سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیرها بین نیروهای نظامی و تظاهرکنندگان مصری که واگذاری قدرت از شورای عالی نظامی به دولتی غیر نظامی را خواستار هستند، در پنجمین روز پیاپی خود شدت گرفته است.

مصر

به گزارش پرس تی وی، نظامیان مصری روز سه‌شنبه (۲۹ آذر، ۲۰ دسامبر) برای پراکندن معترضانی که در میدان آزادی قاهره تحصن کرده بودند، از گلوله‌های جنگی، باتوم و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

به گفته شاهدان عینی، صدها نیروی دولتی وارد میدان شدند و به سوی تظاهرکنندگان صلح‌جو آتش گشودند.

یکی از معترضان گفت: صدها تن از نیروهای امنیتی دولت و سربازان ارتش وارد میدان شدند و به روی مردم آتش گشودند. آن‌ها معترضان را تعقیب کردند و هر چه که بر سر راه آنان بودند از جمله تجهیزات پزشکی و پتوها را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان از شورا نظامی می‌خواهند بی‌درنگ قدرت را به دولتی غیرنظامی واگذار کند.

این درحالی است که حاکمان نظامی مصر به استفاده از خشونت علیه معترضان متهم هستند.

در پی چهار روز سرکوب‌ شدید و خونین معترضان به دست نیروهای نظامی و پلیس ضد شورش در میدان آزادی قاهره، ۱۴ تن از معترضان کشته و بیش از ۵۰۰ تن نیز مجروح شدند.

در همین حال، ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، دولت موقت نظامی مصر را به خاطر خشونت بی‌رحمانه و اعمال خلاف انسانیت و شئونات بشری محکوم کرده است.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز گفت، به شدت از "استفاده زور و خشونت از سوی نیروهای امنیتی احساس خطر می‌کند.

با این حال، نظامیان مصری ادعا می‌کنند، این درگیری‌ها دسیسه‌ای برای بی‌ثبات کردن این کشور است.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر از ماه فوریه در پی سرنگونی رژیم حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر، قدرت را در این کشور به طور موقت در اختیار گرفته است.

کد خبر 154463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز