترین روش ممکن است. من می‌دانم این چه سمی است و چطور شان و منزلت یک مربی را نزد بازیکنان پایین می‌آورد. این یکی از مشکلات اصلی پرسپولیس بود چرا که دیگر مشکل مالی در میان نبود و پول‌های خوبی داده می‌شد. درباره حضور رویانیان در فوتبال هم باید بگویم مثل این می‌ماند که من را به‌عنوان رئیس ستاد سوخت انتخاب کنند. ضمن اینکه فکر می‌کنم مدیریت ستاد سوخت خیلی راحت‌تر از مدیریت پرسپولیس است. خود رویانیان هم این حرف را زده. به اعتقاد من با وجود احترامی که برای رویانیان قائلم، او نمی‌تواند در این جور مسائل اظهارنظر کند.

  • کمیته فنی با چه معیارهایی استیلی را انتخاب کرد؟

بنده عضو کمیته فنی نبوده‌ام و نمی‌توانم جواب شما را بدهم اما مشکل استیلی این نبود که زود به پرسپولیس آمد. بزرگ‌ترین مشکل او این بود که حتی خودش، خودش را باور نداشت. 85 بازی ملی در کارنامه استیلی وجود دارد اما او به توانایی خودش اعتقادی نداشت. استیلی وقتی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد، گفت که من یک مدیر فنی هم می‌خواهم. کجای دنیا وقتی یک سرمربی انتخاب می‌شود خودش پیشنهاد انتخاب یک مدیر فنی را می‌دهد؟ این یعنی اینکه استیلی خودش را باور نداشته است. یا اینکه او بدون شناخت دنبال هنکه رفت. می‌خواهم این را بگویم اگر قرار بود هنکه به پرسپولیس بیاید دیگر چه نیازی به انتخاب استیلی بود. رزومه هنکه کجایش با کارنامه استیلی قابل قیاس بود؟

  • البته هنکه با همین رزومه قبول کرد دستیار مظلومی باشد.

من معتقدم وضعیت استقلال با پرسپولیس متفاوت است. می‌گویند پرسپولیس نتوانست مهره‌های خوبی را جمع کند. به‌نظرم در این زمینه هم می‌شود بحث کرد. مشکل پرسپولیس مهره نیست. به اعتقاد من اگر پرسپولیس در سطح استقلال بازیکن نگرفته کمتر از این تیم هم نگرفته است. شما مثلا پارسال می‌آیی علی کریمی را می‌گیری. آیا کریمی مهره بدی است؟ هر بیست سال مثل او به فوتبال می‌آید. نحوه استفاده از بازیکن شرط است. کریمی تازه یکی، دو بازی است در جای خودش بازی می‌کند. مهره خوب داشتن شرط لازم است اما شرط کافی نیست.

نحوه بازی گرفتن، نحوه تمرین دادن، نحوه آنالیز حریف، نحوه مدیریت بازیکن و موارد دیگر خیلی مهم است. ضمن اینکه می‌خواهم بدانم که تیم نفت چه زمانی بسته شد؟ مهره‌های این تیم را کنار مهره‌های پرسپولیس بگذارید. متأسفانه هر وقت پرسپولیس نتیجه نمی‌گرفت می‌گفتند 8 نفر از بازیکنان ما محروم و مصدوم هستند. مگر قرار است یک تیم با 20 نفر بازی کند. پرسپولیس هادی نوروزی، مهرداد اولادی و وحید هاشمیان را داشت آن وقت استیلی می‌گفت من یک مهاجم هدف می‌خواهم.

  • آینده پرسپولیس را با این وضعیت چطور می‌بینید؟

به اعتقاد من پرسپولیس نیاز به خانه تکانی شدید دارد. امسال که بر خلاف سال گذشته جام حذفی اهمیت پیدا کرده، پرسپولیس کنار رفته است. به اعتقاد من هنوز در کنار پرسپولیس افرادی هستند که بیشترین لطمه را به این تیم می‌زنند اما به هر حال آنها مهره مار داشته‌اند و همیشه با پرسپولیس بوده‌اند. برای خود شما جای تعجب ندارد که چرا تا به حال مربیگری در پرسپولیس را به مایلی کهن پیشنهاد نکرده‌اند؟ من همان مربی‌ای هستم که فوتبال ایران 15 سال اثراتش را از حضورم در تیم ملی دید و مجیدی و مهدوی‌کیا هنوز از آن تیم باقی مانده‌اند. با 14‌سال سابقه به‌عنوان بازیکن و 6 سال به‌عنوان مربی، بعد از آقای پروین بیشترین حضور متداوم را در پرسپولیس داشته‌ام.

پرسش مایلی‌کهن و پاسخ خوردبین

مایلی کهن در بخشی از مصاحبه‌اش به انتقاد از عملکرد خوردبین به‌عنوان سرپرست پرسپولیس پرداخته است. او پورحیدری را به‌عنوان یک سرپرست خوب و یکی از دلایل موفقیت استقلال مثال می‌زند و اضافه می‌کند: «همان موقع گفتم که سرپرست تیم باید یک ساعت زودتر بیاید و 2 ساعت دیرتر برود. این وظیفه یک سرپرست است. سرپرست فعلی 30 سال است که در پرسپولیس این نقش را دارد.

بیش از همه در کنار پرسپولیس بوده است اما می‌خواهم بدانم آیا در پرسپولیس کسی کاربلدتر از او وجود ندارد؟ سرپرستی که خودش نتواند شب مسابقه در هتل حضور داشته باشد، سرپرستی که نتواند به موقع خودش کارهای روحی روانی انجام بدهد ‌طبعا تیم به مشکل برمی‌خورد. پس فلسفه وجودی این سرپرست چیست؟» انتقاد مایلی کهن بدون پاسخ نماند و خوردبین در واکنش به آن گفت: «آقای مایلی کهن بهتر است درباره خودش صحبت کند. او پیش از این مربی بوده است و چیزی از سرپرستی نمی‌داند که بخواهد نظر دهد، پس بهتر است که این کار را نکند.»

کد خبر 153643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز