گروه شهری: روز گذشته ششمین سالروز تاسیس سامانه مرکز مدیریت شهری 137 با حضور رئیس سازمان بازرسی کشور، شهردار تهران، اعضای شورای شهر و برخی نمایندگان مجلس برگزار شد.

مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کشور، در این مراسم سامانه‌های 137 و مرکز نظارت همگانی 1888 را سامانه‌هایی اعتماد آفرین و همراه با مردم دانست و محمد باقر قالیباف نیز نقش سامانه 137 را در تحقق شعار عدالت و بلکه عینیت یافتن و تحقق این شعار، بسیار زیاد دانست.رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این مراسم گفت: از مجموعه شکایاتی که به سازمان بازرسی کل کشور رسیده، شهرداری تهران جزو سازمان‌های خوب با نمره قابل‌قبول است و در مجموع روند شهرداری در پاسخگویی به مردم رو به رشد و مناسب بوده و اینکه شهرداری همواره از نتایج سازمان بازرسی کل کشور استقبال کرده و همیشه خود را پاسخگو می‌داند بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی سامانه‌های 137 و 1888 را سامانه‌هایی اعتماد آفرین و همراه با مردم دانست و گفت: اینکه توجه به مردم با کمترین چرخش و گردش اداری و با کمترین هزینه و وقت‌گذاری و با پیگیری به نتیجه برسد، همان چیزی است که به‌عنوان یک دولت خوب و تشکیلات اداری مناسب و سالم می‌شناسیم. پورمحمدی تصریح کرد: حوزه مدیریت شهری حوزه مهمی در سلامت اداری - اجتماعی جامعه است و با میزان رضایت مردم و ایجاد اعتماد اجتماعی ارتباط مستقیم دارد و سامانه‌های 137 و 1888 این چرخه را روان و شفاف کرده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه‌ها و استفاده از داده‌های اطلاعاتی آن حرکت پایه‌ای و قابل قدردانی است، گفت: با این کار مدیریت شهری به ارتباط با مردم گره خورد که این پایه کار است و بستر آن نیز فراهم شده چرا که پیش از این اگر کسی می‌گفت مردم از شهرداری راضی هستند قابل اثبات نبود چون مبنای قابل اقناعی نداشت اما هم‌اکنون این چرخه ایجاد شده است اما این نیاز نیز وجود دارد که بدانیم آیا میزان خدماتی که شهرداری به شهروندان می‌دهد و توسط شهروندان پیگیری می‌شود کافی و منطقی است و آیا میزان پاسخگویی‌ها و نظارت و شکایتی که توسط 1888 دریافت و انجام می‌شود منطقی است یا عقب‌تر و یا اینکه قابل دفاع است و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. وی تصریح کرد: این سامانه و فعالیت آن بستر سلامت است و این یعنی شهرداری و هر مدیریتی در آن خود را پاسخگو می‌داند و فعالیت خود را در اتاق شیشه‌ای و شفاف قرار داده که این روند رو به اصلاح نیز هست و ما در شهرداری تهران در سال‌های اخیر روند خوب آن را شاهد هستیم.

تحقق عینی عدالت محوری

شهردار تهران نیز در این همایش گفت: بالاترین نقش سامانه 137 آن است که توانسته نه تنها شعار عدالت بلکه عینیت یافتن و تحقق آن را در حوزه خدمات شهری برای شهروندان در هر کجا و هر موقعیتی و آن هم با رعایت کرامت انسانی برقرار کند که این افتخار بزرگی برای شهرداری است. محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه از رویکردهای شهرداری در بدو ورود این بود که شهرداری تهران از سازمانی خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود، گفت: یکی از مصادیقی که بیشترین نقش را در این زمینه دارد، سامانه 137 است. گاهی فکر می‌شد، 137 فقط یک خط و تلفن است، درصورتی که این یک سیاست، رویکرد و سیستم است و 137 جلوی پنجره و ورودی مجموعه شهرداری تهران در ارتباط با مردم است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه داده‌های 137 امروز بزرگ‌ترین اطلاعات برای سیاستگذاری در شهر برای همه مجموعه شهرداری شده است، افزود: مشارکت مردم در امور از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در حوزه هنجاری انجام شده، هرچند مردم از ما خدمت می‌گیرند اما باید بدانیم قبل آن به ما خدمت می‌دهند و ما را از مشکلات مطلع می‌کنند که منجر به حل آن می‌شود.وی در ادامه بزرگ‌ترین سرمایه هر سازمانی را اعتماد مردم دانست و افزود: امروز 137 در اعتماد‌سازی‌ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنجارهای جامعه ایفای نقش کرده و بیشتر از 75 درصد رضایت مردم را نشان می‌دهد که این موضوع در سازمانی مانند شهرداری که مردم سابقه ذهنی خوبی نسبت به آن ندارند و همیشه آن را محکوم می‌دانستند مگر اینکه خلافش ثابت شود و در این شرایط هنجار بزرگی است و اینکه مردم به شهر، مکان و محله خود احساس تعلق می‌کنند افتخاری بزرگ برای شهرداری است. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه رفتاری سامانه 137 و 1888 شهرداری را نظارت پذیر کرده که یک رفتار است، ما در شهرداری هستیم، پول مردم در دست ماست و آنها باید بر ما نظارت کنند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌ باید در همه بخش‌ها ایجاد شود، گفت: ما مدعی نیستیم که جلوی تخلفات در شهرداری را گرفته‌ایم و تخلفی در شهرداری نیست اما ادعا داریم که امروز روند تخلف در شهرداری سیر نزولی با شیب قابل‌قبولی دارد که متمایل به صفر است و این مایه افتخار ماست.

کد خبر 155361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز