همشهری آنلاین: ترکیه به فرانسه درباره قانونی کردن مجازات برای افرادی‎ که نسل کشی ارامنه از جانب امپراطوری عثمانی را در دوره جنگ جهانی اول انکار می‎کنند و پیامدهای بالقوه این امر بر روابط دیپلماتیک دوجانبه هشدار داده است.

احمد داود اوغلواحمد داود اوغلو

به گزارش پرس تی‌وی، احمد داود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با آلن ژوپه وزیر امورخارجه فرانسه گفت: "سفر هیچ یک از مقام‌های با نفوذ ترکیه به فرانسه به معنای تایید وقوع چنین نسل کشی نیست."

آنکارا تاکید کرده است بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارمنی و بسیاری از ترک‌ها که بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ کشته شدند، قربانیان جنگ جهانی اول بودند.

این در حالی است که ارمنستان شمار قربانیان را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام می‌کند.

پارلمان فرانسه قرار است روز پنج‌شنبه، موضوع قانونی کردن مجازات برای آن دسته از افرادی که چنین نسل کشی را انکار می‌کنند، بررسی کند.

در صورت قانونی شدن این لایحه، آن دسته از افرادی که این موضوع را انکار می‌کنند با مجازات بیش از یک سال زندان و پرداخت جریمه‌ای ۴۵۰۰۰ یورویی، روبرو خواهند شد.

این لایحه از سوی حزب حاکم نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد شد که خود را برای نبرد سخت انتخاباتی دیگر در آوریل سال آینده آماده می‌کند.

همچنین، بسیاری بر این باورند که سارکوزی با پیشنهاد این طرح قصد دارد حمایت نزدیک به ۴۰۰ هزار مهاجر قدرت‌مند ارمنی را کسب کند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد در صورت تصویب این لایحه، آنکارا تحریم‌هایی را علیه فرانسه اعمال خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه یادآور شد: " من احتمالا فردا(پنج‌شنبه) اقداماتی را که قرار است در مرحله اول انجام دهیم اعلام می‌کنم و در مرحله دوم و سوم نیز نوع تحریم‌ها را اعلام خواهیم کرد."

کد خبر 154601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز