چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: دهمین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان در استان البرز در حالی افتتاح شد که قرار بود اواخر بهار مکانی برای بهره‌برداری آماده شود.

اعتیاد

تاکنون 9 مرکز در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، گلستان، قم، کرمان و مرکزی راه‌اندازی شده‌ است. قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه 17 مرکز راه‌اندازی شود.

وزیر کشور در مراسم افتتاح دهمین مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان گفت: سیاست جدی ستاد در حوزه درمان بعد از اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر، ساماندهی مراکز درمان بر اساس آیین‌نامه، دستورالعمل و پروتکل‌های مربوطه است. همچنین از رشد مراکز غیرمجاز و اقدامات غیرمجاز درمانی به شدت جلوگیری خواهد شد.

مصطفی محمدنجار، با بیان اینکه مراکز نگهداری و کاهش آسیب معتادان برای کسانی است که به هر دلیلی نتوانسته‌‌اند به مراکز مجاز درمانی مراجعه کنند، افزود: ستاد با کمک اعتبارات دولتی و هزینه‌هایی که صرف کرده، مراکزی را تحت عنوان «نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان» برای این افراد ایجاد کرده است، آنان نیز به اینگونه مراکز منتقل می‌شوند و تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند. در این مراکز تا پایان آذرماه‌ سال‌جاری 16 هزار و 66 نفر پذیرفته و14 هزار و 327 نفر ترخیص شده‌‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: درصورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان امسال 12 مرکز دیگر در استان‌های مازندران، آذربایجان‌غربی، هرمزگان، آذربایجان‌شرقی، چهارمحال و بختیاری، همدان، قزوین، کرمانشاه، گیلان، خراسان‌جنوبی، خوزستان و یزد راه‌اندازی خواهد شد.پس از تصویب اصلاحیه قانون مبارزه با مواد‌مخدر مصوبه مجمع تشخیص مصلحت متجاهران به اعتیاد با دستور مقام قضایی در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند.

محمدباقر صابری زفرقندی مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره این مراکز به مهر گفت: این مراکز نیاز به حکم قاضی برای اقامت دارند. با توجه به چندین نوبت تجربه جمع‌آوری معتادان خیابانی که در سال‌های گذشته و با عنوان «طرح نجات» انجام شد، تمام تلاش کارشناسان بر این بود تا طی پروتکل درمانی مربوطه از تمامی عوارض و آسیب‌هایی که در هنگام جمع‌آوری معتادان پرخطر محتمل است، کاسته شود و تمرکز روی درمان و مراقبت‌های بعد از ترخیص باشد.

کد خبر 155343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز